5 300 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Betalningsansvar vid utmärkning av tomtgräns
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Här säger domstolen bara att ni överklagat för sent, och att den som ansökt om förrättning (grannen antar jag) ansökt om särskild gränsutmärkning och inte fastighetsbestämning varför det blev så.P Pefix skrev:
Huruvida lantmäteriets beslut är rätt har alltså inte prövats, eftersom att det redan fått laga kraft innan ni överklagade det.
Jag ser inte det som ett skäl att gå längre med frågan, lantmäteriet visste säkert vad de gjorde, men det är ändå bra att förstå vad som står.
Vi överklagade visserligen sista dagen, men inte för sent! Jag kan hålla med om att domslutet är klent formulerat då man inte bemöter vårt argument.Nötegårdsgubben skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Nja, Jag tolkar det som att det är avgiftsbeslutet som överklagats och att det gjorts i rätt tid.Nötegårdsgubben skrev:
Här säger domstolen bara att ni överklagat för sent, och att den som ansökt om förrättning (grannen antar jag) ansökt om särskild gränsutmärkning och inte fastighetsbestämning varför det blev så.
Huruvida lantmäteriets beslut är rätt har alltså inte prövats, eftersom att det redan fått laga kraft innan ni överklagade det.
Jag ser inte det som ett skäl att gå längre med frågan, lantmäteriet visste säkert vad de gjorde, men det är ändå bra att förstå vad som står.
Domstolen säger då att det som söktes om var särskild gränsutmärkning, vilket också var det som utfördes, som det nu finns ett lagakraftvunnet beslut om. (alltså ett annat beslut än det överklagade)
Slutsatsen blir därmed att man på ett korrekt sätt tagit betalt för vad som önskades och genomfördes. (står inte i citatet men jag antar det är typ nästa mening i beslutet...)
En nyckelformulering är också "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra" vilket säger att det har funnits gränser som är tillräckligt tydliga för att de ska kunna märkas ut. Hade det inte varit fallet så hade LM istället sagt att gränsen är för oklar och att det måste genomföras en gränsbestämning. Att de kunnat genomföra utmärkningen är indirekt ett bevis för att bestämning inte behövdes.
Tack"Räknenisse", du summerar det som jag också tolkar situationen. Och min ursprungsfråga som också blev besvarad tidigt i tråden var hur man ska se på definitionen "oklar", vilket nu är tydligt, att det är att det finns koordinater att använda eller ej. Inte hurvida man är i tvist med grannen.R Räknenisse skrev:Nja, Jag tolkar det som att det är avgiftsbeslutet som överklagats och att det gjorts i rätt tid.
Domstolen säger då att det som söktes om var särskild gränsutmärkning, vilket också var det som utfördes, som det nu finns ett lagakraftvunnet beslut om. (alltså ett annat beslut än det överklagade)
Slutsatsen blir därmed att man på ett korrekt sätt tagit betalt för vad som önskades och genomfördes. (står inte i citatet men jag antar det är typ nästa mening i beslutet...)
En nyckelformulering är också "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra" vilket säger att det har funnits gränser som är tillräckligt tydliga för att de ska kunna märkas ut. Hade det inte varit fallet så hade LM istället sagt att gränsen är för oklar och att det måste genomföras en gränsbestämning. Att de kunnat genomföra utmärkningen är indirekt ett bevis för att bestämning inte behövdes.
Den viktigaste formuleringen är "som lantmäterimyndigheten funnit förutsättningar att genomföra".
Jag föreslår att vi stänger tråden här och jag hoppas att diskussionen har varit givande. Det har den definitivt för mig!
Klicka här för att svara