Hej!
Tänkte för första gången i mitt liv ge mig på att gjuta något så ber om ursäkt för ev. dumma frågor.
Ska bygga en form för att sedan gjuta en trappa för vår entre.

Tänkte göra formen och sedan fylla den med Leca block för att slippa använda så mycket betong.
Hade tänkt använda mig av finbetong och denna rekomenderas för gjutningar från 20-100 millimeter så i formen tänkte jag lägga så mellanrummet mellan lecablock och "formvägg" blir max 100mm och min 20mm, det borde väl vara rätt tänkt?

Bör man använda armering? eller behövs inte det när man använder finbetong? och om man bör använda det ska jag isåfall använda tex. hönsnät?

Laddar upp en bild på formen av trapp jag tänkt göra, det kommer endast vara ett steg.

Var först inne på att göra en så kallad "pyramidtrapp" men då blir varje steg max 11-12cm vilket jag tror blir för litet så därav gjuta endast ett steg.
 
  • Ritning på trappform med mått: 600mm, 800mm, 1290mm och 1900mm. Leca block fyller insidan, med 50mm finbetong ovanpå. Höjd totalt 190mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade nog tänkt om lite om man får tänka fritt.

Hade använt grovbetong istället för finbetong,
Invändigt kan du fylla med grus, sand eller annat om du har det liggande, lecan fyller ingen funktion mer än att ta plats.
Behöver absolut armeras, i ditt fall mer för att förhindra sprickor än för hållfastheten. Hönsnät räcker inte, skaffa ett ordentligt armeringsnät, typ 5100 eller liknande (siffrorna är så enkla att det är 5mm tjocklek i godset och rutorna är 100x100mm)
Du armerar både sidorna och själva plattan, dessa armeringar ska också gärna sitta ihop. Är du lite slängd med tankar och verktyg kan du böja till som en uppochnedvänd korg av armeringsnätet. resterna kan du använda där det behövs, knyt in det (naja) med najtråd. blir ju vid hörn iaf.
Sedan behöver du ha täckskikt till armeringen för att inte få andra typer av sprickor, siktar själv gärna på 50mm täck på var sida men det klarar sig säkert bra med 30-40mm också.
Det betyder att du inte kan ha mindre än 60-80mm tjock gjutning om du lägger armeringen i mitten.
När det kommer till själva formen så tänk på att ALLT som syns på formen också syns i den färdiga gjutningen, gör du formen av brädor kommer ådringen att synas i betongen. Så vill du ha en slät yta så använd formplyfa iaf där det blir synligt, denna smörjs gärna in innan du gjuter också, finns såklart speciell formolja men för en gjutning kommer vanlig matolja (i min erfarenhet) också att funka, inget att snåla på, dränk formen)
Man kan såklart göra iordning utsidan efteråt men det blir inte lika hållbart.
Slå mycket på formen men akta så den inte flyttar sig när du gjuter, för att bli av med luftblåsor, de syns också när du är klar så hade varit noga där det blir synligt.
Ovansidan använder du ett stålbrätte på för att få en slät fin yta, när betongen brunnit "lagom" kan du slipa fram sista finishen med stålet och lite vatten. Det kommer bli en fin nog yta trots grovbetongen.

Vill man vara smart, effektiv och snabb kan du ju, om du ändå har, bygga den invändiga formen av lecablock, fyll på med grus mellan dem så kommer du åt att göra hela trappan i en gjutning, det blir också snyggare än olika formar, Men visst det går ju lämna en träform på insidan också på en trapp men det hade tagit emot.

Räknar man med en tjocklek på gjutningen på 80mm så blir det ungefär 155l
Det är ca 320kg eller 13st 25kg säckar med betong
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Jag hade nog tänkt om lite om man får tänka fritt.

Hade använt grovbetong istället för finbetong,
Invändigt kan du fylla med grus, sand eller annat om du har det liggande, lecan fyller ingen funktion mer än att ta plats.
Behöver absolut armeras, i ditt fall mer för att förhindra sprickor än för hållfastheten. Hönsnät räcker inte, skaffa ett ordentligt armeringsnät, typ 5100 eller liknande (siffrorna är så enkla att det är 5mm tjocklek i godset och rutorna är 100x100mm)
Du armerar både sidorna och själva plattan, dessa armeringar ska också gärna sitta ihop. Är du lite slängd med tankar och verktyg kan du böja till som en uppochnedvänd korg av armeringsnätet. resterna kan du använda där det behövs, knyt in det (naja) med najtråd. blir ju vid hörn iaf.
Sedan behöver du ha täckskikt till armeringen för att inte få andra typer av sprickor, siktar själv gärna på 50mm täck på var sida men det klarar sig säkert bra med 30-40mm också.
Det betyder att du inte kan ha mindre än 60-80mm tjock gjutning om du lägger armeringen i mitten.
När det kommer till själva formen så tänk på att ALLT som syns på formen också syns i den färdiga gjutningen, gör du formen av brädor kommer ådringen att synas i betongen. Så vill du ha en slät yta så använd formplyfa iaf där det blir synligt, denna smörjs gärna in innan du gjuter också, finns såklart speciell formolja men för en gjutning kommer vanlig matolja (i min erfarenhet) också att funka, inget att snåla på, dränk formen)
Man kan såklart göra iordning utsidan efteråt men det blir inte lika hållbart.
Slå mycket på formen men akta så den inte flyttar sig när du gjuter, för att bli av med luftblåsor, de syns också när du är klar så hade varit noga där det blir synligt.
Ovansidan använder du ett stålbrätte på för att få en slät fin yta, när betongen brunnit "lagom" kan du slipa fram sista finishen med stålet och lite vatten. Det kommer bli en fin nog yta trots grovbetongen.

Vill man vara smart, effektiv och snabb kan du ju, om du ändå har, bygga den invändiga formen av lecablock, fyll på med grus mellan dem så kommer du åt att göra hela trappan i en gjutning, det blir också snyggare än olika formar, Men visst det går ju lämna en träform på insidan också på en trapp men det hade tagit emot.

Räknar man med en tjocklek på gjutningen på 80mm så blir det ungefär 155l
Det är ca 320kg eller 13st 25kg säckar med betong
Stort tack för svar och råd! Dessvärre har jag redan varit till affären och har kommit hem med säckar av finbetong, borde väl fungera också? Priset var detsamma. Gällande ytan ovanpå så tänkte jag använda träglätta för att få ytan lite grövre för halkskydd, kanske feltänk?

Handlade även leca idag och som du säger hade jag ju likagärna kunnat fylla med Sten/grus men kör på leca 😊👍🏼

Armera kommer jag göra 👍🏼
Dock verkar det svårt att få tag på 5100 där jag bor, 5150 finns, annars har jag putsnät, fungerar inte det?
 
P PatrikL skrev:
Stort tack för svar och råd! Dessvärre har jag redan varit till affären och har kommit hem med säckar av finbetong, borde väl fungera också? Priset var detsamma. Gällande ytan ovanpå så tänkte jag använda träglätta för att få ytan lite grövre för halkskydd, kanske feltänk?

Handlade även leca idag och som du säger hade jag ju likagärna kunnat fylla med Sten/grus men kör på leca 😊👍🏼

Armera kommer jag göra 👍🏼
Dock verkar det svårt att få tag på 5100 där jag bor, 5150 finns, annars har jag putsnät, fungerar inte de
Det kommer gå fint med finbetong också, inget konstigt, samma med armeringen 150-rutor blir säkert också bra.
Kanske att jag lagt i extra vid kanterna (men det hade jag bog gjort även med 100-nät)

Ytan är ju också vad man är ute efter. Man kan dra ihop det med en skärbräda också, det blir lite ruggligare såklart, men kanske mindre risk att det känns halt.
Man får väl också försöka setill att man inte får en lågpunkt på mitten där vatten kan samlas, hellre lite avrinning
 
  • Gilla
PatrikL
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Det kommer gå fint med finbetong också, inget konstigt, samma med armeringen 150-rutor blir säkert också bra.
Kanske att jag lagt i extra vid kanterna (men det hade jag bog gjort även med 100-nät)

Ytan är ju också vad man är ute efter. Man kan dra ihop det med en skärbräda också, det blir lite ruggligare såklart, men kanske mindre risk att det känns halt.
Man får väl också försöka setill att man inte får en lågpunkt på mitten där vatten kan samlas, hellre lite avrinning
Hej igen! har nu fått "klart" formen, dock har jag ca 4-5cm mellan lecan och formen, är det för lite? tänkte köpa denna armering istället för 150-rutorna jag köpte.

https://www.bauhaus.se/armeringsnat...Ahuvm4rEK0QUyFSTojXVyvGZgZ96ucWMaAnxDEALw_wcB

Tänkte klippa till det och lägga i kanterna ner på formen och najja ihop med armeringen på toppen. Måste armeringen ligga i mitten på täckskicket? eller räcker det med att den kommer upp/från några milimeter från lecan?

Bifogar en bild på hur det ser ut just nu.
 
  • Form för betonggjutning fylld med lecakulor och ett galler av armeringsjärn placerat ovanpå. Formen är fäst med klämmor och ligger på en plastskyddad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PatrikL skrev:
Hej igen! har nu fått "klart" formen, dock har jag ca 4-5cm mellan lecan och formen, är det för lite? tänkte köpa denna armering istället för 150-rutorna jag köpte.

[länk]

Tänkte klippa till det och lägga i kanterna ner på formen och najja ihop med armeringen på toppen. Måste armeringen ligga i mitten på täckskicket? eller räcker det med att den kommer upp/från några milimeter från lecan?

Bifogar en bild på hur det ser ut just nu.
Hmmm jag hade nog gjort lite mer efterforskningar innan jag gjöt det där.

Din betong kommer vara exponerad för en tuff miljö. Då det är en horisontell yta som möjligen kommer utsättas för salt och upprepad fukt/torka samt frysning. Detta kan leda till att armeringen börjar rosta efter ett par år och betongen kommer böra spricka.

Syftet med denna armering gissar jag är att förhindra krymp sprickor. Men frågan är om armeringen kommer vara till mer skada än nytta, för denna konstruktion, då plattan är så pass tunn. Jag vet att det finns vägledning i bygg normer gällande detta, när man kan göra avsteg från minsta armering mängd och låta konstruktion vara oarmerad.

Baserat på detta hade jag nog inte armerat den. Ifall jag hade armerad den hade jag gjort plattan tjockare samt gjort en betong med riklig cement mängd, för att skydda armeringen.

Glöm inte att borsta ytan eller annan lämplig ytbehandling för att minska halkrisken. Och komihåg att döva kanterna med en liten hörnlist.
 
A a_w skrev:
Hmmm jag hade nog gjort lite mer efterforskningar innan jag gjöt det där.

Din betong kommer vara exponerad för en tuff miljö. Då det är en horisontell yta som möjligen kommer utsättas för salt och upprepad fukt/torka samt frysning. Detta kan leda till att armeringen börjar rosta efter ett par år och betongen kommer böra spricka.

Syftet med denna armering gissar jag är att förhindra krymp sprickor. Men frågan är om armeringen kommer vara till mer skada än nytta, för denna konstruktion, då plattan är så pass tunn. Jag vet att det finns vägledning i bygg normer gällande detta, när man kan göra avsteg från minsta armering mängd och låta konstruktion vara oarmerad.

Baserat på detta hade jag nog inte armerat den. Ifall jag hade armerad den hade jag gjort plattan tjockare samt gjort en betong med riklig cement mängd, för att skydda armeringen.

Glöm inte att borsta ytan eller annan lämplig ytbehandling för att minska halkrisken. Och komihåg att döva kanterna med en liten hörnlist.
Tackar! för svar! Det som jag tycker är "märkligt" är att finbetongen är speccad 20-100mm täckskickt, vilket borde innebära att man kan gjuta den rätt tunt och att den också lämpar sig för trappor etc. Frågan är vem man kan höra av sig till, Finja rekomenderar att höra av sig till återförsäljare, tyvärr håller jag inte kunskapen hos ex. bauhaus allt för högt.
 
Typen av betongen är bara en av flera faktorer som styr sprickor och livstids på konstruktionen.

Du har korrekt i att vara försiktig med informationen du får från Bauhaus.

Som föregående talare skrev så behövs ett tätskikt till omkring 40 mm i överkant och underkant. Så plattan behöver åtminstone vara 80-90 mm ifall du ska uppfylla dem krav gällande täckskikt. Ifall du inte kan uppfylla detta skulle jag göra plattan oarmerad.

Jag tycker detta inre är ett problem som bör över anslayseras, det som trots allt är viktigast är att man är noggrann vid själva gjutningen och ser till att få en kontrollerad uttorkning.

Skulle vara intressant att få höra hur andra här på forumet skulle lösa detta problem, så vänta en dag med gjutningen och se ifall du får några fler inspel. Alternativt tror jag att det finns någon expert på villaägarna riksförbund som kan hjälpa dig, ifall du är medlem där. Alternativt kanske du kan få snabb hjälp från en konsult på en betongtillverkare (tex. Swerock) ifall du frågar om en offert, du kan då bara ange en större area på plattan för att väcka deras intresse och sedan avböja offerten när du fått hjälp.
 
  • Gilla
PatrikL
  • Laddar…
A a_w skrev:
Typen av betongen är bara en av flera faktorer som styr sprickor och livstids på konstruktionen.

Du har korrekt i att vara försiktig med informationen du får från Bauhaus.

Som föregående talare skrev så behövs ett tätskikt till omkring 40 mm i överkant och underkant. Så plattan behöver åtminstone vara 80-90 mm ifall du ska uppfylla dem krav gällande täckskikt. Ifall du inte kan uppfylla detta skulle jag göra plattan oarmerad.

Jag tycker detta inre är ett problem som bör över anslayseras, det som trots allt är viktigast är att man är noggrann vid själva gjutningen och ser till att få en kontrollerad uttorkning.

Skulle vara intressant att få höra hur andra här på forumet skulle lösa detta problem, så vänta en dag med gjutningen och se ifall du får några fler inspel. Alternativt tror jag att det finns någon expert på villaägarna riksförbund som kan hjälpa dig, ifall du är medlem där. Alternativt kanske du kan få snabb hjälp från en konsult på en betongtillverkare (tex. Swerock) ifall du frågar om en offert, du kan då bara ange en större area på plattan för att väcka deras intresse och sedan avböja offerten när du fått hjälp.
Yes! kommer avvakta gjutning tills jag fått lite fler inspel :) återigen tack för tips och råd!
 
Personligen hade jag tyckt att du har lite för tunn gjutning överallt. 80-100 hade varit det minsta jag själv gjutit samt även armerat både gångytan men även böjt ner armering runt om.

Nu har jag inget eg backa upp det med förutom min egen känsla. Betong är billigt i förhållande till att behöva göra om det om några år :D
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
Personligen hade jag tyckt att du har lite för tunn gjutning överallt. 80-100 hade varit det minsta jag själv gjutit samt även armerat både gångytan men även böjt ner armering runt om.

Nu har jag inget eg backa upp det med förutom min egen känsla. Betong är billigt i förhållande till att behöva göra om det om några år :D
Ok! Behöver det vara 80mm från armeringen eller räcker det med 80mm från Lecan tror du? Och funkar det med armeringen som jag länkade tror du?
 
P PatrikL skrev:
Ok! Behöver det vara 80mm från armeringen eller räcker det med 80mm från Lecan tror du? Och funkar det med armeringen som jag länkade tror du?
80-100 totalt tjocklek. Täcka armering med minst med 30mm betong.

Trådarna på det länkade nätet är endast 2,5mm. Jag hade ju viljat haft trådar på minst 6mm tex nät 6150 eller möjligen 5mm, nät 5150. Såna finns ju som halvnät hos bauhaus.

Det där nätet har jag uppfattat att det används mest för att ha något att montera elgolvvärme på samt till tunna flytspacklingar.
 
  • Gilla
PatrikL
  • Laddar…
R Robin Wahlman skrev:
80-100 totalt tjocklek. Täcka armering med minst med 30mm betong.

Trådarna på det länkade nätet är endast 2,5mm. Jag hade ju viljat haft trådar på minst 6mm tex nät 6150 eller möjligen 5mm, nät 5150. Såna finns ju som halvnät hos bauhaus.

Det där nätet har jag uppfattat att det används mest för att ha något att montera elgolvvärme på samt till tunna flytspacklingar.
Ok! Bra förslag, tror det jag har ovanpå på bilden är ett 5150 så kanske köper ett till sånt isåfall.
Men om jag gör det skulle det fungera att klippa rader från det nätet och stoppa ner mellan leca och formen och sen naja fast i ovanliggande nät?
 
Tänkte försöka mig på att såga lecan idag till rätt storlek samt göra armeringen, men osäker på om det kommer fungera med att "stoppa ner" armeringen i sidorna?

Bifogar en bild på hur jag tänkt.(svårt att illustrera dock) men tanken är att jag kapar ett halvt "rutnät" och najar fast i det armeringsnät som ligger ovanpå lecan (blåa punkterna).

Då kommer det "hänga" ner på sidorna av formen eller är det bättre att det får stå mot befintliga betong plattor eller att bättre att dom hänger lite i luften så man även får betong under?

Eller skulle det rent av räcka med att naja fast vanliga 8mm kamrör som hänger ner från nätet ovanpå lecan ner på sidorna?
 
  • Betongplatta under konstruktion med lecablock och armeringsnät. Blå markeringar visar var armeringen ska placeras, med texten "MOT BOTTEN PÅ FORMEN".
D
P PatrikL skrev:
Tänkte försöka mig på att såga lecan idag till rätt storlek samt göra armeringen, men osäker på om det kommer fungera med att "stoppa ner" armeringen i sidorna?

Bifogar en bild på hur jag tänkt.(svårt att illustrera dock) men tanken är att jag kapar ett halvt "rutnät" och najar fast i det armeringsnät som ligger ovanpå lecan (blåa punkterna).

Då kommer det "hänga" ner på sidorna av formen eller är det bättre att det får stå mot befintliga betong plattor eller att bättre att dom hänger lite i luften så man även får betong under?

Eller skulle det rent av räcka med att naja fast vanliga 8mm kamrör som hänger ner från nätet ovanpå lecan ner på sidorna?
Det finns väl utarbetade tabeller för minimitjockleck på betongskikt för att garantera att armeringen får god beständighet. Om du får tag i kolfiberarmering kan du ha mycket tunnare betonglager.

https://www.eurocodesoftware.se/kurs/eurokod_revA/pdf/Eurokod_2_Betong.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.