Hej jag är nyfiken hur det går för dej och hoppas givetvis att Ä-hus tar sitt förnuft till fånga och kompenserar er ordentligt efter att dom byggt färdigt .Det är trots allt kunderna som gör att dom existerar överhuvud taget.

Det är det lika mycket fel/lika bra med andra byggare osse.. just frågan/inlägget handlade just om ä-hus.. Ställer man samma om andra är det samma sak..

Vi får se hur dom är.. vi bygger osse och ska flytta in i Maj nångång.. får se hur dom är.. än har dom bara vatthelt perfekta.. inga problem att få svar på mail eller i telefon överhuvudtaget.

Hej. Med dom förutsättningar som finns angående byggandet av Ä-hus .Det mesta byggs innomhus i en bra torr miljö ,då är det ju alldelles galet om det inte finns bra hantverkare att tillgå. Det kan vara ett lokalt problem på just din ort ,men det är ju inte till hjälp när man drabbas.
Det är i ditt fall Ä-hus måste aggera och hjälpa till ,för att återvinna erat förtroende .
Fortsätt gärna att berätta hur det går .

då är det ju alldelles galet om det inte finns bra hantverkare att tillgå.
Jag tolkade som att det var hantverkade som monterade huset på "uppsättnings-dagen" som inte var bra.
Inte de i fabriken. Eller tolkade jag fel...? :-/

Carisma skrev:
då är det ju alldelles galet om det inte finns bra hantverkare att tillgå.
Jag tolkade som att det var hantverkade som monterade huset på "uppsättnings-dagen" som inte var bra.
Inte de i fabriken. Eller tolkade jag fel...? :-/
dom i fabriken var bra.det var grabbarna som färdigställer jag har haft problem med och en massa andra på ä-hus.

ellie skrev:
Har ni flyttat in ännu?
hej igen.vi har slut besiktning i morgon men det är ingen ide att flytta in för vardagsrumm och kök ska tapeseras om.för övrigt är det bara små saker kvar som vent,fönster spröjs,skadad panel,mm.vi fick till slut dit nya snickare tre annstälda från ä-hus ock två som byggfirman hade hyrt in.alla dom var riktiga snickare.det trågiga var att i stort set allt dom andra hade gjort var fel så dom fick börja med att riva för att sedan kunna återställa allt till rätta.när jag fråga vad ä-hus skulle göra åt att det hade regnat och snöat in på över våningen sa ä-hus att det torkar med tiden(inte snickarna).bes mannen sa att dom gå upp i rätten innan dom börjar byta isolering och spån så det kunde jag glömma.men han tyckte ändå att jag skulle kontakta försäkringsbolaget i fall jag ville det.han skulle även antäkna detta i protokollet (regnat,snöat in).
ä-hus snickarna berättade att detta jag råkat utför var inget ovanligt.så hoppas att alla ni som kommer att köpa ä-hus får några av deras egna snickare.så här i efterhand skulle jag kräva detta skriftligen innan jag skrev på kontraktet.

micke_edr skrev:
Vi har fått vårat Älvsbyhus levererat den 1/12 2005 med en garanterad inflyttningsdag den 28/12 2005.huset är inte ens halv färdigt i dag när jag skriver det här 4/1 2006.vi har bara haft strul till förbannelse sedan huset blivit levererat.i undantags fall målaren som skötte sig.men dom så kallade snickarna har varit allt från sanerare,rivare,svettsare till lantbrukare alla altså utan yrkeskunskap(alla jobbar svart).dom har inte täckt sidorna på övervåningen det har resulterat med att regn och snö som sedan smält och runnit rakt genom bjälklaget.dom öppna delarna mellan hus sektionerna täckte dom heller inte för så där har det också regnat in.jag kan skriva flera sidor om alla fel och skandaler men det är så mycket så jag inte orkar.

Och det värsta är att jag inte får någon respons från älvsbyhus inte ens när jag pratar med högsta chefen.dom bara bortförklarar allt man berättar till dom .fortfarande så har jag inte fått besked om när huset blir inflyttningsklart.
Ta ett snack med PLUS redaktionen (PM så får du Nr till rätt kontakt)
eller (och) Strix television - Insider (Lika där jag har nr till rätt kontakt)

Mvh
Jari

fruktansvärt tråkigt när det händer .Jag minns att jag var väldigt orolig och kollade alla väderleksrapporter under första resningsveckan ,vi hade dock turen med oss.
lycka till

Strixx skrev:
[quote author=orsod link=1136397083/30#40 date=1137102836]Under min byggtid ringde jag honom en gång och frågade om han inte skulle komma och tita på huset. Svaret blev blankt NEJ. Kontentan är att man ska välja en egen kvalitetsansvarig till husbygget. Alltid.
Kvalitetsansvarig har inget med sådant och göra, det är din besiktningsman som det är viktigt att han är oberoende. Du måste ha Älvsbyhus egna efter som bygget sker ju i deras fabrik, och det är där han måste checka av vissa saker. Sedan är det bara egenkontroller vid uppförandet.

Hans viktigaste funktion är att alla papper till myndigheter blir rätt, inte att du blir nöjd med huset. Det är aldrig en kvalitetsansvarigs uppgift. Man kan kanske tycka att utrycket är lite felaktigt. Man borde kanske kalla honom "byråkrat- och tjänstemannasamordnare" istället...  ;)[/quote]

Det skall ingå i KA:s uppgift att vid ett antal tillfällen göra platsbesök.
Vilka dessa är skall bestämmas vid samrådet.
På en ordinär villa bör minst 4 platsbesök göras.
En KA som inte besöker bygget sköter inte sitt uppdrag!

Sedan har du även rätt i att en stor del av uppdraget inkluderar pappesexercis.

Hej alla!
Vi har nyss flyttat in i ett Älvsbyhus med en del mindre fel varav de flesta snart är åtgärdade. Jag håller med en del om att det verkar finnas ett större intresse för att lösa problemen innan slutbesiktningen än efter... man får ligga i tycker jag för att få resultat, även på det som står i slutbesiktn protokollet.
En fråga. Jag är ny på detta och en del av er pratar om en besiktning efter 2 år... vad är det för en besiktning och är det för alla och vad omfattar den??? svara gärna!

johnnyboy skrev:
om man väljer att fixa markarbeten via en egen entreprenör, skriv kontrakt om exakt allt som de skall göra. tex markarbete, grundläggning och återfyllnad.
Grundläggning? Det ingår i hus priset!
Återfyllnad? Vad menar du?

Jag kan säga som så att vi skrev inget kontrakt övcer huvudtaget på vår markentreprenad, utan sa att vi tar det som det kommer. Det var nog tur det, för det var otroligt mindre att göra än vad vi trodde från början.

Det tog knappt två arbetsdagar. En före och en efter.

Jag menar om man väljer bort att älvsbyhus gör markjobbet och anlitar en egen entreprenör, återfyllnad att de planar ut de jordmassor som blivit över där de grävt grunden.

Strixx skrev:
Grundläggning? Det ingår i hus priset!
Ingår väl inte i älvsbyhus... grunden ingår men inte jobbet att gräva...

Jojomensan... vistt gör det... Men säljarna får det gärna att låta som om det inte gör det...
Vår grundgrävare (som valdes och bekostades av Älvsbyhus) valde till och med att själva ta bort matjorde (helt kostnadsfritt för oss) vilket iofs bara tog 1 timme

och till Jonny... alla våra grannar valde att köpa säljarens markentreprenad (vilket dom trodde att dom var tvugna till) så har dom inte fått någon utplaning av matjorden. Dom ha stora vallar nu på sina tomter, trots att dom betala 350,000:- för markarbetna..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.