33 962 läst ·
106 svar
34k läst
106 svar
Betala för en lärling faktura elektriker
Får du en vattenskada och man kan bevisa att det har utförts på felaktigt sätt så kan även en fackman bli ersättningsskyldig och det är därför de har särskilda försäkringar själva. Tex en snickare som jag känner har en försäkring som täcker om han råkar bränna ner ett hus pga något som händer när han gör ett jobb på ett hius, självrisken var då 2009 på 120000 kr men det är ju iaf bättre än att betala ett antal miljoner som företaget kan få komma att betala om hans firma saknar försäkring helt.Demmpa skrev:
Här står det lite om att det kan nekas om ett eljobb eller vvs-jobb visat sig vara felaktigt eller slarvigt gjort samt att även en fackman kan åka på skadestånd. De som vill kan ju kolla upp det ordentligt, jag tar inte den risken, jag har förvisso inte heller tid att hemma-pula med sånt, inte just nu iaf.
https://byggsajten.se/rordragning-dra-nya-ror/
https://www.sallen.se/om-oss/nyheter/dra-el-sjalv/
Om det bara vore så enkelt.Dowser4711 skrev:
Har man varit medlem i detta forum längre än en vecka har man sett otaliga trådar som handlar om att tvivelaktigt många timmar fakturerats.
Jag tror inte att den genomsnittlige konsumenten kan bedöma om inblandningen av en lärling påverkat tiden för arbetets utförande negativt. Jag skulle inte kunna göra det. Särskilt som även icke-lärlingar tar väldigt olika lång tid på sig för att utföra en och samma uppgift.
Så en en fullbetald med som jobbat kortare tid än sin kollega och har lägre lön borde alltså vara billigare än sin kollega som jobbat längre tid och har mera lön?J javlaandersson skrev:
Jag fick två glasmästare hem för att byta glas i två takfönster. (Eller var det två praktikanter?)
När de hållit på en halvtimme med att lista ut hur de skulle lyfta ur bågen ur karmen var jag tvungen att själv visa hur det skulle gå till. En av dem gjorde sedan själva jobbet med glasbytet.
Blev fakturerad för två "glasmästare". Bestred fakturan och fick en ny som var betydligt lägre.
När de hållit på en halvtimme med att lista ut hur de skulle lyfta ur bågen ur karmen var jag tvungen att själv visa hur det skulle gå till. En av dem gjorde sedan själva jobbet med glasbytet.
Blev fakturerad för två "glasmästare". Bestred fakturan och fick en ny som var betydligt lägre.
Va krångligt allt ska vara....
Säg att jag får pris av en firma på att dra ny el i ett objekt. Beräknad tid anges till 40 timmar och utförs av en man.
När arbetet startar knackar två man upp.
Arbetet utförs på exakt 20 timmar.
Tycker Ni att jag ska jag betala för 40 timmar eller 80 timmar?
Personligen betalar jag endast för överenskommen beräknad tid 40 timmar!
.
Säg att jag får pris av en firma på att dra ny el i ett objekt. Beräknad tid anges till 40 timmar och utförs av en man.
.
Hur får du det till 80 timmar?H Hybro skrev:Va krångligt allt ska vara....