Alla ska behandlas lika inför lagen (i detta fall PBL) innebär inte att man ska få göra likadant som grannen. Handläggning av lovärenden ska genomföras på samma vis enligt lagen, men utslaget behöver inte bli detsamma som grannen. De vanligaste argumentet vid bygglovaökningar är ”men grannen fick ju” och ”det stör ju ingen”. Börjar bli tråkigt, och är inte argument som håller. Följer man antagen detaljplan går bygglovsprocessen smidigt.