Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Vad gäller BKR så är det uppenbarligen så att oganisationen inte har vare sig styrka eller legitimitet att driva frågan på ett nöjaktigt sätt. Därom vittnar allt för många beskrivna fall där en organisation som BKR misslycktats med sitt syfte.

Jag har ingen patentmedicin att föreslå men helt klart är att BKR inte är den trygghetsgaranti som organisationen skulle kunna vara. Några av skälen har jag nämnt ovan.

Tyvärr är det väl också så att många uppfattar BKR som nån sorts garant för företagens kompetens och sedan blir gymt besvikna när så inte visar sig vara fallet.
BKR har en utmärkt kompetens och organisation, det är jag övertygad om.

Däremot har den vuxit för snabbt på för kort tid och problemen (klåparna) med det.
Det jag föreslog förut var att BKR med ett par medlemmar sätter sig ner och diskuterar hur framtiden ska se ut.

BKR måste lyssna på medlemmarna som har örat mot verkligheten och ta åt sig kritiken som växer. Jag kommer absolut inte vara kvar om förtroendet inte får en vändning.

Sen har även prisdumpningen gjort att badrumsmarknaden blivit slaskigare och även pressat seriösa hantverkare till andra nischer.

Redigerat:
Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Jag är medveten sedan tidigare om att du har svårt att debattera sakligt med meningsmotståndare
Men jag måste applådera dig som aldrig hamnat i någon sådan situation..

Byggis1976 skrev:
Jo, man kan ju hoppas. Men då skullle han ju vara i fängelse, men bkr kanske ger cert till folk på permission?

Jag är helt övertygad om att bkr inte gjort något formellt fel. Jag vet inte om han är dömd, troligtvis inte. Lite som att vissa känner sig besvikna på Juholt....Problemet är mer vad jag tycker mig uppleva ett noll intresse för att upprätta en organisation där behörigheten faktiskt betyder något. Egenkontroll. uprätthållande av egen status....
Vad gäller BKR's agerande för att värna om sitt eget varumärke håller jag med dig till 100%.

Alltså jag är verkligen ingen BKR hatare eller motståndare utan ni som lärt känna mig under en längre tid här vet att jag tvärtom förespråkar styrning via branschorganisationer

O då kommer ett MEN: Jag är inte helt nöjd med hur det idag drivs. Kompetensen finns definitivt inom organisationen o hos många medlemmar plus anställda finns även viljan

Finns ett flertal förslag som flera jobbat på under ytan men jag kan lyfta bladet från munnen för att frågan ska öppnas o ventileras

För det första har det begärts en omprövning av själva certifieringssystemet. Det har förts en diskussion huruvida den nuvarande utbildningen är tillräcklig. Ett innehav av certifikatet ska vara en lägstanivå på våtrumsbyggare med inriktning på byggkeramik. Kunskapen skall vara mer omfattande o säkerställd inom specifika området än en allmän hantverkare

Det har begärts stickkontroller både för att verifiera hur kvaliten är på själva arbetet och främst för att se direkt efter egenkontrollen är utförd för att se hur ärlig denna verkligen är. På samma sätt ska stickkontrollen utröna att all personal som jobbar under BKR certet på företaget verkligen är behörigt o inte att grovjobbet görs av annan på firman

Det pågår en diskussion om att dokumentation skall ingå i egenkontrollen. Denna blir då underlag för både kund o hantverkare plus försäkringsbolag vid framtida utredningar men även en hjälp vid utveckling av nya produkter mm

Det pågår diskussioner om att våtrumsprodukter ska testas under likadana former för att kunna säkerställa kvaliteten, här är det dock inte BKR som är den sinkande parten

Det sista är en mer aktiv organisation både gentemot sina medlemmar, leverantörer och slutkonsument. Med detta menas just de exemplen ni menar med indragning eller varning till medlemmar

Det finns flera saker men svårt att koncentrera mig då jag skriver från mobilen med barnen springandes runt mig ;)

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643

Kringolle
Jag är ingen bkr hatare, hoppas jag inte framstod som det. Att de ger ut regler att läsa i skrift, som man som ej fackman, men läskunnig kan förstå o kravställa är fantastiskt!

Det kanske är pga att jag principiellt gillar dem, som jag blir besviken på dem.

Jag tycker de borde ha besiktningfolk, som per foto kan uttala sig? hjälp privatpersonen, inte skydda medlemmen.

Jag skulle Jubla om bkr kunde styra mer! men de skall ju styra åt hög kvalitet, ärliga medlemmar och serösa företag....inte mot fusk o bedrägeri o eget vinstintresse.

Redigerat:
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
BKR har en utmärkt kompetens och organisation, det är jag övertygad om.

Däremot har den vuxit för snabbt på för kort tid och problemen (klåparna) med det.
Det jag föreslog förut var att BKR med ett par medlemmar sätter sig ner och diskuterar hur framtiden ska se ut.

BKR måste lyssna på medlemmarna som har örat mot verkligheten och ta åt sig kritiken som växer. Jag kommer absolut inte vara kvar om förtroendet inte får en vändning.

Sen har även prisdumpningen gjort att badrumsmarknaden blivit slaskigare och även pressat seriösa hantverkare till andra nischer.
Jag är inte lika övertygad men det är möjligt att du har rätt vad gäller kompetens/organisation men det faktum att man inte agera mot skojarföretag talar lite för motsatsen. Kanske ska man istället karaktärisera organisationen som tandlös.

Thomas59
kinglolle skrev:
Alltså jag är verkligen ingen BKR hatare eller motståndare utan ni som lärt känna mig under en längre tid här vet att jag tvärtom förespråkar styrning via branschorganisationer

O då kommer ett MEN: Jag är inte helt nöjd med hur det idag drivs. Kompetensen finns definitivt inom organisationen o hos många medlemmar plus anställda finns även viljan

Finns ett flertal förslag som flera jobbat på under ytan men jag kan lyfta bladet från munnen för att frågan ska öppnas o ventileras

För det första har det begärts en omprövning av själva certifieringssystemet. Det har förts en diskussion huruvida den nuvarande utbildningen är tillräcklig. Ett innehav av certifikatet ska vara en lägstanivå på våtrumsbyggare med inriktning på byggkeramik. Kunskapen skall vara mer omfattande o säkerställd inom specifika området än en allmän hantverkare

Det har begärts stickkontroller både för att verifiera hur kvaliten är på själva arbetet och främst för att se direkt efter egenkontrollen är utförd för att se hur ärlig denna verkligen är. På samma sätt ska stickkontrollen utröna att all personal som jobbar under BKR certet på företaget verkligen är behörigt o inte att grovjobbet görs av annan på firman

Det pågår en diskussion om att dokumentation skall ingå i egenkontrollen. Denna blir då underlag för både kund o hantverkare plus försäkringsbolag vid framtida utredningar men även en hjälp vid utveckling av nya produkter mm

Det pågår diskussioner om att våtrumsprodukter ska testas under likadana former för att kunna säkerställa kvaliteten, här är det dock inte BKR som är den sinkande parten

Det sista är en mer aktiv organisation både gentemot sina medlemmar, leverantörer och slutkonsument. Med detta menas just de exemplen ni menar med indragning eller varning till medlemmar

Det finns flera saker men svårt att koncentrera mig då jag skriver från mobilen med barnen springandes runt mig ;)

---
I am here: [länk]
Jag är inte heller någon BKR-hatare utan konstaterar bara att det synbarligen inte fungerar tillfredställande.

Att utförandekompetensen finns hos många (säkert de flesta) av medlemmarna tvivlar jag inte på men om man med kompetens även innefattar fömågan driva en trovärdig organisation ställer jag mig tvivlande till att kompetensen finns hos BKR.

Jag ställer mig också tvivlande till att en högre utbildningsnivå skulle avhjälpa problemen. Nivån räcker ju för de seriösa företagen och de oseriösa kommer man knappast åt med skäpta kompetenskrav.

Redan idag så är ju ett BKR-cert i praktiken ett krav/en lägstanivå.

Är iofs för ett utökat krav på dokumentation men i grunden är hela iden med "egenkontroller" tandlös mot skojarföretag. Tredjepartsinspektioner är nog det enda som skulle hjälpa men knappast praktiskt genomförbart.

Att inte dokumentationskrav av fall (ett av de vanligaste felen) redan är infört är ju ett totalt underbetyg åt BKR.

BKR ha ju redan idag möjlighet/rätt att genomföra stickprovskontroller på pågående arbeten men jag ha svårt att bedöma i vilken omfattning det genomförs och hur upptäckta brister hanteras.

Frågan om testning av våtrumssystem/produkter ser jag inte hur den skulle slå mot skojarna. Inget fel i att det görs bättre men knappast relevant ur konsumentsynpunkt.

Att BKR mera aktivt skulle ta certet av skojarna borde ju vara en självklarhet men idag sker det ytterst sparsamt då BKR på sätt och vis står i en beroendeställning (inte minst ekonomiskt) gentemot sina medlemmar, iställt för tvärt om.

Sen ska man också ha klart för sig att BKR är en branschorganisation och inte en konsumentorganisation, som många tror.

Redigerat:
Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Jag är inte lika övertygad men det är möjligt att du har rätt vad gäller kompetens/organisation men det faktum att man inte agera mot skojarföretag talar lite för motsatsen. Kanske ska man istället karaktärisera organisationen som tandlös.
Jag förstår att du inte är lika övertygad, då du troligtvis inte har någon som helst dialog med BKR.

Ditt förslag att lägga ner BKR, vilket det innebär är väl minst sagt uddlöst.
Den organisation som finns ska naturligtvis vässas istället och bli trovärdig hos konsumenter och ha medlemmar som är villiga att betala sin årliga avgift.

Vilket alternativ till BKR har du att föreslå som blir till det bättre i nuläget?

Redigerat:
Hur många stickprovskontroller, oanmälda, gör bkr? i Stockholm?
Jag har alldrig hört talas om något riktogt fall. Å andra sidan känner jag ingen som haft 13 rätt på lotto heller, oddsen kanske är på samma nivå, eller?

Thomas Lundquist
Byggis1976 skrev:
Kringolle
Jag är ingen bkr hatare, hoppas jag inte framstod som det. Att de ger ut regler att läsa i skrift, som man som ej fackman, men läskunnig kan förstå o kravställa är fantastiskt!

Det kanske är pga att jag principiellt gillar dem, som jag blir besviken på dem.

Jag tycker de borde ha besiktningfolk, som per foto kan uttala sig? hjälp privatpersonen, inte skydda medlemmen.

Jag skulle Jubla om bkr kunde styra mer! men de skall ju styra åt hög kvalitet, ärliga medlemmar och serösa företag....inte mot fusk o bedrägeri o eget vinstintresse.
BKR har stickprovskontroller, men det är möjligt att dom är för få eller sticks på fel ställen. Har man en liten budget för kontroller bör dom fokuseras på företag som fått anmärkningar på sig först och främst.

Sen är det så att ett prisdumparföretag kan enkelt gå igenom BKR-s system och utföra mängder badrum under kort tid innan det flyter upp till ytan.

En fråga till dig byggis 1976, är att du tydligen krävde BKR behörighet men kontrollerade aldrig om denna behörighet var korrekt innan byggstart, var det så?

Först efter en massa problem kollade ni upp honom och han visade sig vara falsk.
Hade ni inte kollat några referenser? F-skattebevis?

Sista frågan är om ni tog in ett flertal offerter och om denna offert var rimlig?

Thomas Lundquist skrev:
BKR har stickprovskontroller, men det är möjligt att dom är för få eller sticks på fel ställen. Har man en liten budget för kontroller bör dom fokuseras på företag som fått anmärkningar på sig först och främst.

Sen är det så att ett prisdumparföretag kan enkelt gå igenom BKR-s system och utföra mängder badrum under kort tid innan det flyter upp till ytan.

En fråga till dig byggis 1976, är att du tydligen krävde BKR behörighet men kontrollerade aldrig om denna behörighet var korrekt innan byggstart, var det så?

Först efter en massa problem kollade ni upp honom och han visade sig vara falsk.
Hade ni inte kollat några referenser? F-skattebevis?

Sista frågan är om ni tog in ett flertal offerter och om denna offert var rimlig?
Hej,
Vi tog in ca 5 offerter. kravställde bkr behörighet men då företaget visade sina id brickor o papper (förfalskade) så kollade vi faktiskt inte äktheten av dessa. Av de 5 företag vi tog in ville va ha kontrakt och färdigställandetid med vite. Offertpriserna varierade lite mellan, minna inte exakt, men 80,000 till 130,000 för arbete o undermaterial. ej ytmaterial som vi köpte in. Företaget i fråga låg i mittintervattet av prisbilden. De hade en proffsig yta, och bra referenser ( som vi kollade) men som i efterhandsbelysning kanske var killens brors fru eller någon. Företaget var grönt, vi kollade upp dem på www.allabolag.se, de hade f- skatt men dock ej varit verksamma så länge. Vi förstår nu att det verkar varit en strategi för dem att fuskbygga, lägga ner o starta nytt.

Nu är det självfallet för oss att dessutom kolla med bkr, på deras hemsida. I min värld så var det inte möjligt att vara så genomtänkt falsk att förfalska alla handligar och visa upp.

Ursäkta stavfel....dyslexi plus ipad plus sjuk i sängen. vi ville ha kontrakt, och jag minns inte exakta offerter.

Men de var inget underbud. Trähus, nyprod, dvs inget att riva. Golv träreglar...ca 10 kvm....VVS, El etc framdraget, vent. framdragen.

Dom hade alltså förfalskade id-brickor och papper från BKR? och BKR gjorde inget?
Verkar väldigt konstigt, stämmer det så är det jättedåligt av BKR

Thomas Lundquist
Du behöver absolut inte ursäkta för några stavfel Byggis. Stavfel skall förekomma i dessa typ av forum tycker jag.

Tänk på det ni som blommade ut i en den hånfulla tråden "De och Dem" om stavfel för några veckor sedan.

Nog om detta.

Hur länge sedan utfördes arbetet i ert badrum?

Har ni betalat?

Redigerat:
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Jag förstår att du inte är lika övertygad, då du troligtvis inte har någon som helst dialog med BKR.

Ditt förslag att lägga ner BKR, vilket det innebär är väl minst sagt uddlöst.
Den organisation som finns ska naturligtvis vässas istället och bli trovärdig hos konsumenter och ha medlemmar som är villiga att betala sin årliga avgift.

Vilket alternativ till BKR har du att föreslå som blir till det bättre i nuläget?
Nu få du ta och skäpa dig Thomas Lundqvist. Det är helt ok att du inte delar mina åsikter men kom inte påstå att jag ha andra åsikter än dom jag redovisar. Jag har ALDRIG sagt att BKR ska läggas ner, jag har inte ens antytt det.

Nån j-a ordning får det väl ändå vara på debatten.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.