Efter att just ha monterat en takskjutport själv så skulle jag gissa att det inte alls behöver vara så mycket plats vid sidan, inte ens vid rören, men det blir smidigare för montörerna att komma åt...
Gissar att säljaren beställt för smal port.
Hur lång tid tog installationen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag tror det är mer regel än undantag att karmen behålls
Kan jag inte hålla med om.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
K KTK skrev:
Porten är beställd med fel mått.Det är därför de lämnat den gamla karmen.
Inte ovanligt att säljarna mäter fel och sedan stämmer det inte när montören kommer.
(Känner en portmontör och har hört detta mer än en gång )
Ni ska begära en större port med den öppningen ni beställt om det är möjligt
med rören.
Oj...hur kan du vara så säker på att den är felbeställd??
 
henq henq skrev:
Efter att just ha monterat en takskjutport själv så skulle jag gissa att det inte alls behöver vara så mycket plats vid sidan, inte ens vid rören, men det blir smidigare för montörerna att komma åt...
Gissar att säljaren beställt för smal port.
Hur lång tid tog installationen?
Gäller det en Hörmannport så kräver den 90mm väggyta på varje sida om själva öppningen.
Tror liknande gäller för dom flesta portar...
 
Jag skulle inte acceptera att öppningen krympt med så mycket. Det är ju omöjligt för oss att gissa vad orsaken är att den blev smalare, men har du tydligt uppgett att den inte får minska med mer än 7 cm så är det det som gäller. Vi fick en ganska mycket bredare öppning när vi bytte ut dubbeldörrar mot takskjutport. Gamla karmen lämnades förstås inte kvar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Fast diskussionen måste ju ha funnits och underlagen måste ju ha visat på hur bred porten är? Jag har aldrig hört om nå portföretag som helt på eget bevåg bestämmer vilken port man ska ha. En smalare port är med all säkerhet billigare än en bredare så det låter orimligt allting.
Hade jag varit portsäljare så hade jag naturligtvis försökt klämma in den bredaste porten jag kunde för att tjäna mer såklart.
Allt låter mest som en kommunikationsmiss och eller dåligt uppställda krav från köparen. Bredden på portbladet borde vara det mest fundamentala man kan titta på innan man bestämmer sig dessutom.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Spelar ju egentligen ingen roll vad alla andra tycker och tänker om öppningens strlk, om du/ni inte är nöjda och ni avtalat om andra mått än det som blev.. ta upp det med företaget ifråga direkt!

Oavsett om det handlar om 5 cm eller 25 cm, så är det ju inte som ni bestämt och det skapar uppenbarligen problem för er vardag, dvs.. "reklamera".. prata med dem. Försök komma fram till en lösning som funkar

Ni ska ändå ha porten i flera år (är tanken iaf).. och vill inte ena parten använda den nu är det ett stort problem!

Hoppas det ordnar sig
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade en gång i tiden en tanke på att göra detsamma i mitt garage och hade då ut en mätargubbe från ett känt företag. Allt passade enligt honom men även där ville han behålla originalkarmen. I mitt fall kan det handla om att garaget är under huset och därmed består av betongväggar, med originalkarmen kvar blir det mindre arbete om man kan skruva i den.
Men jag funderade lite där på om det kanske är så att mätskalan hos dessa bolag är något kortare än en måttstock från Hultafors för i mitt fall är det en öppning nu på 250 cm i betongen, en kraftig karm som äter upp någonstans kring 20 cm av öppningen och ändå ryms en port på 240 INUTI. :P
(Jag har dock andra planer nu så någon port har aldrig blivit monterad)
 
Min åsikt: vågar man inte köra in genom en port med 15 cm fritt på varje sida så borde man kanske inte ha körkort? Då har man inte kontroll över fordonet och är en fara i trafiken.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
@Adam F
P pfb skrev:
portöppningen har krympts från 229 cm till 214 cm.

Passat Variant från 2011 som enligt serviceboken är 182 cm bred. (bredd utan speglar)
Den som inte kan läsa borde inte få skriva på internetforum enligt min mening.. :rolleyes:;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 6 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Min åsikt: vågar man inte köra in genom en port med 15 cm fritt på varje sida så borde man kanske inte ha körkort? Då har man inte kontroll över fordonet och är en fara i trafiken.
Ska backspeglarna monteras bort varje gång de ska in eller ut då? Dessa ingår inte i fordonets bredd...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Min åsikt: vågar man inte köra in genom en port med 15 cm fritt på varje sida så borde man kanske inte ha körkort? Då har man inte kontroll över fordonet och är en fara i trafiken.
Lägg till måttet på backspeglarna och titta på bilderna så ser du att det inte blir många cm till övers
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
En Passat Variant från 2011 är 2062mm bred (ytterspets backspegel enl broschyr), det blir knappt 4cm på vardera sida. Det är rätt lite, även om man har körkort...
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 8 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Min åsikt: vågar man inte köra in genom en port med 15 cm fritt på varje sida så borde man kanske inte ha körkort? Då har man inte kontroll över fordonet och är en fara i trafiken.
Har inte med problemet att göra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
P pfb skrev:
Förra veckan fick vi ny garageport monterad. Vi bytte ut en 40 år gammal vipport mot en takskjutport. Mätning, beställning och motering gjordes av en välkänd firma.

När vi beställde porten kom en montör från företaget ut och mätte öppningen. Vi konstaderade då att öppningen skulle behöva krympas 7-8 cm på ena sida, detta pga rör som sitter på insidan i garaget. Jag sa att det var ok, så länge som öppningen inte påverkades i övrigt. Montören sa att den andra sidan inte skulle påverkas. Jag sa då att det var ok.

I tisdags var dom här och monterade porten. Trevlig personal som över lag har gjort ett bra jobb. När jag körde in bilen i garaget reagerade jag dock på att öppningen kändes liten. I helgen kollade jag upp det hela lite mer och portöppningen har krympts från 229 cm till 214 cm, dvs ca 15 cm, eller dubbelt så mycket som vi hade gjort upp från början.

Vi har en Passat Variant från 2011 som enligt serviceboken är 182 cm bred. Det är inte mycket att spela på på sidorna, se bilder. Nya modellen av variant är 186 cm och jag tror V90 är något liknande. Jag har svårt att se hur den ska gå in i porten (bredd utan speglar)

[länk]
[länk]
[länk]

På bilden nedan ser man hur dom monterat. Först finns 20 mm gammalt skum. Sedan 55 mm gammal karm. Därefter 45 mm salning och slutligen 22 mm (?) klädsel.

[länk]

Men herregud, är 7 cm så mycket att bråka om då? Ja jag tycker det känns surt. Jag tycker det är svårt att få in och ut bilen ur garaget. Hustrun vägrar köra. Jag tycket jag var tydlig med att porten inte fick bli mindre än vad vi sade. Som lekman tycker jag också att det ser ut att finnas möjlighet att göra öppningen större.

Vad kan man säga är "minimimått" för en garageport? Hur liten öppning ska man acceptera?
vad är måttet på porten du beställt på papper, stämmer det inte med muntlig överenskommelse så vägra betala, annars kan du bita i det sura äpplet
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.