I morgon kommer betongbilen (ränna) med ett lass C28/35 betong till min blivande garageplatta, har ni några tips/råd om vad som är viktigt att tänka på?

Formen består av 300mm kantelement och 200mm cellplast, 6150 armeringsmatta och kantarmering i villabyglar. Plattan gjuts mot bostadshuset så formen av kantelement och kantarmering blir som ett U (sett uppifrån), bostadshusets platta ligger 100mm över den blivande garageplattan (400mm kantelement). I övrigt så finns en golvbrunn och 20mm golvvärmerör är fastnajat på undersidan av armeringsmattan, samt tröskeljärn +.tillhörande extra kantarmering fastnajat.
Plattan (8x4m) kommer att vara tillgänglig från ena långsidan och ena kortsidan, samt en öppning i den andra kortsidan,

Mikael_L
Se till att inte betong flyter in under cellplasten, för då skiter det sig.
Har du tätat med fogskum om det är några hål eller spricker, typiskt runt golvbrunnar och genomföringar.
Lägg först ut lite betong ovanpå skivorna innan du fyller på i kantbalken, då har du tryck som håller ner skivorna så dom inte flyter upp eller skjuter åt sidan.

Har du motfyllt runt kantelementen? dra upp grus till 10-15 cm ifrån ovankant av elementen.

Är det första gången du gjuter? Är det med någon med erfarenhet? Är ni alla oerfarna är det inte dumt att vara 3st.
Är ni fyra så kanske det t.o.m blir någon som får tid att ta en bild. :cool:

Vilket sättmått på betongen? Jag körde med S4 - halvflyt. Behövde knappt vibreras. Vi vibbade lite i kantbalkarna och i övrigt fick betongchaffisen fylla lite för högt så sänkte vi sen nivån med vibben till att lasern piper på rätt sätt.
Var garaget 4 meter brett? Då kanske ni drar av nivån med en bräda istället?

Jag handskurade och handglättade garaget, jag ångar att jag inte slodade ytan några tag till, för det tror jag hade fått sten att sjunka lite djupare och det hade förenklat att skura och ståla golvet.
Jag var ut lite för sent samt att det var jobbigt med stenen, så jag hann bara fixa en 1/4 - 1/3 av golvet.

Lycka till. Jag antar att gjutarfrossan har slagit klorna i dig. :D

Vilken tur att vi börjar hos mig så vi lär och inte gör samma fel hos dig! :)

Cellplasten är (förhoppningsvis) ordentligt fixerad med dubbla plastspikar på varje skiva. Fogskum kan jag bättra på med lite kring tröskeljärnet.
Motfyllt har jag gjort runt nästan hela plattan (kom på att jag missat på ett ställe, dörröppningen på kortsidan/ryggen).

Vi kommer att vara tre stycken vid första gjutningen hos Robert (samma byggprojekt, vi hjälps åt), varav en av oss har gjutit tidigare.

Mikael_L skrev:
Massa bra tips

Lycka till. Jag antar att gjutarfrossan har slagit klorna i dig. :D
Jepp! :O:D
Tack för alla tips!

Vill du ha en bra yta så kan du slipa plattan dagen efter gjutning. Då jobbar man i lugn och ro och behöver inte vänta ut betongen och skura/ståla när betongen är "mogen".

Det du gör under gjutdagen då är att lägga betongen rätt och sloda. Korssloda gärna, dvs först i ena ledden och sen i andra ledden.

Gjutningen är klar och ytan blev riktigt bra. Eftersom jag tänker lägga garageklinkers så skrapade jag bara bort några grövre ojämnheter med rivplattan.
Tråd för projektet med bilder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.