Hej
Jag skall ta bort gamla 350x350 plattor på vår altan och skall lägga nya. 400x400. Behöver jag ta bort gammal sättsand eller bärlagret? och i så fall hur mycket?
Ytan och jämnheten är helt OK. Någon pratade om mask gångar i den gamla sanden under plattorna men maskar rör sig väl inte där?

Har även en gång mellan pool och hus som är 2meter. Idag är den ytan helt plan. alltså ingen lutning från huset.
Skall jag ha lite lutning mot poolen eller skall jag också lägge det helt plan?

Nån tipsade mig att jag bör lägga fiberduk mellan den gamla sättsanden och de nya plattorna.

Sista frågan: På ett ställe(28m2) skall jag höja ytan ca 150 mm. räcker det att ta upp den gamla stenen och fylla på med bärlager (sand) och stenmjöl eller bör jag ta bort den gamla sanden? kan det bli för mycket? Paddar självklart den nya sanden.

Tacksam för all hjälp.
Peter

Redigerat:
1. Ser ytan ok ut, så hade jag bara lagt på de nya plattorna.
2. Vad har du på gången idag? Samlas det vatten där?
3. Den där fiberduken tycker jag du skippar, ser inte meningen med det.
4. Bärlager och sand är två olika saker. Jag hade lagt markduk, fyllt upp med 12-13cm 0-18, paddat, fyllt upp till 16cm med flis (räknar med att padda ner flisen 1cm), sen paddat igen och till sist lagt plattor.

Hej.
tack för svaret.
Det är plattor på gången mellan pool och hus idag. 2 meter bred. 8 meter lång. Samlas inget vatten där.

harry73
Peteriborgeby skrev:
Hej.
tack för svaret.
Det är plattor på gången mellan pool och hus idag. 2 meter bred. 8 meter lång. Samlas inget vatten där.
Försök aldrig att åtgärda ett problem som inte finns ;)

Instämmer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.