Hoppas ni orkar läsa igenom detta då jag verkligen behöver hjälp från lite expertis. Jag håller på att anlägga en ovanmarkpool från poolkungen. Eftersom poolen är 1.5 m hög behövdes en stödgjutning som är 0,5 m hög och 0,2 meter bred runt poolen. I instruktionerna från poolkungen anges följande.

Saxat från manualen:

"Uträkning av materialmängd - Ballast (gjutsand/gjutgrus)
poolens diameter x 0,2 m (stödgjutningens bredd) x 0,5 m (stödgjutningens höjd).

Exempel på uträkning av materialmängd Ballast Ø5 m pool (exakt utgrävd):
5 m x 3,14 x 0,2 (stödgjutningens bredd) x 0,5 (stödgjutningens höjd) = 1,57 m³"

Nu råkar jag ha 5 metersmodellen men jag märkte att den uträkning de angav inte stämmer. Räknar man på en cylinder (0,5 m hög) som har diametern 5,4 (med stödgjutning) minus en cylinder på 5 meter (endast poolen) så blir mängden ballast som behövs 1,63 kubikmeter. Nåja, inte helt åt skogen men ändå. Jag tänkte att jag med marginal beställer 2 kubikmeter ballast (betonggrus) vilket uppskattades motsvara ungefär 3 ton.

Jag blandar hur som helst allt själv och när jag börjar känna mig halvklar med stödgjutningen inser jag - ballasten kommer inte räcka! Jag gjuter på och när allt betonggrus är slut är muren 40 cm hög och inte 50 centimeter. Då hade jag enligt instruktionerna tagit till med marginal men i slutändan hade 2 kubikmeter ballast bara blivit ungefär 1,3 kubikmeter betong.

Min första reaktion var naturligtvis att åkaren måste blåst mig. Ringde och pratade med honom men han sa att grävaren som vägde med skopan hade vägt upp 3,2 ton och han lät uppriktig. Jag börjar läsa lite på nätet och inser att en möjlig förklaring kan vara att man får mindre volym betong än den volym ballast man använt. Jag förstår att sandblandade material sjunker ihop vid blötning men samtidigt tillsätts också 1 del standardcement per 3 delar ballast (enligt poolkungens recept), så jag trodde cementen kompenserade detta. Så här behöver jag åsikter.

Är det någon betongare/gjutare som har erfarenhet av detta? Kan detta förklara varför betonggruset inte räckte till eller är det troligt att åkaren ljuger för mig?

Det här har också betydelse för ansvarsfrågan. Jag inhandlade betonggrus efter poolkungens intruktioner:

"Uträkning av materialmängd - Ballast (gjutsand/gjutgrus)
poolens diameter x 0,2 m (stödgjutningens bredd) x 0,5 m (stödgjutningens höjd)."

Alltså. Inget påbud om att man ska ha någon påslagsfaktor.

Nu kanske 40 cm stödmur räcker men om det inte gör det borde inte poolkungen ha ett ansvar i detta om nu problemet är att betongvolym blir väsentligt lägre än den tillförda ballastvolymen? Man ska väl kunna lita på intruktionerna?

Vi är rätt bedrövade just nu eftersom vi vet inte om detta behöver räddas upp på något sätt och hur man i så fall bäst gör det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.