10 754 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Besvärlig bygglovsprocess för fasadändring
Ska folk inte få utveckla sitt boende?M MetteKson skrev:Jag vet inte om sett så många förslummade typhusområden. Många av dessa kanske idag anses trista, men de är ändå typiska för en viss tid inom arkitekturen och det tycker jag ska bevarad, även om en del tycker de är ”fula och tråkiga”. Om husköpare vid husköp tar reda på vilka regler som gäller på just den fastigheten innan köp (undersökningsplikten) så skulle många besvikelser kunna undvikas och handläggningen av liv gå lättare. Det kan även gälla om det finns svartbyggen mm på fastigheten, det är också nåt som kan ställa till det (och bli dyrt).
Tråkigt om det blir sorts Skansen
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Många trådar i det här forumet går ut på att folk tar vad de upplever som tråkiga och fula hus och moderniserar dem efter sin smak. Ofta med mycket möda och stor omsorg.M MetteKson skrev:Jag vet inte om sett så många förslummade typhusområden. Många av dessa kanske idag anses trista, men de är ändå typiska för en viss tid inom arkitekturen och det tycker jag ska bevarad, även om en del tycker de är ”fula och tråkiga”. Om husköpare vid husköp tar reda på vilka regler som gäller på just den fastigheten innan köp (undersökningsplikten) så skulle många besvikelser kunna undvikas och handläggningen av liv gå lättare. Det kan även gälla om det finns svartbyggen mm på fastigheten, det är också nåt som kan ställa till det (och bli dyrt).
Jag tycker det är djupt olyckligt att andra än fastighetsägarna oftast har sista ordet om vad som får göras i dessa fall. Detaljplaner har blivit en tvångströja påtvingad på friska omdömesgilla människor av maktfullkomliga politiker.
Jag håller inte med dig riktigt. Många fastighetsägare har faktiskt inte koll och anlitar sällan kunniga arkitekter. Det syns direkt i ett projekt om en kunnig person varit inblandad vid utformningen. Många fastighetsägare tänker inte på sin byggnation i ett större sammanhang, proportioner, rytm mm. Sånt har arkitekter studerat många år för att kunna bedöma. Många väljer sitt drömhus i en katalog utan att ens varit på plats på den aktuella tomten för att se vad som kan passa in, både platsens förutsättningar och områdets karaktär.Nötegårdsgubben skrev:
Många trådar i det här forumet går ut på att folk tar vad de upplever som tråkiga och fula hus och moderniserar dem efter sin smak. Ofta med mycket möda och stor omsorg.
Jag tycker det är djupt olyckligt att andra än fastighetsägarna oftast har sista ordet om vad som får göras i dessa fall. Detaljplaner har blivit en tvångströja påtvingad på friska omdömesgilla människor av maktfullkomliga politiker.
Många säger ”vi fick inte bygglov för att handläggaren tyckte verandan var ful”. Riktigt så enkelt är det inte, det är lätt att klaga på någon vars arbetsuppgifter man inte har en aning om vad det innebär. Det är inte idioter som jobbar på stadsbyggnadskontor, även om många i detta forum verkar tycka det.
Jo, visst ska de få det. I enlighet med gällande lagar och regler. Är man trött på bestämmelse och byggregler finns det andra platser att bosätta sig. Sen kan det ifrågasättas lagar och bestämmelses vara eller inte vara när det gäller stadsbyggnad, men den diskussionen ligger på högre nivå än hos bygglovsarkitekterna.B byggarätt skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Nej, men de har i mitt tycke för mycket makt.M MetteKson skrev:
Att hänvisa folk bort från städer och detaljplanerade områden för att de tycker och vill fel är rätt drastiskt. I övrigt ja, den principiella diskussionen bör föras ovan huvudet på tjänstemännen som är satta att verkställa reglerna, förslagsvis av oss medborgare. I den skaran finns förmodligen några arkitekter också, men inte så många så att det blir farligt.M MetteKson skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 602 inlägg
Det är där det faller många gånger. Man godkänner utanför detaljplanen för någon och inte för någon annan. Därav att många anser att det är orättvist och oförutsägbart. Och det är det. Följer man detaljplanen slaviskt, brukar det funka. Många detaljplaner är väldigt gamla och områden "glider iväg" med godkännanden efter hand. När en kommun sedan byter ledning, så kan man plötsligt hålla på regler man inte använt på årtionden. Svårt för oss medborgare att förstå det, eftersom kommunen är en serviceorganisation för medborgarna.M MetteKson skrev:Alla ska behandlas lika inför lagen (i detta fall PBL) innebär inte att man ska få göra likadant som grannen. Handläggning av lovärenden ska genomföras på samma vis enligt lagen, men utslaget behöver inte bli detsamma som grannen. De vanligaste argumentet vid bygglovaökningar är ”men grannen fick ju” och ”det stör ju ingen”. Börjar bli tråkigt, och är inte argument som håller. Följer man antagen detaljplan går bygglovsprocessen smidigt.
Det är därför man måste fundera om man verkligen ska söka bygglov.H hempularen skrev:Rätt många år sedan nu.
En bekant med kedjehus. Det fanns i husen en klädkammare med ett litet fönster. Alla andra hus i längan, typ15 st. hade gjortom klädkammaren till litet sovrum, och tagit upp större fönster.
Nu ville vår bekant göra samma sak. och söker bygglov. Får efter en del turer avslag med motiveringen att hans hus skulle skilja sig mot stilen om bara han har ett större fönster. Han vågade inte berätta att alla andra hade satt in just sådana fönster, tydligen utan bygglov.
Risken för att bli upptäckt kanske är liten.
Merkostnaden om tjänstemännen strular kanske är betydande.
Dessutom det personliga lidande man riskerar att utsätta sig, sin familj och omgivning för.
Och det förnedrande i att bli behandlad som en idiot.
Förstår mig aldrig på medelsvenskar som tar tjänstemännens parti mot medborgarna.
Men det kanske finns någon dold anledning? Som att vederbörande själv är tjänsteman.
J Jehu skrev:Det är därför man måste fundera om man verkligen ska söka bygglov.
Risken för att bli upptäckt kanske är liten.
Merkostnaden om tjänstemännen strular kanske är betydande.
Dessutom det personliga lidande man riskerar att utsätta sig, sin familj och omgivning för.
Och det förnedrande i att bli behandlad som en idiot.
Förstår mig aldrig på medelsvenskar som tar tjänstemännens parti mot medborgarna.
Men det kanske finns någon dold anledning? Som att vederbörande själv är tjänsteman.
Jag vill tillägga att risken att bli upptäckt faktiskt inte är så liten, du skulle bara veta hur många anmälningar om svartbygge som kommer in till ett stadsbyggnadskontor. Främst av grannar som skvallrar på varandra så fort någon tar fram en hammare (fast de hävdas att i just deras kvarter är allt sååå bra och alla kommer såååå bra överens). Du utsätter nog dig och omgivningen för mer lidande om du måste betala en sanktionsavgifter och riva ditt svartbygge, men det är ditt val.J Jehu skrev:Det är därför man måste fundera om man verkligen ska söka bygglov.
Risken för att bli upptäckt kanske är liten.
Merkostnaden om tjänstemännen strular kanske är betydande.
Dessutom det personliga lidande man riskerar att utsätta sig, sin familj och omgivning för.
Och det förnedrande i att bli behandlad som en idiot.
Förstår mig aldrig på medelsvenskar som tar tjänstemännens parti mot medborgarna.
Men det kanske finns någon dold anledning? Som att vederbörande själv är tjänsteman.
Jag tror att *en* komponent är att folk vill ha ordning och reda. Även om du tycker att ditt tänkta bygge vore fantastiskt för kvarteret, så kanske andra har en annan uppfattning. Jag muttrar en hel del om byggregler och omständliga ansökningar, men är ändå nöjd med att det inte är full anarki. Vill inte att grannen bygger ett rosa 40-våningshus 1 meter från min altan till exempel.J Jehu skrev:
Bygglov är nog en av Sveriges mest plågsamma processer där alla byggbranchens nackdelar får huvudrollen och syftet att skapa något vettigt biroll!S Sir Duke skrev:Jag tror att *en* komponent är att folk vill ha ordning och reda. Även om du tycker att ditt tänkta bygge vore fantastiskt för kvarteret, så kanske andra har en annan uppfattning. Jag muttrar en hel del om byggregler och omständliga ansökningar, men är ändå nöjd med att det inte är full anarki. Vill inte att grannen bygger ett rosa 40-våningshus 1 meter från min altan till exempel.
Handläggare och ett galet regelverk med politiska baktankar!
Tydligast syns tragiken i typhusområden med fattigdom i formspråk och linjeringar som ofta ger rysningar...
När individen vill markera sitt så kommer Jante på nämnden och släcker det lilla frihet som individen har kvar
Att byta fönster och bygga om typhus är ju väldigt knepigt om möjligt ens
Mer egna hem och mindre samhällen med större frihet borde vara målet och inte urbana stelbenheter
Antar att MetteKson jobbar som handläggare.
I så fall jävig. Risken för anmälan om svartbygge får vägas mot andra risker.
Vår fastighet har två smärre svartbyggen, sen länge preskriberade. Värre är att huvudbyggnaden står på två fastigheter. Säkerligen en tjänsteman som ligger bakom.
Jag kan nog räkna upp ett dussin avvikelser i vårt lilla kvarter. En dröm för en petimeter till handläggare att få rätta till med andra ord. Känn dig manad.
Undrar om det bara är här, eller om det är likadant runt i landet?
Och Sir Duke har givetvis rätt. Om byggprocessen underlättades skulle det snart stå rosa 40-våningshus överallt.
I så fall jävig. Risken för anmälan om svartbygge får vägas mot andra risker.
Vår fastighet har två smärre svartbyggen, sen länge preskriberade. Värre är att huvudbyggnaden står på två fastigheter. Säkerligen en tjänsteman som ligger bakom.
Jag kan nog räkna upp ett dussin avvikelser i vårt lilla kvarter. En dröm för en petimeter till handläggare att få rätta till med andra ord. Känn dig manad.
Undrar om det bara är här, eller om det är likadant runt i landet?
Och Sir Duke har givetvis rätt. Om byggprocessen underlättades skulle det snart stå rosa 40-våningshus överallt.
Tycker att det är bra med bygglovsregler. Sedan kan man alltid diskutera lite om på vilken detaljnivå man skall lägga sig.
Här i Portugal finns det förstås också ett regelverk. På flera sätt ändå mer reglerat och ett bygglov tar i regel många månader att få, ibland längre.
Här i Portugal finns det förstås också ett regelverk. På flera sätt ändå mer reglerat och ett bygglov tar i regel många månader att få, ibland längre.
Har en släkting som bor i Danmark. Vi tror ju att Sverige är genomreglerat och att man knappt får andas utan att fylla i en blankett. Men faktum är att Danmark är värre.Hemmakatten skrev:
Spanien är också sjukt omständligt har jag erfarenhet av.
Men visst är Sverige byråkratiskt, bra dock att ha lite omvärldsperspektiv, samt fundera över om alternativet verkligen vore önskvärt. För handen på hjärtat, man vill väl att just jag ska få bygga fritt, men kanske inte att grannarna ska ha samma frihet... Jag har ju god smak, men Appeltoft mittemot borde väl ta det lite lugnt med altanen, och hur kan Knasenhjelm välja den där kulören på tillbyggnaden...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hade en gång en kollega från Italien men som fortfarande hade kvar ett hus där och som inte hade fått bygglov för en förändring efter mer än fem år eftersom han vägrade att muta handläggaren, visserligen ett bra tag sen men det säger väl lite om att kulturen varierar och att det är besvärligt på många håll.Hemmakatten skrev:
Har också erfarenheter från den italienska byråkratin, som måste vara bland de värre i EU.
Å andra sidan är italienarna bra på att respektera sin historia, och bygga estetiskt, även när man blandar gammalt och nytt.
Något vi är dåliga på i Sverige.
Å andra sidan är italienarna bra på att respektera sin historia, och bygga estetiskt, även när man blandar gammalt och nytt.
Något vi är dåliga på i Sverige.