Ska bygga en liten altan vid stugan, har köpt färdiga plintar 50cm höga. Fick tipset att slänga ner några liter betong i botten istället för att lägga ner en trädgårdsplatta i botten och krångla för att få rakt. Tanken är då att hälla typ 5 liter betong i botten på hålet, ställa ner plinten, loda så det blir rakt, och sedan fylla igen hålet med det som grävdes upp. Hur länge bör jag vänta på att betongen ska härda innan jag belastar plinten med resten av altanbygget? Är det dumt att fylla hålet direkt, härdar den sämre då? Låter det hela som en bra idé eller är det tokigt?

Idéen är kanon, enklare och snabbare samt får större bas för att klara trycket från ovan

Det är en mycket bra ide.

Precis som påpekat får du en platta som sprider trycket.
Ytterligare en fördel jämfört med en trädgårdsplatta är att du inte behöver vara lika nogran med att få till en jämn schaktbotten. Blöt betong är ju liksom självformande på så sätt

Det låter som en kanonidé. Jag (som inte kan ett skvatt om detta) ser två eventuella snubbeltrådar utöver att det eventuellt inte brinner som det ska om du fyller igen direkt. Kommer "kakan" att suga fast varaktigt i plinten, och klarar sig kakan utan armering?
Är dessa farhågor obefogade så är detta nog ett sätt jag kommer att använda mig av så fort tillfälle ges:-)

...eller är det såhär som proffsen gör?

Sent from my ST17i using Byggahus

Låter bra att folk verkar positiva. Dock, hur länge bör jag vänta innan jag belastar plinten? Nästa dag? Är det bättre att vänta med att fylla hålet tills dagen efter för att få betongen att härda bättre?

Betong härdar lika bra övertäckt som täckt i ditt fall. Blanda den rätt så styv så att det svarar lite i gropen när du sätter plinten. Aningens aningen mindre vatten är vad det står på säcken. Du kan med fördel dryga ut betongen med lite makadam eller singel - ren sådan - du vill inte blanda i en massa jord i betongen.

Du kan med fördel fukta plinten en aning innan du kör ner den i gropen och gosa in den ordentligt i betongen så får du en god vidhäftning.

Efter ett par dygn har du vid "normala" temperaturer ungefär halva sluthållfastheten. Efter en vecka kanske två tredjedelar och efter en månad har den i stort sett härdat klart.

...så att så länge jag inte ska bjuda in faster Agda på 150kg att dansa steppdans på altanen borde jag i alla fall kunna börja bygga vidare dagen efter jag gjutit fast plintarna?

Jag hade väntat lite mer. Några dagar kanske en vecka, vibrationerna när du börjar bygga kan förstöra en hel del ...

Oh shit... Stötte på vatten ca 50cm ner... (tänkte använda 50cm plint...) Vad gör jag nu? Antar att jag kan glömma udden att gjuta betong i hålet, det lär väl aldrig härda om den i princip ligger på/i vatten? Ska man gräva lite djupare och lägga typ en dm med sprängsten nederst för att försöka dränera? Bättre att lägga en trädgårdsplatta i botten ovanpå sprängstenen?

Betong härdar under vatten men du kan få andra problem när plintarna står i vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.