11 135 läst ·
107 svar
11k läst
107 svar
Betala rörmokare som inte löste fel
För information till er som har så höga kostnader för att skicka en faktura så kan jag tipsa om att det finns lite olika företag idag som gör detta professionelt, i genomsnitt så betalar vi 25-35kr per faktura inkl fasta kostnader. Dett för ett mindre konsultbolag med 25personer som omsätter fakturer för +30miljoner.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 352 inlägg
För att återkoppla till mitt inlägg #30.
På min nuvarande firma så kör vi med Softone, 40 timmar måste registreras senast måndag 10.30 efterföljande vecka. Men, vi har en rad som heter 'ej debiterbar tid'. Den kan man använda sig utav, ett krav är dock att det skrivs en notis om varför den koden används. Då jag, och dessutom som tur är, min chef sätter kunden i fokus så används den då och då. Typ, vid tillfällen som detta, då man faktiskt inte kan hjälpa kunden på plats. Och när vi senare skickar ut våra kundenkäter (det gör vi alltid på kunder som vi har e-post till) får vi alltid 10/10 på frågan om kunden skulle rekommendera oss till sina bekanta. Och nej, det är inte för vi jobbade 'gratis' hos dom. Det generar rätt mycket servicejobb som vi kan ta betalt för. Bra och billig reklam? Jajamensan!
På min nuvarande firma så kör vi med Softone, 40 timmar måste registreras senast måndag 10.30 efterföljande vecka. Men, vi har en rad som heter 'ej debiterbar tid'. Den kan man använda sig utav, ett krav är dock att det skrivs en notis om varför den koden används. Då jag, och dessutom som tur är, min chef sätter kunden i fokus så används den då och då. Typ, vid tillfällen som detta, då man faktiskt inte kan hjälpa kunden på plats. Och när vi senare skickar ut våra kundenkäter (det gör vi alltid på kunder som vi har e-post till) får vi alltid 10/10 på frågan om kunden skulle rekommendera oss till sina bekanta. Och nej, det är inte för vi jobbade 'gratis' hos dom. Det generar rätt mycket servicejobb som vi kan ta betalt för. Bra och billig reklam? Jajamensan!
jo men men de är bara ett steg i faktureringen många fler inom företaget som hanterar denM malloballo skrev:För information till er som har så höga kostnader för att skicka en faktura så kan jag tipsa om att det finns lite olika företag idag som gör detta professionelt, i genomsnitt så betalar vi 25-35kr per faktura inkl fasta kostnader. Dett för ett mindre konsultbolag med 25personer som omsätter fakturer för +30miljoner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 950 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 950 inlägg
Här är jag helt enig med hul. Skicka en faktura är sällan dennstors kostnaden. Det är attestering, bokföring, redovisning etc som kostar. SAP är inte på något sätt mitt favoritsystem, men det används av stora företag (typ Volvo, SKF, H&M etc) Dvs det är inte för att skicka en faktura på 399:- till slutkund utan för att hålla koll på interndebiteringar, attestförfarande etc. Köper man in SAP på en företag med 50 anställda så är något galet.H hul skrev:
Slår man ut inköpskostnad, utvecklingskostnader, drift och underhåll samt tiden folk arbetar med en faktura och delar det per faktura så blir varje faktura dyr, men man får så mycket mer. Dock är vi långt ifrån frågeställningen nu.
Det är som så ofta förr kommunikation som brister så man får en missnöjd kund. Jag har betalat uppåt 3000 kr för ett jobb som tog 10 minuter på plats att utföra. Jag var nöjd för jag satt i skiten och de sa redan innan att det skulle hamna däromkring. Obs det var utan material. Dvs tack vare att de förklarade innan är jag nöjd. Hade de inte sagt något och bara skickat räkningen på 3000 kr hade jag svurit och svartmålat företaget. Nu kan jag istället rekommendera företaget.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Kan nog va såmartin43 skrev:
Detta är ett klockrent exempel vad jag som kund inte har någon som helst lust att betala för då er egen oförmåga att skapa en hög intern effektivtet inte är något jag vill subventionera.
Detta är inget ert ekonomisystem skapat, det är något som ni själva (er företagsledning) har skapat och beror förmodligen på att det saknas kompetens någonstans. Åtgärda detta så kan ni både ha nöjdare kunder och tjäna mer pengar.
I samma ögonblick som man börjar förstå vad det är kunderna är villiga att betala för kan man göra lite bättre prioriteringar av vad man behöver ändra.
Men tror att vi har gott om kunder.
Är ett av Europas största byggföretag.
Fakturor ska godkännas av 4 st för att undvika korruption.
Ekonomi ska lägga in fakturan i systemet, efter godkänd faktura ska den betalas sen ska revisorn ha sitt för att göra sitt jobb.
De tar ex antal kr per faktura.
Så tyvärr det kostar.
4 st som ska godkänna som har en timlön på 400 kr i timmen det är iallafall det som jag ligger på. Plus arbetsgivaravgifter på det, så 500 för en faktura tror jag stämmer som vi fått info om.
Därför ska inte vi fakturera i onödan. Och ha samlingsfaktura på inköp.
Redigerat:
Nu har ju tråden spårat ganska mycket,kul tycker jag! Men om det är som ni säger med att fakturor kostar bort mot 500kr, då borde väl de 1000kr jag ska betala inte ens täcka kostnaderna för kille som kom hit. Det känns ju lite ologist och isåfall borde det ju ha varit ännu dyrare? Märklig bransch detta isåfall
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det jag ville visa till är att det kostar pengar vid faktura hantering.
Som svärfar har i sin firma så låter han revisor fakturera allt de tar 160 kr per faktura.
Sen ska han ordna med rot osv.
Så det är inte gratis med egen firma.
Han vet han kan fakturera själv för att spara pengar men han tycker det är gott att slippa en del pappersarbete.
Som svärfar har i sin firma så låter han revisor fakturera allt de tar 160 kr per faktura.
Sen ska han ordna med rot osv.
Så det är inte gratis med egen firma.
Han vet han kan fakturera själv för att spara pengar men han tycker det är gott att slippa en del pappersarbete.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Ööö vart får du det till korruption?Mikael_L skrev:
Men däremot så kanske vi inte hade löst jobbet på sådant sätt heller, vet man aldrig förrän man hamnar där.
Vi kanske hade tinat ledningen och det har kostat massa mer
så länge ni inte hade tagit betalt för nedlagt arbete så får ni göra hur mycket ni vill.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tror det ska täcka in Arbetskostnad för den som va ut med om inte han jobbar gratis???Mikael_L skrev:
Plus avgifter,
Jag pratar om de 500 kronor som bara skickandet av fakturan kostar i ert företag.
Här påstod väl du att kostnaden till stor del berodde på att den måste passera 4 par granskande ögon.
Så då tänkte jag att det är kanske en kostnad på ca 300 kr av den totala kostnaden för att skicka en faktura, var tid för de som granskar. Då tittar de väl ca 10 minuter var på fakturan.
Ganska löjligt egentligen, en faktura där det står:
Försökt åtgärda fruset vattenrör, men inte lyckats ... 1.00 tim
Bilavgift 1st
Här påstod väl du att kostnaden till stor del berodde på att den måste passera 4 par granskande ögon.
Så då tänkte jag att det är kanske en kostnad på ca 300 kr av den totala kostnaden för att skicka en faktura, var tid för de som granskar. Då tittar de väl ca 10 minuter var på fakturan.
Bilavgift 1st
eller inte så löjligt. du minskar korruption och felMikael_L skrev:
Jag pratar om de 500 kronor som bara skickandet av fakturan kostar i ert företag.
Bilavgift 1st
100.00 tim kan lätt blir 1.00tim