Ett servitut innebär att de har tillåtelse att nytta er mark. Ett servitut skrivs just för att skydda förmånsinnehavaren vid en eventuell försäljning, så det är tyvärr inget ni kan "säga upp" hur som helst. Har han rör som ligger på er mark måste ni låta honom få tillträde till er mark så han kan fixa till detta. Han måste dock återställa er mark efter sig "så som den såg ut innan".

Förstår att ni inte vill ha servitet med dessa människor, trist! :(

Vad gäller servitutet så är det förmodligen så att detta upprättades då tomterna bildades och VA-ledningarnas läge fastställdes. Kolla i fastighetsregistret eller med Lantmäteriet om inte servitutet redan finns.
Är det inte så utan ledningen finns på Din mark utan servitut så sitter Du ju lite i guldsits.
Vad gäller eventuella skador på en sådan ledning så är det den som innehar servitutet som har underhållsansvaret. Du har endast upplåtit mark (utrymme i marken). Skadas Din egendom i samband härmed är han ansvarig och skall återställa eller ersätta Dig.

Vad beträffar ansvaret för den skada som uppstått på buskar/häck så är detta helt entreprnörens. Du kan ju inte hjälpa att han skadat omgivningen i samband med arbetet. Entreprenören har säkert också en ansvarsförsäkring för sådana händelser men vill naturligtvis helst komma undan endast genom att ersätta med nya plantor, vilket jag f.ö. tycker borde vara ok.

Att Du skulle få en stämning på halsen ser jag ganska uteslutet. Du har ju inte gjort något fel. En seriös jurist skulle inte ta på sig att upprätta en stämningsansökan mot Dig i detta fall. Men tala gärna med en jurist och kolla denna uppfattning.

marty skrev:
Vi har precis byggt klart vårat hus och ska snart besikta huset. Nu har grannarna börjat bråka om buskar och häckar. Killen som gjorde grunden, har tydligen gått in på grannarnas tomt och tagit bort några buskar hos ena granne och hos den andra en hel häck. De har begärt 75.000 resp 150.000 kr av kille som gjorde grunden. Men han svarar inte på deras krav, utan nu tänker de stämma oss. Vilka regler och rättigheter är det som gäller? Detta känns trist, vi har inte ens flyttat in... Tacksam för hjälp!!! ??? ???

Bara en undran - vad var det för buskar och häckplantor ? Jag menar - om det inte precis var en 5 meter hög magnolia så finns det inte något vett i ett sånt pris. Thujahäck, 1.8 m hög får du för 600-700 kr / m - så om han i värsta fall tagit bort säg 20 meter är det max 12000 kr det rör sig om...

Idag var jag och pratade med en advokat, gratis rådgivning 15 minuter i kommunen. Det samtalet gick inte så bra, han jag pratade med var min grannes advokat!!!
Han sa inte så mycket med tanke på vem han representerar, men han sa att min granne var en väldigt sympatisk man och vill inte alls egentligen stämma oss, han har inget emot oss på något sätt och han är inte ute efter pengar, utan bara det han anser han har rätt till. Buskarna som försvann var enligt advokaten en 25-årig gran häck!!! Var vi så blinda när vi tittade på tomten att vi missade en 25-årig gran häck ??? Jag är inte direkt någon expert på träd och buskar men en 25-årig gran häck, är inte den ganska hög? Imorgon är det besiktning av huset och sen får vi flytta in. Det känns jätte trist, jag har verkligen ingen lust att flytta dit... :'(

Skaffa gratis rådgivning hos villaägarförbundet.

Vid slutbesiktningen tycker jag fortfarande att du skall ta upp kravet som grannen ställt, du har drabbats av en stämning (kanske) på grund av entrepenörens handlande. Det är en del av byggprocessen som gått fel, väl värt att få taget till protokollet. Aldeles oavsett om kravet är rimligt eller ej.

Sedan är det anmärkningsvärt att advokaten överhuvudtaget pratade med dig om han representerar motparten. Han borde tidigt under samtalet deklarerat att han företrädde andra parten och inte fortsatt samtalet. När du är där för en konsultation så har du rätt till samma tystnadsplikt etc som om du hade betalat för det.

Jag är inte direkt någon expert på träd och buskar men en 25-årig gran häck, är inte den ganska hög?
Behöver inte bli så hög på 25 år, Det var inte möjligen så att han kallade det ide grans häck? För då tror jag att det kan börja rassla iväg en del pengar.

Tyvärr vet jag inte vad det var för sort. Advokaten sa bara 25-årig granhäck.
Nu har vi i alla fall flyttat in i huset. Fast det känns inte roligt. Jag har tappat lusten för allt som har med huset att göra. Jag vill flytta därifrån, är orolig konstant för framtiden och allt med stämningen.

Har ni haft någon kontakt med grannen överhuvudtaget?

Jag skulle kunna tänka mig 2 scenarior här om jag vore grannen:

1 Antag att grannen först fått spel när han insett att er grävkille sabbat hans häck, fly förbannad kontaktat grävaren med diverse orimliga krav. Grävkillen skakar bara av sig kraven, kommer med ett (i det läget) orimilgt förslag om nyplantering. Grannen får svårt att få någon kontakt överhuvudtaget. Till slut via advokat sätter han igång att processa mot er, i brist på annan. Just att bli ignorerad när man är förbannad och har rättmättiga (men kanske överdrivna) krav, kan reta upp vem som helst.

2. Alternativet är ju att det är en granne som redan är förbannad/avundsjuk på ert bygge som kanske skymmer utsikt eller på annat sätt är störande. Kanske avundsjuk på det stora påkostade bygget (åtminstonde i hans ögon). När sedan "olyckan" inträffar så dels blir han förbannad (vem skulle inte det), dels ser en möjlighet att få lite kompensation av sina nya "rika" grannar.

Skall väl tillägga att jag känner nog bara igen  mig i scenario 1.

Men min poäng är att om ni tar en kontakt och försöker diskutera igenom det hela, så kanske det visar sig att grannen igentligen inte är så girig och omöjlig.

För hur det nu är så har han ju blivit utsatt för ett övergrepp, någon har gjort intrång och skada på hans tomt. Och som jag misstänker det så är det ingen som har lagt ner någon nämvärd möda på att kompensera eller be om ursäkt för det inträffade. Det kanske inte är så mycket mer som behövs.

Har ni förresten fått någon förklaring på varför häcken togs bort, var den ivägen på något sätt eller höll grävaren på och röjde bort allt levande på tomten?

Grävföretaget har tydligen erbjudit dem 25,000 kr, men grannarna tackade nej till ersättningen utan anser att deras häck är mer värd än 25,000.

Grävmaskinisten ansåg inte att han fick plats att gräva.

Nu väntar vi bara på att få själva stämningen. Vi har ju inte fått den ännu utan grannen ringde bara och sa att han skulle stämma oss istället eftersom han inte fick det han ville ha av grävföretaget.
Så vi får väl vänta och se...

Hej,
Eftersom jag precis har avslutat ett liknande fall, då jag blev av med 32 st gamla granar på min fritidshustomt, så har jag lärt mig en del. I mitt fall anlitade jag en lantmätare som hjälpte mig med mitt yrkande mot skogsbolaget som ovlovligen avverkade.

"Sven" hänvisade i min tråd till Svea hovrätt, mål nr T 11226-02 där ett 15 st björkar försvann. I detta mål användes en värderingsmodell som accepterades av Hovrätten.
Den grundar sig på skrifter från Stockholms Fritidsförvaltning samt en rapport från Lantmäteriverket. Samma modell användes som grund i mitt yrkande mot skogsbolaget.

I mitt fall har jag och skogsbolaget gjort upp i godo med värderingsmodellen som grund utan stämningar och liknande. Uppgörelsen innebär att dom städar, återplanterar, mm samt att jag får en ganska ansenlig summa pengar i handen.
Vill inte ge någon exakt siffra, men kan som ett råd säga att man skall vara säker på att man äger, eller har lov att , fälla dom träd man tänker sätta motorsågen i om man samtidigt är rädd om plånboken.

Om du vill ha kontakt med "min" lantmätare för en egen värdering av häcken så skicka ett direktmeddelande.

"fd. skogsägare"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.