Byggis1976 skrev:
Detta projekt kostade oss tid, pengar, svett o tårar skall du veta, så vi orkade helt enkelt inte. Hantverkaren var hotfull, vi har barn.....
Hotfull också, ännu större anledning då! Det hade väl inte gjort någon skillnad vem som gjorde anmälan, det var ju era bevis som skulle användas oavsett? Då kunde ni ju skickat en anmälan anonymt med era bevis. Urkundsförfalskning lyder väl under allmänt åtal antar jag. Det är väl inte försent än, kanske.

Jag tycker BKR's agerande är klandervärt, men jag tycker att ni själva har en del i det hela också som inte själva gjorde en polisanmälan när ni utsatts för flera brott. Då kan man inte peka finger åt andra heller hur som helst. Personalen på BKR kanske också utsatts för hot.

blackadder skrev:
Du skriver att du inte sågar hela hantverkarkåren, och sedan gör du precis det.
Nej, det gjorde han inte, men jag håller med om att det var lätt att missuppfatta 1/ på så vis. För övrigt tycker jag att ni ska lägga ner denna delen av diskussionen som allaredan är på väg mot ett flamewar, visa att ni är bättre än så ;)

thomasx skrev:
Hotfull också, ännu större anledning då! Det hade väl inte gjort någon skillnad vem som gjorde anmälan, det var ju era bevis som skulle användas oavsett? Då kan man inte peka finger åt andra heller hur som helst. Personalen på BKR kanske också utsatts för hot.
Nej, du har rätt. Jag har inget försvar för det.

......men jag tycker att det borde vara lättare för en organisation att neka medlemskap.

Byggis1976 skrev:
......men jag tycker att det borde vara lättare för en organisation att neka medlemskap.
Om någon som råkat illa ut anmält honom för urkundsförfalskning och han blivit dömd för det kanske det hade varit det...

thomasx skrev:
Om någon som råkat illa ut anmält honom för urkundsförfalskning och han blivit dömd för det kanske det hade varit det...
Jo, man kan ju hoppas. Men då skullle han ju vara i fängelse, men bkr kanske ger cert till folk på permission?

Jag är helt övertygad om att bkr inte gjort något formellt fel. Jag vet inte om han är dömd, troligtvis inte. Lite som att vissa känner sig besvikna på Juholt....Problemet är mer vad jag tycker mig uppleva ett noll intresse för att upprätta en organisation där behörigheten faktiskt betyder något. Egenkontroll. uprätthållande av egen status....

Redigerat:
Thomas59
blackadder skrev:
Du skriver att du inte sågar hela hantverkarkåren, och sedan gör du precis det.
Du kanske inte läste mitt inlägg, som du tom citerat?

Thomas59 skrev:
1/Seriösa hantverkare som ser problemen men som knappast tar åt sig av kritiken ÄVEN om den ibland är svepande. Man känner sig helt enkelt inte träffade. Det är med all säkerhet den största gruppen. Dyker vid sällsynta tillfällen upp i debatten och verifierar i stort sett det jag säger men kanske i mer diplomatiska ordalag.

2/Seriösa hantverkare som av någon outgundlig anledning till varje pris ska förneka problemen och/eller försvara sina oseriösa kollegor resp skylla på jobbiga/okunniga kunder. Finns flera på BH varav några i princip dyker upp så snart hantverkare diskuteras.

3/Oseriösa hantverkare. Finns säker några sådana på BH också och ute i verkligheten prövar dom dagligen tålamodet hos olycksaliga kunder. Det är dem frågan gäller.

1. Har inte förmåga att ta till sig kritik

2. Förnekar att problemet finns

3. oseriösa hantverkare.

Det finns alltså ingen som är bra? Eller?

Tänk på att diskutera sakligt här, gå inte till personangrepp. Utgå gärna från konkreta exempel om ni har några, annars riskerar den här tråden att stängas.

Mikael_L
blackadder skrev:

3. oseriösa hantverkare.

...men som knappast tar åt sig av kritiken... är inte samma sak som Har inte förmåga att ta till sig kritik
Särskilt inte i hela styckets innebörd.

Jag tyckte i alla fall att det var glasklart.

Förslagsvis håller Ni er till TS ämne, dvs BKR, istället för att diskutera hantverkare i allmänhet vilket redan avhandlats i mängder av trådar.

Mikael_L
God idé ...
:blushing:

d^_^b

Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Ledsen Thomas L men att avfärda kritik med att den bygger på okunskap är ju faktiskt rätt belysande för det jag skriver. Du får gärna kalla mig okunnig, det bryr jag mig inte särskilt mycket om när det kommer från en hantverkare. Jag vet vad jag pratar om men du verkar inte ha särskilt bra koll på hur det stå till eller så blundar du bara, som många andra.

Det du håller på med är inte kritik. Det är ren smutskastning vilket andra verkar förstå men du nekar till. Eftersom jag jobbar med privata konsumenter dagligen och står mitt i smeten kan jag utan att överdriva påstå att jag vet vad jag talar om. Jag har heller aldrig förnekat att problem finns, tvärtom.

Det finns otaliga undersökningar som pekar på inkompetens, slav, ovilja till förändring och problem i bygg-/hantverkarbrancherna. Att du förnekar det är väl möjligen talande för vidden av problemet. Att sedan de flesta bygg-/hantverkarelaterade organisationerna är svaga och mest ser till de egna behoven är ett faktum. Något "tryck" från seriösa hantverkare (som är i klar majoritet) finns heller inte.

Återigen visar du prov på brister när du påstår att jag förnekar problem. Brister och hopkok är din röda tråd så därför är det så svårt att ta orden på allvar då dom kommer från en konsult.

Hur kan du veta att inte något "tryck" pågår från seriösa hantverkare?
Det finns enligt dina ord ingen som gör något? Har jag tolkat dig rätt då?

Behovet av att försvara den egna "branschen" är mångdubbelt större än viljan att förändra. Enda skälet till att detta får fortgå är att det råder brist på hantverkare.

Jag har inga som helst problem att försvara min bransch. Vem gör inte det? Däremot försvarar jag inte några klåpare eller annat trash inom min bransch som förstör ryktet.
Tvärtom så motarbetar jag gärna dom.
Har heller inga problem om att göra förändringar vid behov.

Jag har talat med många seriösa hantverkare som håller med om problemet men säger sig inte orka driva frågan om att rensa upp i branschen. Dom har fullt upp ändå och känner sig, med all rätt, inte det minsta träffade av kritiken, vilket andra verkar göra. Det är helt klart en öm tå att kliva på vad gäller vissa typer av hantverkare.

Tvivlar starkt på att du överhuvudtaget skulle ta dig tid att språka med en seriös hantverkare med den attityd du visar här.
Dessutom är väl dessa gossar oseriösa i dina ögon då dom inte "tar tag" i branschproblemet.
Om du inte fortsätter som en papegoja så kan vi debattera vidare, annars ber jag att få tacka för den här gången.

Redigerat:
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Om du inte fortsätter som en papegoja så kan vi debattera vidare, annars ber jag att få tacka för den här gången.
Vi ha olika åsikter helt enkelt. Jag är medveten sedan tidigare om att du har svårt att debattera sakligt med meningsmotståndare, vilket dina tilllmälen (läs tex papegoja) visa med all önskvärd tydlighet så jag tar inte åt mig.

Ämnet har också avhandlats i otaliga trådar (utan synbart resultat) så jag föreslår att vi lämnar det ämnet.

Vad gäller BKR så är det uppenbarligen så att oganisationen inte har vare sig styrka eller legitimitet att driva frågan på ett nöjaktigt sätt. Därom vittnar allt för många beskrivna fall där en organisation som BKR misslycktats med sitt syfte.

Jag har ingen patentmedicin att föreslå men helt klart är att BKR inte är den trygghetsgaranti som organisationen skulle kunna vara. Några av skälen har jag nämnt ovan.

Tyvärr är det väl också så att många uppfattar BKR som nån sorts garant för företagens kompetens och sedan blir gymt besvikna när så inte visar sig vara fallet.

Thomas59
blackadder skrev:

3. oseriösa hantverkare.

Nej med "...men som knappast tar åt sig av kritiken..." menar jag inte att dom förnekar att problemen finns. Hur kan du göra den tolkningen? Ska du ge intryck av att citera bör du förövrigt göra korrekta citat.

De flesta seriösa hantverkare förstår givetvis att kritiken inte är riktad mot dem och finner heller (därför) ingen anledning att ta det personligt och gå ut i hätska utfall mot personer som påpeka att probemen finns.

Din slutsats/fråga "Det finns alltså ingen som är bra? Eller?" är helt taget ur luften vilket du säkert är medveten om. Det är ett baa ett tendensiöst antagande ägnat att flytta fokus från kärnfrågan som handla om den klick av hantverkare som är oseriösa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.