Demmpa Demmpa skrev:
Vem/vilka driver "byggsiten"?

Citering från inlägg 88:

Vilka VVS-jobb är det som gör att försäkringen inte gäller om man gör VVS-jobben själv?
Vilka försäkringsbolag nekar ersättning om man gjort VVS-jobben själv?
Får du en vattenskada och man kan bevisa att det har utförts på felaktigt sätt så kan även en fackman bli ersättningsskyldig och det är därför de har särskilda försäkringar själva. Tex en snickare som jag känner har en försäkring som täcker om han råkar bränna ner ett hus pga något som händer när han gör ett jobb på ett hius, självrisken var då 2009 på 120000 kr men det är ju iaf bättre än att betala ett antal miljoner som företaget kan få komma att betala om hans firma saknar försäkring helt.

Här står det lite om att det kan nekas om ett eljobb eller vvs-jobb visat sig vara felaktigt eller slarvigt gjort samt att även en fackman kan åka på skadestånd. De som vill kan ju kolla upp det ordentligt, jag tar inte den risken, jag har förvisso inte heller tid att hemma-pula med sånt, inte just nu iaf.

https://byggsajten.se/rordragning-dra-nya-ror/

https://www.sallen.se/om-oss/nyheter/dra-el-sjalv/

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
C civilare skrev:
Inget, det var ett exempel Helge, häng med lite, du blandar ihop saker.
Kan du inte ta exempel som har med saken att göra istället så blir det kanske lättare att hänga med?🤔

• Gilla
returen
  • Laddar…
K
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det visar sig att det är en "lärling" som behöver handledning på ett vis som innebär att resultatet av bägges arbetsinsats blir lidande kommer jag givetvis inte accepterar att betala fullpris för bägge.
Om det bara vore så enkelt.

Har man varit medlem i detta forum längre än en vecka har man sett otaliga trådar som handlar om att tvivelaktigt många timmar fakturerats.

Jag tror inte att den genomsnittlige konsumenten kan bedöma om inblandningen av en lärling påverkat tiden för arbetets utförande negativt. Jag skulle inte kunna göra det. Särskilt som även icke-lärlingar tar väldigt olika lång tid på sig för att utföra en och samma uppgift.

C civilare skrev:
Det var en obehörig hemma hos mig och bytte elmätare, de har. bara en ansvarig behörig elektriker på avdelningen som tar ansvaret, han var inte ens med.
det är något helt annat
nätägarens ansvar och utbildning gäller

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du inte ta exempel som har med saken att göra istället så blir det kanske lättare att hänga med?🤔
det är ett troll tyvärr

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N
J javlaandersson skrev:
Lärlingar har 70, 80,eller 90% av vad en fullbetald har
Beroende på arbetade tidigare timmar

Procentar han 70% så borde kund inte heller betala mer än just 70
Så en en fullbetald med som jobbat kortare tid än sin kollega och har lägre lön borde alltså vara billigare än sin kollega som jobbat längre tid och har mera lön?

N Niq skrev:
Så en en fullbetald med som jobbat kortare tid än sin kollega och har lägre lön borde alltså vara billigare än sin kollega som jobbat längre tid och har mera lön?
för arbetsgivaren ja

Jag fick två glasmästare hem för att byta glas i två takfönster. (Eller var det två praktikanter?)
När de hållit på en halvtimme med att lista ut hur de skulle lyfta ur bågen ur karmen var jag tvungen att själv visa hur det skulle gå till. En av dem gjorde sedan själva jobbet med glasbytet.
Blev fakturerad för två "glasmästare". Bestred fakturan och fick en ny som var betydligt lägre.

• Gilla
javlaandersson
  • Laddar…
Va krångligt allt ska vara....

Säg att jag får pris av en firma på att dra ny el i ett objekt. Beräknad tid anges till 40 timmar och utförs av en man.

När arbetet startar knackar två man upp.
Arbetet utförs på exakt 20 timmar.

Tycker Ni att jag ska jag betala för 40 timmar eller 80 timmar?

Personligen betalar jag endast för överenskommen beräknad tid 40 timmar!

.

H Hybro skrev:
Va krångligt allt ska vara....

Säg att jag får pris av en firma på att dra ny el i ett objekt. Beräknad tid anges till 40 timmar och utförs av en man.

När arbetet startar knackar två man upp.
Arbetet utförs på exakt 20 timmar.

Tycker Ni att jag ska jag betala för 40 timmar eller 80 timmar?

Personligen betalar jag endast för överenskommen beräknad tid 40 timmar!
Hur får du det till 80 timmar?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur får du det till 80 timmar?
Verkar som att elektrikern kräver dubbel dricks mot vad TS vill ge.

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Verkar som att elektrikern kräver dubbel dricks mot vad TS vill ge.
Nu frågade jag Hybro, specifik sista inlägget där det var ett exempel å ingen egentlig koppling till TS.

Demmpa Demmpa skrev:
Nu frågade jag Hybro, specifik sista inlägget där det var ett exempel å ingen egentlig koppling till TS.
Just det. Trodde han också var TS men det visade sig vara TK (trådkapare).

J Jontha skrev:
Just det. Trodde han också var TS men det visade sig vara TK (trådkapare).
På vilket sätt kapas tråden?

Däremot lyfts tråden upp igen efter 64 dagars vila.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt kapas tråden?

Däremot lyfts tråden upp igen efter 64 dagars vila.
Han ställer en fråga i en befintlig tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.