Hej Björnuf!björnuf skrev:
Jag är liksom du pensionär och har en mindre skuld på huset.
Min tanke är att en mindre skuld är bra. Jag betalar endast ränta på mina lån som dessutom staten subventionerar en del av.
Jag anser att skulden minskar över tid med hjälp av inflationen.
Alltså 90000 kr är inte detsamma om 10 år p.g.a. inflationen.
Jag får pengar över för resor, oförutsedda utgifter och sparande i indexfonder.
Sparar jag med fast ränta i har jag inflationen emot mig. Mitt kapital på sparkontot minskar i värde.
Tacksam för synpunkter
Ja jag sparar lite med fastränta konto ,räntan har gått ner en delB buggkungen51 skrev:Hej Björnuf!
Jag är liksom du pensionär och har en mindre skuld på huset.
Min tanke är att en mindre skuld är bra. Jag betalar endast ränta på mina lån som dessutom staten subventionerar en del av.
Jag anser att skulden minskar över tid med hjälp av inflationen.
Alltså 90000 kr är inte detsamma om 10 år p.g.a. inflationen.
Jag får pengar över för resor, oförutsedda utgifter och sparande i indexfonder.
Sparar jag med fast ränta i har jag inflationen emot mig. Mitt kapital på sparkontot minskar i värde.
Tacksam för synpunkter
Ja man lär räkna och fundera ordentligt på hur livet kan ta sig fortsättningsvis innan man går till verket, men det gäller ju även den dagen man som 25 åring tar ett huslån på flera miljoner…H heimlaga skrev:
Alla ens ekonomiska beslut ska grundas på de personliga förutsättningarna.
Ett alternativ till konto är att välja en räntefond, har du Internetbank är det lika enkelt som att spara på konto.björnuf skrev:
Sätt in amorteringsbeloppet varje månad i fonden, går ju att göra med automatik.
Och behöver du pengar är det bara att sälja och finns normalt dagen efter på ditt konto (kan ta två dagar beroende av fond).
Jo, även jag är "friherre" och ser ingen mening att idag amortera mera på fastighetslån utifrån våra förutsättningar och även sparat kapital.
Att man inte kan låna pengar som pensionär stämmer inte.B buffyin skrev:Nej! Det är faktiskt bland det dummaste du kan göra.
När du är pensionär har din återbetalningsförmåga sjunkit, vilket innebär att du inte kommer kunna låna upp på bostaden igen om du behöver pengar. Det innebär att du låser in kapital som du kanske kommer behöva – men inte kan komma åt.
Om du inte har en rejäl buffert, är det mycket smartare att behålla pengarna än att amortera. Har du t.ex. 90 000 kr över, är det bättre att ha dem som likvid buffert än att lägga dem på att minska lånet. Ett avbetalat hus ger dig trygghet – men inte tillgång till pengar när du behöver dem.
Här finns lite bra info
[länk]
Allt handlar om vilken inkomst du oavsett om det är lön eller pension.
Har du liten pension med höga kostnader så är det klart att du får det svårt att få ett nytt lån, däremot så har du en bra pension med låga omkostnader så är det inga problem.
Samtidigt så är väl känslan att betala av skulder innan pensionen så man är skuldfri och lägga undan till buffert är bra.Vi betalade av skulderna 2019 och lagt undan dom pengarna istället till sparkonto och förvärvsarbetar bägge så blir det stor buffert.
Det stämmer att det går att låna som pensionär – men det jag syftade på är att man inte kan låna på samma sätt som när man har lön. Återbetalningsförmågan sjunker ofta med pensionen, vilket påverkar både hur mycket man kan låna och vilka villkor man får. Det är något många blir förvånade över eller inte har tänkt på alls.A Argastesnickaren skrev:Att man inte kan låna pengar som pensionär stämmer inte.
Allt handlar om vilken inkomst du oavsett om det är lön eller pension.
Har du liten pension med höga kostnader så är det klart att du får det svårt att få ett nytt lån, däremot så har du en bra pension med låga omkostnader så är det inga problem.
Det här är faktiskt något som ofta tas upp i t.ex. Ekonomiakuten i Sveriges Radio – just hur viktigt det är att ha tillgång till likvida medel som pensionär, särskilt som nybliven sådan. Har man bundit upp mycket kapital i bostaden genom amortering kan det bli svårt att få loss pengar om behov uppstår längre fram.
Sen ska det också sägas att TS inte lämnat så mycket information om sin situation, så det är svårt att veta exakt hur det ser ut. Men generellt sett är det klokt att tänka igenom sin likviditet och framtida flexibilitet innan man väljer att amortera– särskilt som nybliven pensionär.
Känslan kan vara nog så viktigt och kan ge trygghet som också är värdefull, men behöver inte vara det bästa ekonomiska alternativet. Men allt är ju inte pengar och därför ska man ta in andra värderingar också.V växelventil skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Men det ger trygghet att ha pengar tillgängliga vid behov också. Betalar man bort lånet och därmed blir av med större delen av sin buffert, så blir det svårare att klara oförutsedda kostnader. Är du pensionär så blir det svårare att få ett nytt lån, än att behålla ett lån man har.A AndersS skrev:
Precis och som läget är nu kan man sitta tryggt och låta pengarna växa.har man lyckas spara ihop en större slant med bra sparränta så växer det bra och jag är nöjd.A AndersS skrev:
Trygghet jag avser är den subjektiva känslan utifrån beteendeområdet, därav skrev jag också "men behöver inte vara det bästa ekonomiska alternativet".H hempularen skrev:
Jag tillhör de som har spridit risker och möjligheter fram tills när man närmade sig pensionsålder, då gjorde jag vissa justeringar utifrån mindre risktagande. Så om det inte sker något drastiskt med globala ekonomin så är min ekonomiska planering färdig och inget fortsatt aktivt sparande. Men det är ju utifrån våra förutsättningar.
Redigerat:
Jo man kan behöva fråga om råd ,TorpAnders skrev:
Klicka här för att svara