36 797 läst ·
71 svar
37k läst
71 svar
Besviken efter byte av garageport - öppningen krypte 15 cm
Tror inte ironin i mitt inlägg framgick riktigt, då tidigare inlägg ekade rätt bra...J Johnsson 56 skrev:Ja, jag svarade 3 st efter varandra, eftersom de inte visste vad de pratade om någon av dem. Jag behöver inte kolla med fönsterleverantörerna, jag vet att de inte säljer mest av instickskarmar, eftersom de flesta de säljer går till nybyggen, där man givetvis inte använder det. Här pratar vi om fönsterbyte och då är instickskarmar vanligast. Fördelen med instickskarmar är ju f.ö.uppenbar för de som förstår hur det går till. Man slipper byta smygar och foder etc. samtidigt som det ofta är så att väggarna är putsade och man därför riskerar mycket större skador
Enl min erfarenhet så har du galet fel! Jobbar daglidags med fönster och montage.J Johnsson 56 skrev:Ja, jag svarade 3 st efter varandra, eftersom de inte visste vad de pratade om någon av dem. Jag behöver inte kolla med fönsterleverantörerna, jag vet att de inte säljer mest av instickskarmar, eftersom de flesta de säljer går till nybyggen, där man givetvis inte använder det. Här pratar vi om fönsterbyte och då är instickskarmar vanligast. Fördelen med instickskarmar är ju f.ö.uppenbar för de som förstår hur det går till. Man slipper byta smygar och foder etc. samtidigt som det ofta är så att väggarna är putsade och man därför riskerar mycket större skador
Insticksfönster finns inte övht i min värld, har aldrig gjort ett montage med den typen av fönster.
Byter man fönster så byter man allt. Punkt.
Och det gäller även garageportkarmar för att återgå till TS problem!
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Ja, en del konsumenter kan då råke ut så en kan gråteJ Jörgen Ö skrev:
Jobbar i Allmännyttan och skulle vi hålla på så skulle vi få hyresgästföreningen på oss för minskat ljusinsläpp. Den som sätter in instickskarm när man gör fönsterbyte förstör ju bostaden.
Dessutom är det jättefult.
Dessutom är det jättefult.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Är det något som förstör huset så är det när man tar bort den gamla karmen i ett hus med puts, kanske både på insidan och utsidan. Men ni kanske inte har sådana hus i allmännyttan där du borÅsa Lund skrev:
Absolut.... verkligen vanligare med putsade villor än med träfasad. Läs vad du själv skriver, "slipper byta smygar och foder". Hur tänker du? Bjud på några bilder på lyckade byten av fönster på villor med instickskarm så är du snäll.J Johnsson 56 skrev:Ja, jag svarade 3 st efter varandra, eftersom de inte visste vad de pratade om någon av dem. Jag behöver inte kolla med fönsterleverantörerna, jag vet att de inte säljer mest av instickskarmar, eftersom de flesta de säljer går till nybyggen, där man givetvis inte använder det. Här pratar vi om fönsterbyte och då är instickskarmar vanligast. Fördelen med instickskarmar är ju f.ö.uppenbar för de som förstår hur det går till. Man slipper byta smygar och foder etc. samtidigt som det ofta är så att väggarna är putsade och man därför riskerar mycket större skador
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Ett sådant konstigt svar hade jag inte väntat mig, jag tänkte typ att ni har kommit på något nytt på senare år. Hur kan du tro att man inte förstör fasaden/smygarna om man river en karm t.ex. från 50-talet? De var oftast integrerade med murningen. Självklart är sannolikheten större att man förstör om man river en inbygd karm.Jag tvivlar starkt på att du vet vad du pratar om. Jag pratar inte om villor, de brukar inte ingå i allmännyttans bostäderF fsn skrev:
Det är väldigt få personer som byter fönster (eller garagport) på hyreshus. Byggahus består till en obeskrivligt stor del av villaägare. Majoroteten av dessa villor är av trä. Och baserat på det skulle du kanske fundera på att prata villor istället.J Johnsson 56 skrev:Ett sådant konstigt svar hade jag inte väntat mig, jag tänkte typ att ni har kommit på något nytt på senare år. Hur kan du tro att man inte förstör fasaden/smygarna om man river en karm t.ex. från 50-talet? De var oftast integrerade med murningen. Självklart är sannolikheten större att man förstör om man river en inbygd karm.Jag tvivlar starkt på att du vet vad du pratar om. Jag pratar inte om villor, de brukar inte ingå i allmännyttans bostäder
Vi bytte fö fönster i bostadsrätten jag bodde i för 15år sen. Det var inte aktuellt med nåt fuskbyte och att behålla karmen där kan jag tala om.
Jag byter något hundratal fönster per år, mest till privatpersoner i villor men även till BRF med flerfamiljshus. Jag har ännu inte ens haft tanken på att demontera och montera något annat än kompletta fönster och det har ingen av mina uppdragsgivare heller haft.
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Det handlar inte om fusk. Jag svarade den personen som pratade om allmännyttan. Ber om ursäktF fsn skrev:Det är väldigt få personer som byter fönster (eller garagport) på hyreshus. Byggahus består till en obeskrivligt stor del av villaägare. Majoroteten av dessa villor är av trä. Och baserat på det skulle du kanske fundera på att prata villor istället.
Vi bytte fö fönster i bostadsrätten jag bodde i för 15år sen. Det var inte aktuellt med nåt fuskbyte och att behålla karmen där kan jag tala om.
En proffsig beställare ser till att handla upp fönsterbyte inkl lagning av smygarJ Johnsson 56 skrev:
Inget konstigt
Kostnad för lite putsarbete är väl inte anledning nog att behöva leva med detta utseende i tiotals år?
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Är det en slump att du visar en bild med en fasad som inte är putsad, eller vet du inte vad en putsad fasad är ? Dessutom är det ju inga problem om fasaden ändå ska renoveras, som på bilden. Jag pratar givetvis om när det bara är fönsterbyte som gäller, eller som TS garageport.Åsa Lund skrev:
Sedan är jag nästan 100 % säker på att 2 av de 3 fönstren vi ser på bilden är just instickskarmar, så det var ett lite lustigt exempel
Redigerat: