93 287 läst ·
291 svar
93k läst
291 svar
Betala för grannens tomtuppmätning?????
Det är nog, som med nästan alla icke konkurrensutsatta verksamheter, ett problem med effektiviteten.SarB skrev:
Betyder inte nödvändigtvis att de anställda slappar, utan snarare att det saknas incitament att göra saker mer effektivt. Dvs bättre verktyg, mjukvarustöd, effektivare arbetsflöden, onödiga chefsnivåer, byråkrati osv. Anställda som kommer med sådana förbättringsförslag får inget gehör.
För övrigt verkar det vara ett kul yrke, hade jag startat om så skulle det vara ett alternativ ivf vad man nu ser utifrån som icke insatt. Kombinationen att vara ute i fält och mäta upp, leta efter gamla gränsstenar eller andra gamla markeringar. Samt studera gamla kartor på arbetstid - låter lockande. Men det är säkert en glorifierad bild av verkligheten jag har.
Lite kanske. Att stå ute timtals i minusgrader och snöglopp utan handskar för att blippa på ett mätinstrument som trilskas är ingen höjdare. Inte eller att diplomatiskt försöka förklara för den rosenrasande fastighetsägaren att han inte alls äger så mycket mark som han alltid trott, är särskilt kul.engs skrev:
Jag delar inte din uppfattning just öed att det saknas incitamemt att göra det mer effektivt. Kötiden har tex minskat från ett halvår till 2 månader sista tiden och det pågår flera projekt för att göra arbetet mer effektivt. Däremot är set noh tungrott, såsom det är i myndigheter.engs skrev:
Det är nog, som med nästan alla icke konkurrensutsatta verksamheter, ett problem med effektiviteten.
Betyder inte nödvändigtvis att de anställda slappar, utan snarare att det saknas incitament att göra saker mer effektivt. Dvs bättre verktyg, mjukvarustöd, effektivare arbetsflöden, onödiga chefsnivåer, byråkrati osv. Anställda som kommer med sådana förbättringsförslag får inget gehör.
För övrigt verkar det vara ett kul yrke, hade jag startat om så skulle det vara ett alternativ ivf vad man nu ser utifrån som icke insatt. Kombinationen att vara ute i fält och mäta upp, leta efter gamla gränsstenar eller andra gamla markeringar. Samt studera gamla kartor på arbetstid - låter lockande. Men det är säkert en glorifierad bild av verkligheten jag har.
Turligt nog om man vill jobba som mätingenjör behöver man inte ta så måmga kontakter angående sådana saker med sakägarna, det sköter lantmätaren
Vilka privatiseringar har lett till billigare/effektivare lösningar?engs skrev:
Det är nog, som med nästan alla icke konkurrensutsatta verksamheter, ett problem med effektiviteten.
bilbesiktning? Tåg? Apotek? Skola? Sjukvård?
/ATW
Televerket var ingen höjdare när det gällde effektivitet. Jag skulle tro att entreprenaddelarna av banverket vägverket och liknande är bra mycket effektivare. Men upphandqlingsdelarna behöver bli bättre.
Nät av olika slag funkar inte i privat regi. Vägar, järnväg, vatten, avlopp, data, el. De flesta är som tur är offentliga. Men det skulle behövas även på el och data. Men staten ska inte ha grävmaskinister, det är bättre att upphandla.
Nät av olika slag funkar inte i privat regi. Vägar, järnväg, vatten, avlopp, data, el. De flesta är som tur är offentliga. Men det skulle behövas även på el och data. Men staten ska inte ha grävmaskinister, det är bättre att upphandla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Bilbesiktningen är inte billigare än innan, däremot är det åtminstone för mig, väldigt mycket enklare att hitta en ledig tid.A ArneTW skrev:
Jag minns när Tele2 kom som konkurrent till Televerket och samtalskostnader till USA minskade från 6 kr/minut till 2 kr/min. Samma sak blev det när man skulle ringa till ett mobilnummer och även att ringa från en Tele2-mobil var mycket billigare än från en Telia-mobil, så nog finns det exempel.
Har inte sagt att lantmäteriet ska privatiseras, bara vad som brukar hända med den typen av verksamhet som inte har en yttre press i form av ett oändligt antal konkurrenter som håller en på tårna.A ArneTW skrev:
Samma sak kan för övrigt ske på privata företag som har en monopolställning. Se elbolag som äger nät.
Sjukvårdsanekdot:
Vårdcentralen - "ja du har ljumskbråck, men om du aldrig mer i livet lyfter tungt så kan du gå med ditt trasiga ljumskbråck och ha ont."
Företagshälsovården - fick tid för operation på nolltid, tog kanske 2 veckor från första kontakt till det var klart.
I övrigt så tänker jag inte gå in på mer OT, jag är duktig nog på det här.
Är det grannen som kräver att dina föräldrar ska betala sin del, eller är det lantmätaren som bestämt hur fördelningen ska göras? Normalt gör lantmätaren en kostnadsfördelning men det kanske finns vissa möjligheter för grannen att sedan stämma dina föräldrar för de kostnander som uppstått för honom för att få tillbaks mark dina föräldrar ockuperat. 12500 låter som en liten del av totalkostnaden för en fastighetsbestämning. Jämför fastighetsbestämningen med ett tvistemål. Om någon blir stämd inför domstol i tvistemål och förlorar får denne förutom att rätta sig efter domen ofta betala både sina egna och kärandens kostnader och kanske någon stämpelavgift.E ed9msi skrev:Föräldrarnas ålder har väl med saken att göra då de är pensionärer och inte kan hosta upp 12.500 för någon annans beställning när de precis som många nämner inte har någon nytta av detta, faktum är att de fick en negativ nytta då deras tomt blev mindre men eftersom gränsen ligger mitt I en 1.5m bred taggbuske spelar just detta ingen större roll. Problemet med lagen är väl att man skulle kunna tvinga någon att behöva lämna huset om man inte har råd att betala för grannens ideer, eller har jag missat något? Nyttan har vi redan fått avslag på vid överklagan då man ser till samhällsnyttan snarare än individen.men frågan är vilken samhällsnytta denna mätning ger, och I mitt tycke inte ett dyft. Spännande regelverk har vi I alla fall att man kan kräva grannen på betalning för tjänster man själv har beställt. Vi får väl se när de skapar en lag som tvingar mig att betala 16% för grannens TV projektor som jag teoretiskt kan se genom fönstret från min tomt.
Vore intressant att veta vilket lärosäte. Eftersom du uppenbarligen inte har en aning om vad postmodernism är kanske vi kan hitta svaret på svenska skolans undergång genom att studera din utbildning.Claes Sörmland skrev:
Redigerat:
Bodde utomlands i många år. Var så förbannad på "apotek" som försökte kränga på en massa konstiga grejer. Flyttar tillbaka till sverige och så är det samma sak här!P pmd skrev:
Läste en ofrivilligt lustig text om bilbesiktningen i en av dagstidningarna. Den statliga rapporten kunde ju konstatera att det blivit dyrare och utan entreprenöriella fördelar pga några få företag som dominerar. Ledarartikeln försökte då framföra att det visst blivit jättebra för vissa erbjöd kontroller av gasolsystem och veteranbilar. Värt!
Låter ju otroligt att ingen privatisering lett till fördelar men jag måste säga att det är *mycket* svårt att komma på några fördelar någonstans.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Tvärtom finns det väl inga avregleringar/omregleringar som inte lett till förbättringar. Men man kommer aldrig få allt. Vill man exempelvis ha bättre service och tillgänglighet, som vid avskaffande av bilbesiktnings-, taxi och apoteksmonopolen, så kommer det att kosta.makhno_ skrev:
Samma sak skulle förstås ske med en teoretisk avreglering av lantmäteriet. Vill man kunna betala för en privat gränsutredning och avstyckning (vilket i sig inte skulle vara teoretiskt omöjligt) och få den gjord på en månad, så lär det kosta.
Fort, bra, billigt – välj två. Det gäller även här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Apoteken har blivit klart mycket mer tillgängliga. Om man inte bor på en liten ort. Samma sak gäller bilprovningen. Tillgängligheten är klart bättre än förr. Men om det inte ör en stor ort finns bara kedja representerad och konkurrensen uteblir. Med resultatet att det blir klart dyrare. I Norrlands inland har det dessutom blivit väl glest. Men visst har det blivit bättre på vissa områden. Det är inte bara förändringar till det sämre.
Det är väl bara att låta bli att köpa de konstiga grejerna? Jag handlar numera apoteksvaror enbart på postorder och det är toppen. Varorna brukar levereras hem dagen efter beställningen och priserna är lägre än i butik.makhno_ skrev:
Jag bor på landet i en liten by (cirka 10 hushåll) en dryg mil från en liten stad. Tillgången till apotek är omedelbar så fort jag sätter mig vid datorn. Men det kan förstås finnas ännu glesare glesbygd där postgången är sämre.D Daniel 109 skrev:
Hur stor måste orten vara, på ett ungefär, för att det ska finnas fler än en bilbesiktningsfirma representerad?
Den lilla staden en dryg mil bort har cirka 25000 invånare och har tre bilbesiktningsfirmor representerade.
Redigerat:
Postorder alltså, det var galet längesen jag hörde någon handla på postorderP pmd skrev:Det är väl bara att låta bli att köpa de konstiga grejerna? Jag handlar numera apoteksvaror enbart på postorder och det är toppen. Varorna brukar levereras hem dagen efter beställningen och priserna är lägre än i butik.
Jag bor på landet i en liten by (cirka 10 hushåll) en dryg mil från en liten stad. Tillgången till apotek är omedelbar så fort jag sätter mig vid datorn. Men det kan förstås finnas ännu glesare glesbygd där postgången är sämre.
Hur stor måste orten vara, på ett ungefär, för att det ska finnas fler än en bilbesiktningsfirma representerad?
Den lilla staden en dryg mil bort har cirka 25000 invånare och har tre bilbesiktningsfirmor representerade.