M -MH- skrev:
Kan du inte berätta vad det kostade i alla fall?
Jag återkommer när fakturan trillar in :-)

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
P Pefix skrev:
Mark- och miljödomstolen konstaterar att den förrättningsåtgärd som ansökts om och som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra samt i lagakraftvunnet beslut beslutat om, är särskild gränsutmärkning och inte fastighetsbestämning.
Här säger domstolen bara att ni överklagat för sent, och att den som ansökt om förrättning (grannen antar jag) ansökt om särskild gränsutmärkning och inte fastighetsbestämning varför det blev så.

Huruvida lantmäteriets beslut är rätt har alltså inte prövats, eftersom att det redan fått laga kraft innan ni överklagade det.

Jag ser inte det som ett skäl att gå längre med frågan, lantmäteriet visste säkert vad de gjorde, men det är ändå bra att förstå vad som står.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Huruvida lantmäteriets beslut är rätt har alltså inte prövats, eftersom att det redan fått laga kraft innan ni överklagade det.
.
Vi överklagade visserligen sista dagen, men inte för sent! Jag kan hålla med om att domslutet är klent formulerat då man inte bemöter vårt argument.

Bästa svaret

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här säger domstolen bara att ni överklagat för sent, och att den som ansökt om förrättning (grannen antar jag) ansökt om särskild gränsutmärkning och inte fastighetsbestämning varför det blev så.

Jag ser inte det som ett skäl att gå längre med frågan, lantmäteriet visste säkert vad de gjorde, men det är ändå bra att förstå vad som står.
Nja, Jag tolkar det som att det är avgiftsbeslutet som överklagats och att det gjorts i rätt tid.
Domstolen säger då att det som söktes om var särskild gränsutmärkning, vilket också var det som utfördes, som det nu finns ett lagakraftvunnet beslut om. (alltså ett annat beslut än det överklagade)
Slutsatsen blir därmed att man på ett korrekt sätt tagit betalt för vad som önskades och genomfördes. (står inte i citatet men jag antar det är typ nästa mening i beslutet...)

En nyckelformulering är också "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra" vilket säger att det har funnits gränser som är tillräckligt tydliga för att de ska kunna märkas ut. Hade det inte varit fallet så hade LM istället sagt att gränsen är för oklar och att det måste genomföras en gränsbestämning. Att de kunnat genomföra utmärkningen är indirekt ett bevis för att bestämning inte behövdes.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bekymmret är att lantmäteriet har beslutat att det är en särskild gränsutmärkning och därmed ska endast en part betala utsättningen av gräns.
Har ni från början ansökt om gränsutmärkning? Vilket av besluten har du överklagat? Beslutet om gränsutmärkning eller kostandsfördelningsbeslutet?

R Räknenisse skrev:
Nja, Jag tolkar det som att det är avgiftsbeslutet som överklagats och att det gjorts i rätt tid.
Domstolen säger då att det som söktes om var särskild gränsutmärkning, vilket också var det som utfördes, som det nu finns ett lagakraftvunnet beslut om. (alltså ett annat beslut än det överklagade)
Slutsatsen blir därmed att man på ett korrekt sätt tagit betalt för vad som önskades och genomfördes. (står inte i citatet men jag antar det är typ nästa mening i beslutet...)

En nyckelformulering är också "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra" vilket säger att det har funnits gränser som är tillräckligt tydliga för att de ska kunna märkas ut. Hade det inte varit fallet så hade LM istället sagt att gränsen är för oklar och att det måste genomföras en gränsbestämning. Att de kunnat genomföra utmärkningen är indirekt ett bevis för att bestämning inte behövdes.
Tack"Räknenisse", du summerar det som jag också tolkar situationen. Och min ursprungsfråga som också blev besvarad tidigt i tråden var hur man ska se på definitionen "oklar", vilket nu är tydligt, att det är att det finns koordinater att använda eller ej. Inte hurvida man är i tvist med grannen.

Den viktigaste formuleringen är "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra".

Jag föreslår att vi stänger tråden här och jag hoppas att diskussionen har varit givande. Det har den definitivt för mig!

harry73
Nej, vi stänger inte tråden, för du skulle återkomma med kostnaden

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Och det knaske den har gjort nu, @Pefix ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.