5 173 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Betalningsplan för lösvirkebygget
Enligt konsumenttjänstlagen får företagaren inte ta förskottsbetalning.
Allt skall betalas vid leveranser eller efterhand som arbetet utförs.
Du har dessutom rätt att innehålla 10% tills allt är slutfört och fel rättats till.
Allt skall betalas vid leveranser eller efterhand som arbetet utförs.
Du har dessutom rätt att innehålla 10% tills allt är slutfört och fel rättats till.
Tja, det låter inte helt orimligt men det beror lite på också.
Jag skulle nog försöka få en rätt stor sudd, kanske 20% av entreprenadsumman att utbetalas först efter godkänd slutbesiktning.
Det kan också vara rimligt med en större första utbetalning, om det är så att entreprenören ingår bindande avtal med UE och materialleverantörer vid entreprenadens påbörjande.
Jag skulle nog försöka få en rätt stor sudd, kanske 20% av entreprenadsumman att utbetalas först efter godkänd slutbesiktning.
Det kan också vara rimligt med en större första utbetalning, om det är så att entreprenören ingår bindande avtal med UE och materialleverantörer vid entreprenadens påbörjande.
Som Zodie sa, betala INTE i förskott. Första betalning handlar säkert om grävning av grundbädd samt färdig platta. Dela dessa i två så blir summan mindre. Jag har en lyftplan på 9 betalningar. Tror att ABS09 formuläret har 8 som standard.
Som Zodie sa, betala bara för det som du fått levererat och se till att du har pengar kvar vid slutbesiktningen till eventuella fel. Detta är ditt enda maktmedel för att få arbetet färdigställt eller felen tillrättade vid en konflikt. Hur bra allt än verkar och hur schysst entreprenören än verkar kan detta ändra sig fort.
Våran betalningsplan såg ut såhär:
1. Grund+VA+Golvvärme (ca 18%)
2. Stomresning (ca 12%)
3. Stomkomplettering (ca 12%)
4. Klart för inv målning (ca 18%)
5. Klart för listning (ca 24%)
6. Klart för slutbesiktning (ca 6%)
7. Vid slutbesiktning (ca 10%)
För mig var det svårt att bedömma om det var rimliga belopp för varje moment. Det hade kanske varit värt att fråga en konslut om så att man inte betalt för mycket om det händer något.
Återigen är det jätteviktigt att inte släppa iväg för mycket pengar ifall det händer något. Vi hade en skojare (partisk) till besiktningsman som påverkade oss att släppa iväg för mycket pengar, vilket har gjort att vi ligger i Tingsrätten idag med byggaren.
1. Grund+VA+Golvvärme (ca 18%)
2. Stomresning (ca 12%)
3. Stomkomplettering (ca 12%)
4. Klart för inv målning (ca 18%)
5. Klart för listning (ca 24%)
6. Klart för slutbesiktning (ca 6%)
7. Vid slutbesiktning (ca 10%)
För mig var det svårt att bedömma om det var rimliga belopp för varje moment. Det hade kanske varit värt att fråga en konslut om så att man inte betalt för mycket om det händer något.
Återigen är det jätteviktigt att inte släppa iväg för mycket pengar ifall det händer något. Vi hade en skojare (partisk) till besiktningsman som påverkade oss att släppa iväg för mycket pengar, vilket har gjort att vi ligger i Tingsrätten idag med byggaren.
Dock var ovan betalningsplan för ett lösvirkeshus. Jag vet inte om det skiljer sig från ett typhus.
Vi förhandlar just nu om följande betalningsplan. Notera att jag har köpt tomt plus totalentreprenad av min byggare. Vi bygger lösvirke.
Handpenning 25 KSEK - betalt
10% av tomtpriset vid kontraktskrivning
Resterande 90% av tomtpris när bygglovet är godkänt
20% av totalsummar (exkl. tomtpris) när plattan är klar
50% av totalsumman när huset är rest
ytterliggare 10% efter 4 veckor
Slutliga 10% efter slutbesiktning
Kommentarer? Själv känner jag nog att jag ligger ute med en del pengar eftersom tomten i detta fall är relativt dyr 1.5 MSEK.
Kommentarer? Själv känner jag nog att jag ligger ute med en del pengar eftersom tomten i detta fall är relativt dyr 1.5 MSEK.
Det är OK om allt materialet levererats till arbetsplatsen så du har det om något händer byggaren.bYkICr skrev:
Att betala för något som levereras senare är inte rimligt.
Då är det bättre att betala i flera mindre omgångar.
Jag tycker denna betalningsplanen är lite väl framtung dvs. du har väldigt lite kvar på slutet.henros skrev:Vi förhandlar just nu om följande betalningsplan. Notera att jag har köpt tomt plus totalentreprenad av min byggare. Vi bygger lösvirke.
Det är en hel del material och arbete som skall in i slutändan (efter stomresningen). Tänk på att de 20% på slutet skall omfatta all isolering, invändig gips, innerväggar, dörrar, el, vvs, målning, köksinredning, kakel & klinker, parkett, värmepanna m.m. Dessutom bör alla betalningsplaner vara prestationsbundna. Vad är det som säger att de hunnit allt de ska efter 4 resp 4 veckor?
Klicka här för att svara