Är det klokt att betala av huset har två mindre lån kvar,

• Gilla
paul1859
  • Laddar…
Det är en omöjlig fråga att svara på eftersom alla människors finansiella situation är olika.

Men om du vill bli fri så kan det vara lämpligt.....😎

Bokomslag med titel "Den som är satt i skuld är icke fri" och författarnamn Göran Persson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Intet och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Baserat på den information som gavs tillsammans med frågan så säger jag Ja, betala av lånet på 500 kronor så slipper du bry dig om det.

Frågan är lite som att jag ställer frågan till forumet om jag bör åka och tanka bensinbilen idag, utan att tala om ifall tanken är tom, halvfull eller full och inte heller säger något om ifall jag behöver pengar till annat etc

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Baserat på den information som gavs tillsammans med frågan så säger jag Ja, betala av lånet på 500 kronor så slipper du bry dig om det.

Frågan är lite som att jag ställer frågan till forumet om jag bör åka och tanka bensinbilen idag, utan att tala om ifalld tanken är tom, halvfull eller full och inte heller säger något om ifall jag behöver pengar till annat etc
Ja det är under 90 så ingen jätte skuld , pensionär sen december

Jag äger sjäv mitt boende skuldfritt men anser att det kan finnas en poäng att inte betala sig fri om man efter slutamorteringen saknar tillräckligt med fritt lätt tillgängligt kapital och på grund av arbetslöshet pension har svårt att låna upp nya pengar då man behöver byta tak/avlopp eller skaffa en handikappanpassad lägenhet på ålderns höst.

• Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Frågan är lite som att jag ställer frågan till forumet om jag bör åka och tanka bensinbilen idag, utan att tala om ifall tanken är tom, halvfull eller full och inte heller säger något om ifall jag behöver pengar till annat etc
Tänkte mest på att förr sa man att det var bra att ha något lån om det eventuellt i framtiden skulle säljas

björnuf björnuf skrev:
Tänkte mest på att förr sa man att det var bra att ha något lån om det eventuellt i framtiden skulle säljas
För en framtida köpare kan ju ett pantbrev vara värdefullt, men det har ingen betydelse om du har boendet belånat eller inte för den som köper eftersom man inte tar över lånen utan tecknar nya.

• Gilla
Pörtet och 6 till
  • Laddar…
Men antingen är skulden så liten att man kan betala av den utan att det "stör". Alltså ungefär: Skall jag betala av skulden eller ta en öl till på uteserveringen? Eller så är det en skuld som är lite mer betydande, men som jag iofs. skulle kunna betala av om jag tömmer mina spar/fondkonton.

Om det är det senare så hamnar man ju i en investeringsfråga. Kan jag någorlunda säkert räkna med att avkastningen på kontona ger mer än räntekostnaden på lånen, så är det ju dumt att betala tillbaka lånet. Men hur säker kan jag vara?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja gör det, jag gjorde det innan jag gick i tidig pension. Har inga problem med framtida behov av kapital vad jag kan fantisera om i dagsläget så känslan av att vara 100% skuldfri är väldigt skön.

Sälja boendet och skala ner blir ju ett naturligt nästa steg en dag och då fylls kontot på igen rätt rejält i min bok i alla fall.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Det var skillnad på -80talet då man kunde överta vissa befintliga lån.

Befintliga lån slutregleras idag vid försäljningen och banken tar endast hänsyn till köparens ekonomi när nya lån beviljas. Finns lösta pantbrev är ju detta ändå en fördel.

(Svar till @björnuf )

Redigerat:
H hempularen skrev:
Men antingen är skulden så liten att man kan betala av den utan att det "stör". Alltså ungefär: Skall jag betala av skulden eller ta en öl till på uteserveringen? Eller så är det en skuld som är lite mer betydande, men som jag iofs. skulle kunna betala av om jag tömmer mina spar/fondkonton.

Om det är det senare så hamnar man ju i en investeringsfråga. Kan jag någorlunda säkert räkna med att avkastningen på kontona ger mer än räntekostnaden på lånen, så är det ju dumt att betala tillbaka lånet. Men hur säker kan jag vara?
Nej det är väl inga jätte summor var tredje månad 4000 ca

Ja, det tycker jag du ska göra. Men se till att ha ett månadssparande för att bygga upp en ekonomisk buffert. Som skuldfri borde du ha utrymme i budgeten för regelbundet sparande.

• Gilla
björnuf
  • Laddar…
Fairlane
björnuf björnuf skrev:
Under 90? 90 kr? 90' kr?

björnuf björnuf skrev:
Det gör ingen skillnad idag.

björnuf björnuf skrev:
Nej det är väl inga jätte summor var tredje månad 4000 ca
Ok, så troligen 90' i skuld?
Säg 3% ränta, då betalar du ränta på 2700 kr om året och du betalar du 16000-2700 = 13300 i amortering om året. Om 7 år är det amorterar om du inte gör något.

Om du ska betala av nu eller inte beror mest på hur din ekonomi i övrigt ser ut. Har du en miljon på banken så är det väl bara att betala av. Har du 100: så är det kanske bättre att spara det som en buffert om värmepumpen går sönder eller taket behöver repareras. Det är normalt svårare att ta ett nytt lån som pensionär, så bufferten är inte oväsentlig.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Nej! Det är faktiskt bland det dummaste du kan göra.
När du är pensionär har din återbetalningsförmåga sjunkit, vilket innebär att du inte kommer kunna låna upp på bostaden igen om du behöver pengar. Det innebär att du låser in kapital som du kanske kommer behöva – men inte kan komma åt.

Om du inte har en rejäl buffert, är det mycket smartare att behålla pengarna än att amortera. Har du t.ex. 90 000 kr över, är det bättre att ha dem som likvid buffert än att lägga dem på att minska lånet. Ett avbetalat hus ger dig trygghet – men inte tillgång till pengar när du behöver dem.

Här finns lite bra info
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/sa-blir-du-ekonomismart-som-senior

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
björnuf björnuf skrev:
Har ett liknande "skvätt" och har hoppat över amortering och bara betalar ränta så länge räntekostnad efter avdrag på skatt är lägre än avkastning på besparingar som finns.
På 90" blir det idag en räntekostnad på dryga 2000kr om året räknat på 3,5% ränta.
Behöver du inte amorteringsbeloppet kan du sätta de pengarna i någon besparing t.ex. fond

• Gilla
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.