9 827 läst ·
78 svar
10k läst
78 svar
Besviken på banken.
Men vad HAR ni för underliga banker? ??? De banker vi varit och räknat hos brydde sig inte det minsta om våra utgifter! Det de ville var att vi skulle ha kvar minst 5000kr per vuxen och 1500kr/barn kvar efter att lån och driftskostnader på huset var betalda, då var allt ok... Hoppas ni får tag på en vettig bank! Har ni kollat med länsförsäkringar bank? De har dessutom vettiga räntor! (vi lånade av dem... :Josefine skrev:
Mat för 17.000 kr?
Bankerna ska gå efter KOV-riktningar och de har en sån uppläg på sin hemsida där du kan fylla i siffror och annat smått och så kan du få en sammanställning och se om du ligger på + elelr - och jämföra med banken.
Mat för 2 pers + 2 barn med medtag lunch borde ej överstiga 5.000 typ...
Bankerna ska gå efter KOV-riktningar och de har en sån uppläg på sin hemsida där du kan fylla i siffror och annat smått och så kan du få en sammanställning och se om du ligger på + elelr - och jämföra med banken.
Mat för 2 pers + 2 barn med medtag lunch borde ej överstiga 5.000 typ...
Enligt de banker vi varit i kontakt med går de enligt Konsumentverkets riktvärden för vad en familj på två vuxna och två barn använder varje månad. Vilket tydligen är lunch ute måndag till fredag för två personer, vecka ut och vecka in, dessutom då pappersblöjor för 1500 kr och mat och liknande för 5000 kr.
Att sedan inte alla äter ute varje dag och inte heller använder (pappers)blöjor till sina barn, det vill då inte alla banker räkna på iallafall.
Om man räknar på att vi skulle ha 5000 per vuxen och 1500 per barn ligger vi mycket på plussidan, men de banker/banktjänstemän vi har träffat har gått vidare och dragit av pengar enligt Konstumentverkets riktvärden. Helt fel, tycker ju jag, eftersom olika familjer lever på olika sätt (mat, blöjor, bil och mycket annat).
Att sedan inte alla äter ute varje dag och inte heller använder (pappers)blöjor till sina barn, det vill då inte alla banker räkna på iallafall.
Om man räknar på att vi skulle ha 5000 per vuxen och 1500 per barn ligger vi mycket på plussidan, men de banker/banktjänstemän vi har träffat har gått vidare och dragit av pengar enligt Konstumentverkets riktvärden. Helt fel, tycker ju jag, eftersom olika familjer lever på olika sätt (mat, blöjor, bil och mycket annat).
Josefine!
Håll i dig nu!
Hörde talas om en bank som i ett ungt pars kalkyl tog med en extra kostnad för familjen på 1500 kr/mån - utöver KOV riktlinjer - för att täcka beräknat inköp av STRUMPBYXOR. Allt berodde på att tjejen i paret hade klätt sig fint för att göra ett gott intryck på banken vid besöket. Annars gick hon mest i jeans.
Är det någon som undrar om paret tog lån i den banken? ;D
Håll i dig nu!
Hörde talas om en bank som i ett ungt pars kalkyl tog med en extra kostnad för familjen på 1500 kr/mån - utöver KOV riktlinjer - för att täcka beräknat inköp av STRUMPBYXOR. Allt berodde på att tjejen i paret hade klätt sig fint för att göra ett gott intryck på banken vid besöket. Annars gick hon mest i jeans.
Är det någon som undrar om paret tog lån i den banken? ;D
Familjen_Bygg skrev:Hörde talas om en bank som i ett ungt pars kalkyl tog med en extra kostnad för familjen på 1500 kr/mån - utöver KOV riktlinjer - för att täcka beräknat inköp av STRUMPBYXOR. Allt berodde på att tjejen i paret hade klätt sig fint för att göra ett gott intryck på banken vid besöket. Annars gick hon mest i jeans.
självklart skall man vara besviken på banken om de lovat visa saker.
framförallt skall man vara inte godta när de inte kollar faktiska kostnader utan kör med schabloner.
men tycker faktiskt att allt för många - kanske inte i era fall !!! - får lån för lätt. när vi byggde hus för 10 år sedan drygt var räntan 10,75 %!!! tycker alldeles för många tycks ha kort minne. jag vet att det finns en hel del faktorer som inte pekar på dessa nivåer. men ändå - dagen kommer nog igen så småningom. hur många klarar sig då??? där har ju faktiskt bankerna ett ansvar.
framförallt skall man vara inte godta när de inte kollar faktiska kostnader utan kör med schabloner.
men tycker faktiskt att allt för många - kanske inte i era fall !!! - får lån för lätt. när vi byggde hus för 10 år sedan drygt var räntan 10,75 %!!! tycker alldeles för många tycks ha kort minne. jag vet att det finns en hel del faktorer som inte pekar på dessa nivåer. men ändå - dagen kommer nog igen så småningom. hur många klarar sig då??? där har ju faktiskt bankerna ett ansvar.
Schablonerna enligt konsumentverket stämmer till stor del mot majoriteten av befolkningen. Att det inte stämmer för alla är väl ganska självklart.
Bankerna vill oftat låna ut pengar, men har krav på sig om riktlinjer etc från centrala håll. De ska ju få fram kundens återbetalningsförmåga. Om de sedan tar i "lite" för mycket i kalkylen kan man som kund endast vara tacksam för, då vet man ju att man har marginal om räntorna går upp (för det kommer de att göra)! Och går inte kalkylen ihop sig, får man nog som kund ta sig en extra funderare om varför - kommer vi verkligen att klara detta.
Jag tror nog att banken är mer villig att låna ut till den som visar att han har återbetalningsförmåga. Tex...
Ett par utan barn med en gemensam lön efter skatt på 24000 kr, men som lyckat spara undan 2000 kr per månad tillsammans får med all sannolikhet mer troligt lån än ett par med en gmensam inkomst efter skatt på 35000 kr som aldrig har pengar över vid månadens slut - och som inte sparat en krona.
Sedan tycker jag att det är viktigt att göra en individuell bedömning. Vi har inte sparat någon kontaktinsats eftersom vi båda är föräldralediga och bara jobbar halvtid. Vi har prioriterat att ta ut mindre föräldrapenning för att vara hemma längre med barnen. Något som uppenbarligen straffar sig nu... Dessutom har vi köpt bil och betalat den kontant.sanne78 skrev:Schablonerna enligt konsumentverket stämmer till stor del mot majoriteten av befolkningen. Att det inte stämmer för alla är väl ganska självklart.
Bankerna vill oftat låna ut pengar, men har krav på sig om riktlinjer etc från centrala håll. De ska ju få fram kundens återbetalningsförmåga. Om de sedan tar i "lite" för mycket i kalkylen kan man som kund endast vara tacksam för, då vet man ju att man har marginal om räntorna går upp (för det kommer de att göra)! Och går inte kalkylen ihop sig, får man nog som kund ta sig en extra funderare om varför - kommer vi verkligen att klara detta.
Jag tror nog att banken är mer villig att låna ut till den som visar att han har återbetalningsförmåga. Tex...
Ett par utan barn med en gemensam lön efter skatt på 24000 kr, men som lyckat spara undan 2000 kr per månad tillsammans får med all sannolikhet mer troligt lån än ett par med en gmensam inkomst efter skatt på 35000 kr som aldrig har pengar över vid månadens slut - och som inte sparat en krona.
Vi frågade den första bankkvinnan om detta med schablonerna - de kan ju inte passa alla. "Nej" sa hon då "en del förbrukar mindre, andra mer". Jaha, men om man köper mat för tiotusen i månaden då, tar de inte hänsyn till det då?
Sedan tyckte hon att vi skulle låna pengar av våra föräldrar (vad?!). Mattias (sambon) påpekade att då har vi ju en skuld till dem som måste betalas tillbaka, måste man inte då ta med den i beräkningarna? Det tyckte inte bankdamen var nödvändigt, eftersom det inte var ett lån hos dem och alltså inte deras bekymmer. Så enligt henne skulle vi alltså kunna ta ett lån till en kontantinsats hos en annan bank - strunt i att vi då har andra lån som ska betalas tillbaka. Märkligt, eller...?
Dessutom gjorde hon mig måttligt förbannad genom att ifrågasätta min (och bara min) förmåga att jobba heltid som småbarnsmamma. Sambon tog hon ingen notis om, för han har tydligen inga problem med att "jobba heltid och sedan komma hem och ta hand om två små barn". Anar jag en stenålderlig syn på inbördes relationer i familjer? Mattias skulle komma hem och lägga fötterna på bordet och titta tv, medan jag skulle ta hand om barnen.
Det blir mer och mer som paret jag berättade om med strumpbyxorna och Immobils träffande kommentar; sens moral: Gå till banken naken och mager så förstår dom att du inte förbrukar några pengar alls. 
Josefine! Har du några kontakter du kan använda dig av? (inga el-kontakter utan mänskliga
) Kanske kan de hjälpa dig att få till ett bättre möte med en mänsklig bank, vilken ser mer på ert ansvarstagande till barnen och familjens bästa än på att kunna redovisa varenda spänn!
Lycka till!
Josefine! Har du några kontakter du kan använda dig av? (inga el-kontakter utan mänskliga
Lycka till!
Kontakter är det dåligt om, tyvärr. Vi ska prata med en tredje bank, plus två andra handläggare på de banker som nobbat oss, så får vi se. Ger inte det någonting så kommer vi att tacka nej till tomten, börja spara pengar och hoppas på att få en tomt vid fördelningen till våren. Så här orkar man ju inte hålla på iallafall...Familjen_Bygg skrev:Det blir mer och mer som paret jag berättade om med strumpbyxorna och Immobils träffande kommentar; sens moral: Gå till banken naken och mager så förstår dom att du inte förbrukar några pengar alls.
Josefine! Har du några kontakter du kan använda dig av? (inga el-kontakter utan mänskliga) Kanske kan de hjälpa dig att få till ett bättre möte med en mänsklig bank, vilken ser mer på ert ansvarstagande till barnen och familjens bästa än på att kunna redovisa varenda spänn!
Lycka till!![]()
I vårt fall så tittade banken på hur mycket mer det skulle kosta oss att bo i hus resp lägenhet.
Alla de andra kostnaderna är ju detsamma som innan dvs vi äter lika mycket, köper lika mycket kläder osv.
Möjligen blir det lite mer i bensinpengar....
Ex
Vår hyra i dag är ca 5200 kr + hushållsel 400 kr per månad. Summa 5600 kr. Vid bankbesöket hade vi även en husvagn som vi bet 2000 kr i månaden för.
Vi sålde husvagnen och sparade 2000 kr i månaden.
Kalkyen för huset blir ca 6600 kr + amortering.
Dvs med hus utan husvagn blir vår månadskostnad ca 6600 kr i stället för lägenhet med husvagn 7600 kr.
Vi kan då amortera eller spara 1000 kr per månad för att komma upp i samma summa.
Alla de andra kostnaderna är ju detsamma som innan dvs vi äter lika mycket, köper lika mycket kläder osv.
Möjligen blir det lite mer i bensinpengar....
Ex
Vår hyra i dag är ca 5200 kr + hushållsel 400 kr per månad. Summa 5600 kr. Vid bankbesöket hade vi även en husvagn som vi bet 2000 kr i månaden för.
Vi sålde husvagnen och sparade 2000 kr i månaden.
Kalkyen för huset blir ca 6600 kr + amortering.
Dvs med hus utan husvagn blir vår månadskostnad ca 6600 kr i stället för lägenhet med husvagn 7600 kr.
Vi kan då amortera eller spara 1000 kr per månad för att komma upp i samma summa.
För våran del skulle vi få betala ca 1000 kr mer per månad om vi bodde i hus (inkl. amortering och fast.skatt), men det vet ju vi att vi skulle klara av. Vi har dessutom för avsikt att - den dagen vi får lån, vill säga - betala av ev. topplån innan det är dags att betala skatt. Vad vi har räknat på våra kalkyler så skulle vi klara det alldelens utmärkt. Synd att vi inte träffat någon bank som är av samma åsikt...
Jag kan förstå hur banken resonerar angående låna en del i släkten. Då blir det mindre risktagande för banken.
Men ni kan ju låna en slant av familjen och amortera tillbaka i typ 10 års takt med en förmånlig ränta på 2% typ (Ej avdragsgillt därav låga %-satsen) och det blir både vinnare på detta.
Ni spar 3% - skattered. på topplån ränta. Familjen får 1% extra utöver den 1% de normalt skulle fått i sitt bankkonto men de slipper skatta så de ligger då på +1.3%.
Finns skuldebrev att skriva o.s.v.
Kan berätta att min mor fick göra så för ca 35 år sen för att kunna ha kontantinsats på 10%. Fadern var så snäll så han skjöt upp det hela tiden men noterade i testamentet att hon var skyldig lite så det blev rättvis fördelning när han gick bort.
Men ni kan ju låna en slant av familjen och amortera tillbaka i typ 10 års takt med en förmånlig ränta på 2% typ (Ej avdragsgillt därav låga %-satsen) och det blir både vinnare på detta.
Ni spar 3% - skattered. på topplån ränta. Familjen får 1% extra utöver den 1% de normalt skulle fått i sitt bankkonto men de slipper skatta så de ligger då på +1.3%.
Finns skuldebrev att skriva o.s.v.
Kan berätta att min mor fick göra så för ca 35 år sen för att kunna ha kontantinsats på 10%. Fadern var så snäll så han skjöt upp det hela tiden men noterade i testamentet att hon var skyldig lite så det blev rättvis fördelning när han gick bort.
I mina ögon så handlar det alltså om ni har 1000 kr över att lägga på ett hus varje månad. Kanske lite till i fall räntorna stiger... Synd att inte banken kan förstå att ni inte äter mer för att ni bor i hus, att ni kommer lägga mer pengar på blöjor för att ni bor i hus.....
Kan tillägga att vi inte la någon större kontantinsats mer än i eget arbete när vi ska inreda övervåningen.
Har ni i de extra 1000 kr även räknat med de kostnader som tillkommer i form av drift. Försäkringar, el, vatten, avlopp, underhåll på huset. Dessa kostnader uppgår till ganska stora belopp per år - och de är mycket viktiga att ha med i beräkningen.För våran del skulle vi få betala ca 1000 kr mer per månad om vi bodde i hus (inkl. amortering och fast.skatt), men det vet ju vi att vi skulle klara av. Vi har dessutom för avsikt att - den dagen vi får lån, vill säga - betala av ev. topplån innan det är dags att betala skatt. Vad vi har räknat på våra kalkyler så skulle vi klara det alldelens utmärkt. Synd att vi inte träffat någon bank som är av samma åsikt...
Mitt råd är att ni gör en fullständig sammanställning själva över era hushållskostnader, ta sedan med den till banken. Det visar att ni har bra koll på de kostnader ni har idag - och det ger då även banken en indikering på att ni i fortsättningen kommer att ha bra koll på era kostnader.
Det är även viktigt att ni är fullt medvetna om att det kan dyka upp en massa oförutsedda kostnader när man bygger/äger hus. Man måste därför ha en större marginal än när man bor i lägenhet.