1 967 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Betala för arbetskostnad två gånger? Hur göra med faktura?
Har precis bytt enskilt avlopp och betalade i fakturan förväg. Arbetskostnaden var specad enligt offert till 110k och materialet till drygt 30k. Det var sagt att arbetet skulle ta 2-3 dagar. Allt blev dock klart efter en dag. Det visade sig dock att det behövde installeras en pumpbrunn då avloppet blev för djupt, vilket de gjorde samma dag. I ursprungsofferten fanns det under "prisexempel på tilläggsarbeten" specat pumpbrunn 29k.
Har nu fått faktura på pumpbrunnen där arbetskostnaden är satt till 30k och materialet till drygt 8k.
Min fråga är om jag kan bestrida den nya fakturan med hänvisning till att jag redan har betalat "för mycket" arbetskostnad för 2-3 dagar i den första fakturan? Kan man göra så? Det känns orimligt att betala totalt 140k i arbetskostnad för en dags arbete. Det var en anläggare och en grävmaskinist på plats.
Har nu fått faktura på pumpbrunnen där arbetskostnaden är satt till 30k och materialet till drygt 8k.
Min fråga är om jag kan bestrida den nya fakturan med hänvisning till att jag redan har betalat "för mycket" arbetskostnad för 2-3 dagar i den första fakturan? Kan man göra så? Det känns orimligt att betala totalt 140k i arbetskostnad för en dags arbete. Det var en anläggare och en grävmaskinist på plats.
Var det fastpris om 110tkr och en option med 29tkr?F -Figo skrev:Har precis bytt enskilt avlopp och betalade i fakturan förväg. Arbetskostnaden var specad enligt offert till 110k och materialet till drygt 30k. Det var sagt att arbetet skulle ta 2-3 dagar. Allt blev dock klart efter en dag. Det visade sig dock att det behövde installeras en pumpbrunn då avloppet blev för djupt, vilket de gjorde samma dag. I ursprungsofferten fanns det under "prisexempel på tilläggsarbeten" specat pumpbrunn 29k.
För i så fall är det bara att betala 110+29=139tkr totalt om företaget inte vill dra av lite i goodwill..
Ja precis, det var 110k i fastpris enligt offert. Pumpbrunnen var specad till 29k (dock inte vad som var arbetstid/material) i offerten utifall att det skulle behövas.J Jansson69 skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
De har nog rätt i att fakturera fastpriset plus tillval. Men du kanske kan hövligt fråga om behovet av pumpbrunnen uppstod av att ordinarie arbetet flöt på i rasande fart, (kommer de förstås inte erkänna, men om de känner sig träffade kanske prutar ändå).
2-3dagar kanske ska ses som 16-24h, med maskintransport på kvällen och en 11h-dag kanske det blir 15h och därmed inte så långt ifrån.
2-3dagar kanske ska ses som 16-24h, med maskintransport på kvällen och en 11h-dag kanske det blir 15h och därmed inte så långt ifrån.
Så är det ibland går det snabbare och ibland långsammare men fast pris så tar företag risker och måste lägga på marginaler, det ärligaste är löpande räkning men det kan gå åt andra hållet med om arbetet strular..V varpan1 skrev:
Tänker du likadant när du köper bil? Tänk vilka vinster tex. Tesla gör eller om man köper en IPhone mm..
Nog skulle i alla fall jag tänka en hel del om jag skulle "betala totalt 140k i arbetskostnad för en dags arbete. Det var en anläggare och en grävmaskinist på plats."J Jansson69 skrev:
Säg 10 timmar. 5 k per gubbe i timmen och 4 k I timmen för maskinen... Jag är i fel bransch, eller så är priset helt d-a vansinnigt.
Vad tror du Tesla tjänar per bil?Alfredo skrev:
Ja då ska du inte köpa tjänster på fast pris eller menar du att företagen ska ta risken och om det går bra lämna tillbaka pengar och går det dåligt ska man ta förlusten..
Ytterst märkligt resonerande ytterst!
Första gången jag anlitar firma för "större jobb" så kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket innan. Denna offert var billigare än den andra jag tog in, valde därför denna och reagerade inte på priset egentligen. Min fråga var egentligen om det här med att betala dubbelt för arbetskostnaden eftersom de gjorde det snabbare än vad det var tänkt. Men att döma av kommentarerna hittills verkar de ha rätt att göra så.J Jansson69 skrev: