Ni ansöker, med köpeavtalet som grund, tillsammans med säljaren om fastighetsreglering hos Lantmäteriet. Lantmäteriet kommer börja handlägga ärendet och ni får betala deras timkostnad, enligt hur ni köpare och säljare kommit överens om kostnadsfördelningen. Lm:s arbete kan antingen resultera i att ni får göra som ni tänkt och införliva betesmarken med er tomt - eller att Lm:s utredning visar att det ni vill göra strider mot lagen, och därför inte kan genomföras. Betala för Lm:s arbete får ni göra i vilket fall som helst.
Hoppas det finns en klausul i ert köpekontrakt som gör att köpet återgår och ni får tillbaka handpenningen om Lantmäteriet nekar fastighetsregleringen!