Hej
Hjälp oss med tips.
Vi har anlitat en byggare för renovering, alltså av hela huset i princip.
Dom skrev att dom kommer redan nu skicka faktura för materialkostnader och för liten del av arbetskostnad.
Det är inget vi diskuterat innan vi skrev kontrakt. Så vi förutsatte att sånt skulle faktureras under tiden eller efter att det var klart.
Nu är motivering angående materialkostnader att det behöver beställas och köpas så att det finns på plats när dom sätter igång.
Det är inget stort företag och vi undrar om företag som kanske inte hunnit jobba upp ett kapital i företaget kan göra på det här sättet för att kunna ta jobb?
Åsikter, tankar?

Normalt betalas material när det levereras. Byggfirman har oftast 10-30 dagars betaltid på sina fakturor. Förslå betalning vid leverans om inte annat avtalats.

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Ok tack för svar. Om det då står vår leveransadress och vi betalar när det levererats så kan det vara ok?

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Yes

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag ska inte måla fan på väggen men just eftersom dom i princip vill ha förskottsbetalning för material och visst arbete och en byggfirma normalt har en viss kredit gör i.a.f. mig lite misstänksam. Om man dessutom lägger till det faktum att betalningsvillkoren framkommer först nu ...... 🙄 Å andra sidan ligger ju det med betalningsvillkoren även på er att undersöka innan avtal tecknats.

För ni har väl ett skrivet avtal?

• Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Helst ska man inte betala något i förväg, men är det en stor materialpost och litet företag så kan vara så att dom slår i taket på sin kredit.

Jag skulle föreslå betalning vid leverans hos er om det är möjligt alternativ att dom får köra delad material leverans med kort tid på fakturan.

• Gilla
Harder86 och 2 till
  • Laddar…
Har ni full koll på vad materialkostnad bör vara respektive arbetskostnad? Finns ju en risk att de överdriver materialkostnaden om ni inte avtalat, då kan ROT avdrag också bli lidande. Framförallt finns en risk att ni står med material värt mycket mindre än ni betalt och inte ser röken av byggarna igen.

Det har varit guldtider för byggfirmor men det finns ju en ökande risk att det inte går så bra längre med räntor, ökande priser mm så konkurser lär nog komma lite då och då framöver.

Det var en slående skillnad på byggvaruhusen när vi var och köpte material sist. Jämfört med hur det såg ut för 1-2 år sedan vid samma tid på året skulle man tro att det var stängningsdags fredag kväll där...

• Gilla
Niklazzon och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle aldrig betala arbete eller material i förskott. En seriös firma tar betalt när arbetet är utfört, antingen i omgångar eller när det är klart och slutbesiktigat. En kund ska inte agera bank till ett företag, har de problem med krediten så finns risk att det blir problem med att arbetet inte utförs, eller att de river allt hemma hos er, och sedan kräver mer pengar för att slutföra när ni redan betalt en stor del. Möjligen kan man betala materialet när det står på plats, men då ska firman lämna underlag på vad det har kostat dem(deras faktura från leverantören), så att ni inte betalar för mer än va som har levererats.

Går det att dela upp det så att ni betalar när de färdigställt vissa moment, exemeplvis golv, nytt badrum, nytt kök etc, och att et görs upp en plan innan som ni godkänner där det står % av offererat belopp som gäller för varje moment som är klart. Då blir det inte risk att ni står där med massa material, ett utrivet hus utan byggare och har betalt överpris för materialet.

Har ni kollat upp byggaren hos kronofogden/skatteverket? Hur ser tidigare omsättning ut?
Var försiktiga att betala saker innan och gör upp allt innan!

• Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Kan bara instämma. Finns väl egentligen ingen vettig anledning att betala för material i förskott? Som många skrivit, om nu inte firman kan ligga ute med material så borde det naturliga vara att betala för det efter leverans.

Som en anekdot ang att betala i förskott: har alltid haft som princip att inte göra det. Dock hade jag hjälp med en sak från en jättetrevlig hantverkare som ville ha betalt när det återstod en (liten) del av arbetet. Han hade en bra anledning. Så jag gjorde avkall på min princip för att vara shysst. Tror ni han kom sen och gjorde klart det sista?

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
K
Betalningsvillkoren borde definitivt framgå i det avtal ni har - känns konstigt om en så viktig del missats och att de nu vill ha betalt i förskott?

/Krille

• Gilla
gasell och 3 till
  • Laddar…
C
Bråkar bilmekaniker ta betalt innan han lagar din bil?

BirgitS
A Anne15 skrev:
Det är inget vi diskuterat innan vi skrev kontrakt. Så vi förutsatte att sånt skulle faktureras under tiden eller efter att det var klart.
Det låter som att ni behöver sätta er tillsammans och få till ett komplett avtal. Hantverkarformuläret är en bra avtalsmall.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
A
Varför har du inte tagit en UC på företaget?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om du betalar materialet då äger du det. Då kan du sälja tillbaka det till företaget med ett påslag på några procent. Föreslå det. Så kan du se hur länge de tycker det är en bra ide att fakturera o förskott.
Arbetskostnad ska aldrig betalas i förväg. Sen kan man dela upp kostnaden efter att olika delmoment är klara. Om man ska renovera ett helt hus kan jag tycka det är okej. Men fortfarande tar man betalt efter att arbetet är utfört. Är det din bästa kompis eller ditt syskon då kanske man kan göra undantag. Om man bara känner någon via sociala medier så skulle jag inte lita helt på människan. Man måste umgås lite IRL

• Gilla
  • Haha
elpaco och 3 till
  • Laddar…
V
B Bästerortarn skrev:
Jag ska inte måla fan på väggen men just eftersom dom i princip vill ha förskottsbetalning för material och visst arbete och en byggfirma normalt har en viss kredit gör i.a.f. mig lite misstänksam. Om man dessutom lägger till det faktum att betalningsvillkoren framkommer först nu ...... 🙄 Å andra sidan ligger ju det med betalningsvillkoren även på er att undersöka innan avtal tecknats.

För ni har väl ett skrivet avtal?
Egentligen va spelar de för roll. Materialet ska ju ändå betalas av kund i slutändan..bara dem gör ett bra jobb. Eller hur

• Gilla
  • Haha
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.