MrJay
K keihin84 skrev:
vad jag kan läsa mig till så förefaller Norges, Finlands och Danmarks motsvarigheter till Swish vara ”hopkopplade” och fungera över gränserna, osäkert om Sveriges Swish är med i det där??
Det är den inte så glöm Swish.

Upp till 10.000 skulle jag nog ta kontanter, då kan man använda dom istället för lönen, men mer än så... nä det blir för krångligt

Man kan ju göra upp affären och efter det åka och ta ut pengar så slipper man ha en hög utländsk valuta liggandes

Swish går inte att betala till om man inte har ett bankkonto i Sverige och för det måste man ha en adress i Sverige. Det verkar inte särskilt hopkopplat.

Här i Finland är det få som är aslutna till den sortens betaltjänster. De flesta betalar antingen med bankkort eller kontant.

K keihin84 skrev:
Om jag hittar en begagnad vara i Norge som en privatperson annonserat på t.ex Finn.no och bestämmer mig för att åka över och köpa den…hur betalar man för varan på smidigaste sätt?
I Sverige har vi ju Swish, Norges motsvarighet verkar heta Vipps men osäker om jag kan skicka betalningen med Swish och säljaren tar emot med Vipps..?
Jag som svensk med svenska konton osv verkar inte kunna registrera mig på Vipps.
Är kontanter enda vettiga alternativet?
Hur mycket kan man isåfall ta ut i norska bankomater?
Känns inte aktuellt att ha en bunt norska kronor liggandes hemma bara för att om utifall något roligt skulle dyka upp…
Sepa betalning heter det. Går direkt till bankkonto gratis inom EU och antar även Norge.

C
Hund3 Hund3 skrev:
Sepa betalning heter det. Går direkt till bankkonto gratis inom EU och antar även Norge.
Dock endast EUR vilket krånglar till det om man t.ex. vill föra över ett visst belopp i NOK.

Gör alltid en banköverföring till konto när jag hyr stuga av privatpersoner i Norge. Kräver ju dock att man har förtroende för motparten med förskottsbetalning alternativt att denna godkänner att betalningen kommer en dag senare. Överföring till utland inom norden brukar kosta 60kr på min bank.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.