8 931 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Betalning lärlingar?
Vår snickerifirma har under hela byggtiden haft lärlingar till hjälp, ibland så många som tre stycken på en ordinarie snickare (är det tillåtet, förresten?). De är duktiga och gör ett bra jobb, (även om vissa saker känns lite slarvigt gjorda).
Vi har beställt extra jobb utav dem utöver det som ingick i kalkylen från hustillverkaren, t ex kakling av båda badrummen. Fuktspärr, kakling m.m. görs helt och hållet av en lärling, han har bara fått lite hjälp att komma igång. Nu har vi fått en faktura och de har debiterat full timpenning för arbetet och dessutom tar det ju längre tid för honom eftersom han är ovan så då blir det ju fler timmar. Är detta rimligt? Är det någon som vet hur det brukar gå till?
Vi har beställt extra jobb utav dem utöver det som ingick i kalkylen från hustillverkaren, t ex kakling av båda badrummen. Fuktspärr, kakling m.m. görs helt och hållet av en lärling, han har bara fått lite hjälp att komma igång. Nu har vi fått en faktura och de har debiterat full timpenning för arbetet och dessutom tar det ju längre tid för honom eftersom han är ovan så då blir det ju fler timmar. Är detta rimligt? Är det någon som vet hur det brukar gå till?
Precis vad jag misstänkte...!
Tilläggas ska oxå att en del av tiden har de ju gått i skolan och då har väl företaget inta haft någon kostnad för dem. Men de har fortsatt att arbeta i företaget efter skolavslutningen så nu är de väl antagligen anställda i någon form.
Tilläggas ska oxå att en del av tiden har de ju gått i skolan och då har väl företaget inta haft någon kostnad för dem. Men de har fortsatt att arbeta i företaget efter skolavslutningen så nu är de väl antagligen anställda i någon form.
Om det inte finns något avtalat innan byggstart så är det väl inget som säger att byggfirman måste debitera mindre... elller? Det ska förståss vara så men om inget är sagt så tror jag att de kanske testar med full debitering för att kolla om ni bestrider det eller inte..
Min elektriker har ibland haft lärlingar. INget ont om det, alla måste ju kunna lära sig.
Det har naturligtvis varit självklart från honom och mig att inte ta fullt betalt. Tror det som mest har varit halva timmpengen.
Det har naturligtvis varit självklart från honom och mig att inte ta fullt betalt. Tror det som mest har varit halva timmpengen.
Hmmm...känner igen frågeställningen.
Hos mig har firman en lärling med anställningsstöd (85%) - vad ska jag betala för lärlingen?
Enligt firmans chef ska han få halvtimmpenning medan jag kan sträcka mig att betala 15% av timpenningen.
Ska verkligen firman få betalt nästan 2 gånger för lärlingen.
Lärlingen har inget att tillföra bygget mer än att bära, kapa och hålla i, och han ska ha halvtimmpenning?
Ge mig tips och råd vad som är skäligt.
Hos mig har firman en lärling med anställningsstöd (85%) - vad ska jag betala för lärlingen?
Enligt firmans chef ska han få halvtimmpenning medan jag kan sträcka mig att betala 15% av timpenningen.
Ska verkligen firman få betalt nästan 2 gånger för lärlingen.
Lärlingen har inget att tillföra bygget mer än att bära, kapa och hålla i, och han ska ha halvtimmpenning?
Ge mig tips och råd vad som är skäligt.
Jag tycker nog halva timmpengen är rätt ok. För en lärling kanske man får ut halva kunskapen till halvapriset, men han gör ju säkert en hel hantverkares jobb när det gäller just bära, släpa, blanda etc.
Att sedan företaget får 85% av lönen av staten gör ju varken till eller från för ditt jobb och är väl mer en sak mellan staten och arbetsgivaren. Hur hade du resonerat om du inte visste om anställningsstödet?
Så om du känner att han gör nytta, så hade jag nog tyckt det varit ok.
Man skall nog snarare se det i ett längre perspektiv. Idag är det ont om hantverkare på vissa områden. Om företagen gör ett "klipp" på lärlingar så blir de mer benägna att ta an sig dem (alla är vi barn i början). Lärlingarna får en bra start och fler blir sugna på hantervksyrket , vilket antagligen ger fler på marknaden.
Iofs vet jag ingenting om det är svårt för lärlingar att få lärlingsplats, men med extra betalt till företaget, så BORDE det ju inte bli sämmre.
Att sedan företaget får 85% av lönen av staten gör ju varken till eller från för ditt jobb och är väl mer en sak mellan staten och arbetsgivaren. Hur hade du resonerat om du inte visste om anställningsstödet?
Så om du känner att han gör nytta, så hade jag nog tyckt det varit ok.
Man skall nog snarare se det i ett längre perspektiv. Idag är det ont om hantverkare på vissa områden. Om företagen gör ett "klipp" på lärlingar så blir de mer benägna att ta an sig dem (alla är vi barn i början). Lärlingarna får en bra start och fler blir sugna på hantervksyrket , vilket antagligen ger fler på marknaden.
Iofs vet jag ingenting om det är svårt för lärlingar att få lärlingsplats, men med extra betalt till företaget, så BORDE det ju inte bli sämmre.
Håller med.TLovskog skrev:Jag tycker nog halva timmpengen är rätt ok. För en lärling kanske man får ut halva kunskapen till halvapriset, men han gör ju säkert en hel hantverkares jobb när det gäller just bära, släpa, blanda etc.
Att sedan företaget får 85% av lönen av staten gör ju varken till eller från för ditt jobb och är väl mer en sak mellan staten och arbetsgivaren. Hur hade du resonerat om du inte visste om anställningsstödet?
Så om du känner att han gör nytta, så hade jag nog tyckt det varit ok.
Man skall nog snarare se det i ett längre perspektiv. Idag är det ont om hantverkare på vissa områden. Om företagen gör ett "klipp" på lärlingar så blir de mer benägna att ta an sig dem (alla är vi barn i början). Lärlingarna får en bra start och fler blir sugna på hantervksyrket , vilket antagligen ger fler på marknaden.
Iofs vet jag ingenting om det är svårt för lärlingar att få lärlingsplats, men med extra betalt till företaget, så BORDE det ju inte bli sämmre.
Lägger mig i lite pga att jag ofta har en lärling med mig dock har jag inte en aning om vad firman debiterar för honom vilket inte heller spelar nån roll här.
Som jag ser det så skall ett jobb utföras och det skall vara utfört på bästa möjliga sätt.
Självfallet tar jag hand om att t ex dimensionera takstolar, bygga dem och överlåter rutinjobb såsom gipsning, spika reglar mm åt lärlingen, han gör det nämligen lika bra som jag och lika fort men han tänker inte lika fort som jag så om där är problem så tar jag det. Att (som i vårt fall) ha två snickare på en del jobb är slöseri med resurser och inget annat. Där är inget av det slöseriet som hade kommit kund till godo eftersom en del pyssel lika gärna kan göras av en lärling på samma tid _om_ det inte är några problem.
Självklart skall man inte betala för tid där ren undervisning ingår men att tro att man inte behöver prata sinsemellan eller att ingen behöver tänka ibland på hur vissa saker skall göras är nog lite dumt.
Bara lite synpunkter
/Kent
Som jag ser det så skall ett jobb utföras och det skall vara utfört på bästa möjliga sätt.
Självfallet tar jag hand om att t ex dimensionera takstolar, bygga dem och överlåter rutinjobb såsom gipsning, spika reglar mm åt lärlingen, han gör det nämligen lika bra som jag och lika fort men han tänker inte lika fort som jag så om där är problem så tar jag det. Att (som i vårt fall) ha två snickare på en del jobb är slöseri med resurser och inget annat. Där är inget av det slöseriet som hade kommit kund till godo eftersom en del pyssel lika gärna kan göras av en lärling på samma tid _om_ det inte är några problem.
Självklart skall man inte betala för tid där ren undervisning ingår men att tro att man inte behöver prata sinsemellan eller att ingen behöver tänka ibland på hur vissa saker skall göras är nog lite dumt.
Bara lite synpunkter
/Kent
Klicka här för att svara