4 453 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Betongelement för garagebygge
Hej !
Jag ska bygga ett uppvärmt garage på runt 120 kvadrat och har i princip bestämt
mej 100% -igt för att det blir med väggar i betongelement och inte lecablock.
Mina erfarenheter av betongelement är obefintliga och undrar om någon kan
förklara för mej de olika alternativen att fästa upp blocken mot grundsulan.
Vad innebär "inspända i grundsulor" som det står om på TMC betongelements
hemsida t.ex. ???
Hur går man tillväga när man bygger med betongelement? Finns det några bra sidor på nätet som beskriver olika alternativ på uppförande av sådana byggnader?
Eller är det någon som gjort det och vill delge mej här hur ni gick till väga??
Tack på förhand !
//Arrow
Jag ska bygga ett uppvärmt garage på runt 120 kvadrat och har i princip bestämt
mej 100% -igt för att det blir med väggar i betongelement och inte lecablock.
Mina erfarenheter av betongelement är obefintliga och undrar om någon kan
förklara för mej de olika alternativen att fästa upp blocken mot grundsulan.
Vad innebär "inspända i grundsulor" som det står om på TMC betongelements
hemsida t.ex. ???
Hur går man tillväga när man bygger med betongelement? Finns det några bra sidor på nätet som beskriver olika alternativ på uppförande av sådana byggnader?
Eller är det någon som gjort det och vill delge mej här hur ni gick till väga??
Tack på förhand !
//Arrow
Har inte tittat på TMC innan, men det verkar vara så att väggelementen är bultade momentstyvt i grundplattan. En enskild vägg kan alltså stå ensam utan att välta.
Alternativen är att man har en stålstomme som man fäster väggelementen i. Dvs: "monterade mot stomme"
Eller att hela byggnaden fungerar som en stor låda med taket som håller ihop det hela. "stabilitet genom skivverkan i tak"
Alternativen är att man har en stålstomme som man fäster väggelementen i. Dvs: "monterade mot stomme"
Eller att hela byggnaden fungerar som en stor låda med taket som håller ihop det hela. "stabilitet genom skivverkan i tak"
"monterade mot stomme" är ju en logisk benämning, men inspända i grundsula skulle då betyda att man helt sonika bultar fast väggelementen i sulan med någon form av expanderbult genom ingjutna fästöron då eller???
Bilder- länkar.... någon?
Bilder- länkar.... någon?
Ja, precis. Eller svetsning mot en ingjuten plåt.arrowsmith skrev:
Notera dock att sulan måste vara dimensionerad för att ta upp lasterna av väggen.
Kan någon med erfarenhet av att bygga med betongelement rekomendera vem man ska vända sej till för att handla sina element, bra pris och bra folk att ha och göra med m.a.o. Garaget ska byggas i södra sverige och leverantören ska ha egen kranbil.
Klicka här för att svara