H hul skrev:
och så undrar folk varför de duktiga hantverkna vägrar arbeta mot privatpersoner
Men kom igen nu, om du hade ringt en hantverkare med ett problem hade du väl inte velat betala 1000kr om han bara åkte utan att fixa efter en kvart?
Det är väl snarare sånt här som kör att kunder inte vill ringa seriösa företag utan istället kontaktar någon gubbe som tar det svart...

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
H
N NomisN skrev:
Eftersom jag har dålig koll på vad som kostar i företag osv väljer jag att stanna utanför diskussionen. Men med take på att ingen verkar hålla med "hul" kännes han kommentarer inte så relevanta... Bestrida fakturan helt känns inte värt riktigt, men det ska bli intressant att höra vad de säger efter påsk.
du sitter på ett forum med 99% amatörer och hemma snickare så självklart kommer du få såna svar.
men verkligeheten är något annat och det du gör är olagligt.

H hul skrev:
du sitter på ett forum med 99% amatörer och hemma snickare så självklart kommer du få såna svar.
men verkligeheten är något annat och det du gör är olagligt.
och på vilket sätt skulle ditt ord väga högre än någon annans tänker du? Snacka om att skjuta sig själv i foten. Och vad är det som är olagligt menar du?

H hul skrev:
och så undrar folk varför de duktiga hantverkna vägrar arbeta mot privatpersoner
Jag har inga problem med att arbeta med privatpersoner, det är dessvärre sådana som du med dina inlägg som gör det svårt för oss hantverkare, du får oss att framstå som giriga idioter.
Om ditt syfte är att svärta ner hantverkare så har du lyckats väl, grattis och glad påsk!

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
H
N NomisN skrev:
Men kom igen nu, om du hade ringt en hantverkare med ett problem hade du väl inte velat betala 1000kr om han bara åkte utan att fixa efter en kvart?
Det är väl snarare sånt här som kör att kunder inte vill ringa seriösa företag utan istället kontaktar någon gubbe som tar det svart...
jo absolut,
de låter till och med lite enligt mig.

timkostnaden, etableringkostnaden, bilkostnaden och sen alla omkostnader som ska täcka läggas på.
du ser för smalt på de hela du måste se helhetsbilden.

du ser bara att han var en kvart hos dig.
  • han pratade mig dig över telefon
  • körde till dig
  • felsökte problemet
  • körde där ifrån
  • rapporterade
  • ekonomiavdelningen skrev faktura
Sen kommer alla omkostnader som ska in på detta med
  • Risk
  • Vinst
  • kontorshyra
  • lagerhyra
  • maskiner
  • arbetsplatsorganisation
  • centraladministration
  • semesterersättning
  • osv

Tråden handlar om en faktura till en privatperson. Så kostnaden för att skapa och boka fakturan är relevant och den är i storleksordningen 5 minuters jobb. Tex fortknox kostar ett par hundralappar i månaden och de både skickar iväg fakturan och bokför när inbetalningen kommer utan att man behöver göra ett skit.

• Gilla
malloballo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Har man ett stort företag som handlar med andra stora företag så är SAP hyffsat vanligt och det kostar en ansenlig slant. Dock, om man jobbar mot privatpersoner så är man rejält korkad om man har två attester på varje ivägskickad faktura. Mer rimligt är att alla fakturor på belopp under ett visst värde inte attesteras alls. Över ett visst belopp kan en person godkänna att fakturan skickas. Inkommande fakturor däremot bör alltid attesteras. På mindre belopp av en person, på större kanske av två.

Jag tror att det stora problemet inte är kostnaden i sig utan att man inte är tydlig från start. "Vi har en gubbe i området imorgon som kan fixa det." borde kanske utökas med information om kostnad för bil (borde vara hyffsat billigt om man ändå är i området. Alternativt högre för servicebil, men då ska det också finnas utrustning och material för att fixa åtminstone en stor del av jobben.) timpris och att man alltid fakturerar för minst 1 timme eller vad man nu har för minimidebitering.

Vi har en gubbe i området tyder på att TS inte pratade med hantverkaren själv. Denne hade kanske redan på telefon kunnat berätta om det var möjligt eller inte att lösa problemet (utan garantier såklart, men oftast vet man bättre än ordermottagaren och vet vilka extra frågor man bör ställa innan).

Det som förvånar mig en aning när det kommer till diskussioner om fakturor i byggbranschen är att man börjar tala om interna kostnader. Ja, hantverkaren jobbade bara 4 timmar hos dig, men sen vara det en på ekonomiavdelningen som jobbade en timme med faktura och bokföring och en på lagret som jobbade 30 minuter, så det är därför du får en faktura på 6 timmar.
I min bransch bakar man in overheadkostnaden i timpriset.

• Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
H
[QUOTE="Fair

Det som förvånar mig en aning när det kommer till diskussioner om fakturor i byggbranschen är att man börjar tala om interna kostnader. Ja, hantverkaren jobbade bara 4 timmar hos dig, men sen vara det en på ekonomiavdelningen som jobbade en timme med faktura och bokföring och en på lagret som jobbade 30 minuter, så det är därför du får en faktura på 6 timmar.
I min bransch bakar man in overheadkostnaden i timpriset.[/QUOTE]

precis de gör man i entreprenad branschen med.
allt jag ville få fram var att de handlar inte om bara 10 minuter som han var ute hos kunden utan de är mycket mer som ska betalas och täckas in.
inte bara hantverkarens lön som <TS tror

Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Det gör man i hantverkarbranschen också. Annars skulle timpenningen ligga på kanske 300-350 + moms för en helt vanlig elektrikerslusk som jag.
Så ungefär en 100-150:- i timmen är inbakad overhead. Men sen är många giriga och vill ta för overhead en gång till. Och när det kommer till försvar av olater i branschen så kommer alltid overhead-kortet upp.

• Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
H hul skrev:
[QUOTE="Fair

precis de gör man i entreprenad branschen med.
allt jag ville få fram var att de handlar inte om bara 10 minuter som han var ute hos kunden utan de är mycket mer som ska betalas och täckas in.
inte bara hantverkarens lön som <TS tror[/QUOTE]
Diskussionen har ju dock spårat helt från vad inlägget handlade om. Jag förstår mycket väl ALLA kostnader i företaget beaktas när man sätter ett pris, annars hade varenda företag gått i konkurs... Inlägget handlar om hur och vida det är rimlig att man tar betalt för ett jobb man inte utför. Hade de sagt med en gång att killen som kommer ut inte kan lösa det där och då hade jag ju tackat nej och ringt någon annan. Fast då kanske de hade skickat faktura på samtalstiden också?

• Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad det gäller kostnad för fakturering så kan man göra ungefär som vi.

Jag hämtar ut material på projektnumret, då ramlar det in direkt i redovisningssystemet.
Jag tidrapporterar och justerar material, lite in eller ut från bilen när jag är klar. På ett litet jobb hos en privatperson på en dag eller mindre tar det typ max 5 minuter, sen klarmarkerar jag.
Detta blir timtid, så det ingår inte i overhead, utan overhead betalas t.o.m ut av denna lilla tid-slot.

Chefen ser att det är klarmarkerat. Han öppnar, ögnar igenom. Då jag ofta gör ett bra redovisningsjobb behöver han knappt göra något. Kanske flytta någon artikelrad, eller slå ihop två rader med samma sorts artikel osv. Sen klickar han på "print", tar utskriften, ena i ett kuvert, den andra lägger han i högen med verifikat som ska bokföras.
Han lägger knappast ens 5 minuter per faktura, för sådana här småjobb.

Vår redovisningskonsult lägger säkert också sen 1, max 2 minuter sen.

Sen kanske inte alla företag vill ha ett snabbt, smidigt och billigt sätt att fakturera. Men det är deras val. Men tråkigt för deras kunder.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad det gäller kostnad för fakturering så kan man göra ungefär som vi.

Jag hämtar ut material på projektnumret, då ramlar det in direkt i redovisningssystemet.
Jag tidrapporterar och justerar material, lite in eller ut från bilen när jag är klar. På ett litet jobb hos en privatperson på en dag eller mindre tar det typ max 5 minuter, sen klarmarkerar jag.
Detta blir timtid, så det ingår inte i overhead, utan overhead betalas t.o.m ut av denna lilla tid-slot.

Chefen ser att det är klarmarkerat. Han öppnar, ögnar igenom. Då jag ofta gör ett bra redovisningsjobb behöver han knappt göra något. Kanske flytta någon artikelrad, eller slå ihop två rader med samma sorts artikel osv. Sen klickar han på "print", tar utskriften, ena i ett kuvert, den andra lägger han i högen med verifikat som ska bokföras.
Han lägger knappast ens 5 minuter per faktura, för sådana här småjobb.

Vår redovisningskonsult lägger säkert också sen 1, max 2 minuter sen.

Sen kanske inte alla företag vill ha ett snabbt, smidigt och billigt sätt att fakturera. Men det är deras val. Men tråkigt för deras kunder.
kan tillägga att det dessutom ligger en administrationsavgift på frakturen, visserligen ett väldigt lågt belopp och man ser till slutsumman men ändå intressant i disskusionen

Det finns två sidor av myntet här. Rörmokaren hade kunnat åka iväg och hyra värmefläktar. Låta dem stå ett dygn, och sedan komma tillbaks för att hämta dem och returnera till uthyraren. Detta hade kostat betydligt mera än den rådgivning TS fick.
Sedan är det så, att en ensamföretagare eller mindre företag skulle kunna bjussa på det korta besöket i detta fallet, då de ändå var i närheten (så hade nog jag gjort).
Men de stora företagen (som det gällde här) har som krav på sina anställda att all tid ska debiteras (8 tim om dagen). Då blir det att man måste ta betalt för varje litet kundbesök annars blir det skäll från ledningen.

Mikael_L
Jag hade ett liknande jobb för ett par månader sen.
En kollega var ut till en kund (som vi haft att göra med tidigare).
Han satt upp något extra vägguttag och vad det nu var mer. Sen skulle han felsöka varför deras golvvärme inte värmde. Han hittade inget direkt fel, mätte upp att det fanns spänning, ohm-mätte slingorna osv.

Så då blev jag ivägskickad sen, som det ofta blir när det är något som inte lirar som ska felsökas,
Jag kollade med strömtången, jodå, det gick en ganska rimlig ström till bägge slingorna, så det kunde ju inte direkt felsökas något mer.
Vi tittade lite på termostaten, han hade försökt programmera in nattsänkning, och jag tycker nog också att han hade ställt lite väl lågt börvärde. Så jag föreslog att helt enkelt höja tempen lite, och se hur det blev då. Jag upptäckte också att den termostaten hade en egenhet, varje gång man vill justera tempen återgick den direkt till 20°, så ville man höja från 22° till 23° så var det inte bara att trycka 2 ggr (det var halvgradssteg), utan 6 ggr, för att komma från 20° till 23°. Rätt ologiskt kan jag tycka.
Men detta påpekade jag, så det inte skulle missas.

Sen var jag och chefen inte överens. Jag tyckte att vi skulle nästan efterskänka detta (nu var det 2 mil utanför stan också) kanske bara lägga på en bilavgift. Han var av åsikten att jag skulle ta för hela tiden.
Vi möttes halva vägen var, bilavgift och en halvtimme. Blev ändå typ 500:- , för kunden.

Jag ringde även senare och kollade hur det gått, gav också tipset att först strunta i nattsänkning och sånt, utan bara få till en bra temp. Och först när det var klarlagt, vilket börvärde som var bra, börja experimentera med nattsänkning, för det kan ju vara ganska trögreglerad ibland.

Men likheten fanns ju med detta fall. Jag gjorde ju typ inget, så det kändes ju inte så bra att behöva ta betalt. Men jag försökte i bästa mån bjuda på konsultation åtminstone, och bad han ringa om han ville dryfta något mer.

• Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
N NomisN skrev:
kan tillägga att det dessutom ligger en administrationsavgift på frakturen, visserligen ett väldigt lågt belopp och man ser till slutsumman men ändå intressant i disskusionen
Slogs ni?? ;-)

• Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.