E E & H skrev:
Hjälp!

Vi anställde en snickare på lovord från vänner, började lite si sådär. Han bestämde att stålbalk behövdes för att bära upp ovanvåning, denna skulle förstärkas och skulle göras av ett företag(gemensam bekant)

Tiden gick inget hände, plötsligen ville han sätta igång, innan han börjat riva klart(vi våga inte riva mer pg av konstruktionen i huset) bokade han den där balken.

Efter rivning av sista väggarna på ovanvåningen bestämde han och min man sig för en annan plan, vi valde att lägga nya reglar till golvet då det va så ojämt. Sagt å gjort, allt golv rök.

Mitt i allt detta möter min man en annan gemensam bekant där vi får höra att vi uppenbarligen äger ett ruckel, inte värt namnet hus. Han hade fått höra en massa sv han som gör balken som inte ens varit här.

Mannen tar upp detta med snickaren och han ber om ursäkt och trodde hans uttalande skulle stanna hos sin vän.

Tiden går, vi gjuter fundament till den här tunga jävla balken, bokar transport av det för att han ska slippa köra den olagligt. Han behöver i sin tur flytta fönster och förbereda inför uppsättning. Han ringer och säger att han kommer ihop med en vän(han som gjort balken och sätter upp den nästkommande dag vilket va planerat att min man skulle hjälpa till med och hyrt maskin för. Okay, tänker vi..

Chauffören som vi känner, hämtar balken, där han i sin tur får höra vilket skithus vi har, vi borde bygga nytt(vi vill inte) att snickaren undrar hur vi ska ha råd osv osv… vilket får det att brinna av för min man, han ringer snickararen och säger att din polare behöver inte dyka upp här. Vilket snickaren svarar nähä och lägger på luren, skickar senare ett sms och ber oss ställa ut hans grejer.
Min man ringer honom dagen efter och försöker ta en diskussion ang hur vi går till väga. Men han kommer inte komma igen.

Vi tar hit en annan firma där han ifrågasätter balken och dess funktion och ett VARFÖR?!? Han kan och vill inte sätta upp den i vårt hus då han inte förstår planen, och vi har nu en ”annan plan)

Jag bestred fakturan direkt den kom och nu är det ett jävla liv på bygden, han ringer runt och säger vi vägrar betala och hotar med inkasso.

Timmarna har jag betalt samt allt material kring det. Men balken har vi ingen nytt av!

Hur går jag vidare…
Sensmoralen i alla kommentarer från alla hantverkare blir. Anlita inga hantverkare. De gör inga fel.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Balken är beställd av tredje man efter att ni kommit överens med snickaren om att den behövs. Att den inte behövs är inte leverantörens fel. Bara att betala.
Handlar det inte delvis om fackmässighet? Om snickaren, som ändå förväntas veta mer om vad som ska göras, säger att balken behövs, och sedan visar det sig att den inte alls behövs, så kanske det är snickaren som ska stå för kostnaden?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A adron skrev:
Handlar det inte delvis om fackmässighet? Om snickaren, som ändå förväntas veta mer om vad som ska göras, säger att balken behövs, och sedan visar det sig att den inte alls behövs, så kanske det är snickaren som ska stå för kostnaden?
En fackman ska ju även ta till vara på beställarens intressen och inte rekommendera lösningar som inte är ekonomiskt försvarbara t.ex, hur det går ihop med att sedan gå och säga till alla andra att huset är ett ruckel som borde rivas, men samtidigt sälja sina tjänster till TS. (Om snickaren faktiskt även sagt det rakt ut till TS, och avrått från att utföra arbetet så är det såklart ok)

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Huvudfrågan är vem som sagt upp avtalet. Ni måste få det tydligt om snickaren tänker slutföra jobbet om han får betalt efteråt. Fråga rakt ut, ja eller nej.

Om snickaren sagt upp avtalet är det inte bara balken som ni slipper betala för. Då snickaren är skadeståndsskyldig för avtalsbrottet måste han antingen återställa huset, eller betala om en ny snickare kostar mer än vad han själv skulle kostat. Om allt måste göras om från grunden är det bara eventuellt rivarbete som snickaren skulle kunna tillgodogöra sig.

Är det däremot ni som sagt upp avtalet får ni betala för allt arbete och allt material som hittils utförts.

I båda fallen skulle ni kunna invända mot stålbalken som icke-fackmässigt utfört arbete då han sannolikt inte kan visa någon som helst beräkning för konstruktionen.

• Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Så kan man väl möjligen se på saken, men min poäng var att det är snickaren TS har något otalt med, inte den som gjort balken. Ändå är det just balken hon bråkar om, vilket går ut över en oskyldig och framställer henne i dålig dager på bygden.

Edit: Citerade fel person.

• Gilla
adron
  • Laddar…
D Danternas skrev:
Huvudfrågan är vem som sagt upp avtalet.
Nja. Ett avtal kan sägas upp pga. den andres brister. Jag skulle säga att det viktiga ör att avtalet är uppsagt. Annars kan TS hamna i den absurda situationen att behöva betala den gamle snickaren för den nyes arbete.

• Gilla
adron
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
En fackman ska ju även ta till vara på beställarens intressen och inte rekommendera lösningar som inte är ekonomiskt försvarbara t.ex, hur det går ihop med att sedan gå och säga till alla andra att huset är ett ruckel som borde rivas, men samtidigt sälja sina tjänster till TS. (Om snickaren faktiskt även sagt det rakt ut till TS, och avrått från att utföra arbetet så är det såklart ok)
Ja, det var även min tanke i hänvisningen till 6 och 7 §§.

Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
S
D Danternas skrev:
Huvudfrågan är vem som sagt upp avtalet. Ni måste få det tydligt om snickaren tänker slutföra jobbet om han får betalt efteråt. Fråga rakt ut, ja eller nej.

Om snickaren sagt upp avtalet är det inte bara balken som ni slipper betala för. Då snickaren är skadeståndsskyldig för avtalsbrottet måste han antingen återställa huset, eller betala om en ny snickare kostar mer än vad han själv skulle kostat. Om allt måste göras om från grunden är det bara eventuellt rivarbete som snickaren skulle kunna tillgodogöra sig.

Är det däremot ni som sagt upp avtalet får ni betala för allt arbete och allt material som hittils utförts.

I båda fallen skulle ni kunna invända mot stålbalken som icke-fackmässigt utfört arbete då han sannolikt inte kan visa någon som helst beräkning för konstruktionen.
Verkar klart vem som sagt upp vem. (Rubriken verkar fel)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.