I vår bostadsrättsförening från 1950-talet planeras ett stambyte inom några år. Brukar de boende själva få stå för sånt som ny kakling, nytt golv, ev ny toa och handfat i sådana fall? Eller är det vanligast att föreningen tar kostnaden (och höjer avgiften om det behövs)?

Hur är det med köket? Brukar man riva bort gamla skåp och liknande, eller är det ett mindre ingrepp jämfört med badrummet?

Gå på de möten som föreningen ordnar så får du säkert bra information. Förmodligen så har man ännu inte planerat i detalj, eftersom det är några år fram i tiden. Det vanliga är att föreningen fixar badrum/ kök med godtagbar standard. Sen akn medlemmar välja alternativ på egen bekostnad . Troligen spelar det inte så stor roll, du kommer att betala vilket som , antingen privat eller via avgiften.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
H
När våran förening gjorde detta så rev dom ut allt i badet.
Sen gjordes allt om, våtrumsmatta på golv och vägg.
Toa och handfat och bad användes det gamla.

Ville vi ha kakel och kromade rör fick vi betala extra.
Var fasta pris för det vi la till.

Toa och handfat kunde vi köpa nytt och bara kasta det gamla så installerade dom det nya istället för det gamla.

Mielo det beror ju lite på hur ekonomin ser ut i föreningen det är inte alltid det blir en höjning av avgiften om det finns pengar, vilket det bör om ekonomin skötts rätt.

Det är ju bara passa på om du får ett badrum till bra pris.

Tack för svaren! Jo, föreningen kommer att informera när man vet mer om tidpunkt m.m.

Hur är det med kök? Brukar all inredning rivas ut därifrån?

T
M mielo skrev:
Tack för svaren! Jo, föreningen kommer att informera när man vet mer om tidpunkt m.m.

Hur är det med kök? Brukar all inredning rivas ut därifrån?
Nej, brukar bara bytas inkommande vattenledningar samt en ny kökskran. Ibland kan kaklet bytas ut på sin höjd. Inte vanligt alls att köksskåpen byts ut men allt detta har ju med att göra med hur din förenings ekonomi ser ut.

i vår förening beräknas stambyte ta två månader per lägenhet. Det blir svårt att bo i lägenheten utan vatten. Vi får inte lägre hyra under dessa två månader, Flyttar man till annat boende under tiden får man ingen ersättning. Dusch och toaletter installeras på gården. Det är dock svårt för personer med handikapp att nyttja. Vilka rättigheter har man i sådana fall?

• Gilla
HampusHus
  • Laddar…
S
E Elmsta skrev:
i vår förening beräknas stambyte ta två månader per lägenhet. Det blir svårt att bo i lägenheten utan vatten. Vi får inte lägre hyra under dessa två månader, Flyttar man till annat boende under tiden får man ingen ersättning. Dusch och toaletter installeras på gården. Det är dock svårt för personer med handikapp att nyttja. Vilka rättigheter har man i sådana fall?
Sannolikt behöver väl din brf alla avgifter de kan få in? Så att efterfråga reducerad avgift under denna, för föreningen mycket dyra renovering, känns lite kontraproduktivt?

Du får nog skilja en del hyresrätt kontra bostadsrätt.

• Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
E Elmsta skrev:
Är det en bostadsrättsförening så är det ju inte hyra du betalar. Det är en avgift för drift och underhåll till den förening där du är delägare. Visst skulle man pausa avgiften någon månad men då blir det bara något som måste tas igen senare, t.ex genom att höja avgiften.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man har inga egentliga rättigheter. Kanske kan kommunen bistå med assistans om man inte klarar sig själv i sitt hem?

E Elmsta skrev:
När vi bytte stammar i föreningen (jag var ordf.) så körde vi med kvarboende. Det fanns en plan för evakuering av ca 200 medlemmar åt gången (föreningen hade ca 800 lägh), det skulle byggas en barackstad i en park i närheten. Men kostnaden för det skulle då runt 1990 varit 10 milj. Det var en av punkterna som vi strök för att få ned kostnaden för stambytesprojektet. Många kritiserade mig för att vi utsatte alla de gamla (det var 300 pensionärer i föreningen) för detta, att inte få bli evakuerade.

Vi hade ett par lite mindre grannföreningar som hade stambytt med den här typen av evakuering. Men det är inte problemfritt att flytta på 300 gamla männiksor heller. I de här barackerna som grannföreningarna byggde för evakuering blev det två självmord under deras evakueringstid. Gamla människor. Det är givetvis omöjligt att veta om det fanns ett samband. Men det var många av de evakuerade äldre medlemmarna som inte mådde bra under evakueringen.

Vi valde att i samverkan med kommunen (hemtjänst osv.) evakuera enstaka väldigt sjuka medlemmar, vi hade tillgång till ett fåtal evakueringslägenheter. Hos andra äldre sattes det in "handikappstoaletter", alltså ngt. i stil med en husvagnstoalett. Arbetet i varje lägenhet pågick i 3 veckor (ett badrum var 4e timme under ett lite mer än ett år). Evakuering var också nödvändigt i vissa lägenheter på nedersta planet, eftersom det där gick stammledningar i golven, så hela lägenheten fick blåsas ut.

För övriga medlemmar byggdes det baracker med toa och duschrum, vi hade ett tiotal sådana.

Appropå kontakten med socialtjänsten. När jag tog kontakt för att få igång samarbetet runt de medlemmar med särskilda behov. Så ringer jag till det lokala kontoret. En receptionist säger med väldigt snäsig och otrevlig röst "Det är minsann inte telefontid nu". Jag börjar föklara, och kommer så lång som mitt namn och ordf., i bostadsrätt.... Så långt hann jag innan hon med en helt annan mer vanlig vänlig telefoniströst genast kopplar mig vidare. Hann alltså inte ens säga mitt ärende, bara komma halvvägs om vem jag var.

Jag tänkte, vilken mardröm om jag nu faktisk hade varit en människa i nöd med behov av hjälp från socialtjänsten.

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
E Elmsta skrev:
Dom måste tillhandahålla möjlighet till dusch och toalett det har ni rätt till under renoveringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.