F
Vi har under 2017 byggt hus som nu nästan är färdigt. Vi har en generalentreprenör och ett ABS 09-kontrakt med fast pris. Ett fåtal extraarbeten har beställts och vi har nu fått en slutfaktura.
1. I denna stämmer inte timpriset med det som är avtalat i ABS 09-kontraktet. De har även fakturerat flertalet saker som borde ingå i det fasta pris vi fått. Visst kan jag kräva att det är det avtalade timpriset som gäller samt bestrida sådant som vi inte har "beställt extra"?

2. Ett andra problem är de extraarbeten som elektrikern gjort. Vi hade fått fastpris på de flesta beställningar (extra fasadbelysning, extra lamputtag mm), men dessa priser syns inte i fakturan, utan den specificerar bara ett totalt antar timmar de anser att de jobbat extra samt en lång lista med material. Här vill jag såklart att de saker vi hade fastpris på ska faktureras just så. Visst kan jag kräva det även fast jag endast får en faktura på totalsumma från min entreprenör som tagit in elektrikern som underentreprenör?

3. Hur är det med timpriset för underentreprenörer? I ABS 09-kontraktet har vi avtalat ett timpris för extraarbeten, gäller inte det för underentreprenörer?

4. Fakturorna vi får har en annan betalningstid (10 dagar) jämfört med vad ABS 09-kontraktet säger (30 dagar). Vilken är det som gäller?

5. Hur ska man tolka texten nedan?
Om parterna inte kommer överens om ett fast pris avseende ändringar och tilläggsarbeten gäller att entreprenörens arbetskostnad debiteras med X kr/timme inklusive entreprenörarvode och mervärdesskatt. Om inte annat anges nedan under Övrigt debiteras arbetsledning med samma timpris. Kostnader för material, varor, hjälpmedel, överenskomna underentreprenader och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörarvode på självkostnaderna om 15 %. Därutöver tillkommer mervärdesskatt.
Betyder det att entreprenören ska debitera 15 % på de extraarbeten som elektrikern har utfört? Eller att entreprenören har rätt att debitera upp till 15 %? Måste hen visa att det är skäligt? Det har ju inte medfört något extraarbete för entreprenören.

1. Stämmer att det avtalade timpriset gäller, alla extra arbetena måste entreprenören visat att ni har godkänt det för att det ska gälla. Ska det tolkas att det inte var med så måste dem visa att det inte är med, och att det inte kunna misstolkas

2. Du kan kräva en faktura som är specad, dvs visa det fasta och allt som är extra

3. Det avtalade gäller för er, har entreprenören missat det så landar det på dem inte er

4. Har ni skrivit 30-dagar i avtalet så gäller det

5. Entreprenören har rätt att lägga på 15% utan att visa att det är skäligt

• Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
1. Stämmer att det avtalade timpriset gäller, alla extra arbetena måste entreprenören visat att ni har godkänt det för att det ska gälla. Ska det tolkas att det inte var med så måste dem visa att det inte är med, och att det inte kunna misstolkas

2. Du kan kräva en faktura som är specad, dvs visa det fasta och allt som är extra

3. Det avtalade gäller för er, har entreprenören missat det så landar det på dem inte er

4. Har ni skrivit 30-dagar i avtalet så gäller det

5. Entreprenören har rätt att lägga på 15% utan att visa att det är skäligt
Apropå nr 5: Okej, men vad blir konsekvensen för t.ex. elektrikerfakturan? Säg att man har avtalat 450 kr/h och de har debiterat 500. Får entreprenören lägga på 15 % efter att de har korrigerat ned till 450 och därmed fakturera 517.5 kr/h? För material är jag helt med, där tycker jag att schablonmässigt påslag på 15 % är vettigt för att täcka omkostnader för införskaffande osv, men för arbete? En följdfråga på det: Om elektrikern har lagt på 15 % på material, får sedan entreprenören göra samma sak? Alltså så att påslaget blir totalt ~32 %.

Redigerat:
5. Nej, bara ett 15%-pålägg är tillåtet.

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Och det är bara entreprenören som kan göra det på ue:s fakturor, en ue kan inte själv göra det påslaget. Det ska täcka upp arbetet en entreprenör har med sin ue att göra med.

F
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Och det är bara entreprenören som kan göra det på ue:s fakturor, en ue kan inte själv göra det påslaget. Det ska täcka upp arbetet en entreprenör har med sin ue att göra med.
Men kan de lägga på 15 % på timpriset från UE?

Skulle säga att svaret på den sista frågan är oklart. Om du kunde vänta dig att entreprenören själv skulle göra eljobbet är det listpris som gäller. Om det är en snickerifirma som av bekvämlighet för dig ser till att det även kommer någon och gör eljobben så skulle jag säga att snickaren enligt avtalet har rätt att lägga på 15 %.

Elmaterial skulle jag titta extra på. Det är en genomkorrupt marknad där ingen elektriker någonsin betalar i närheten av listpris. Ta några typvaror och jämför med priserna på en byggmarknad/nätet. Skiljer det mycket åt din nackdel – gräv vidare! Givetvis finns risken att du jämför olika kvaliteter, men ett hum får du i alla fall, och du ska betala elektrikerns inköpspris+15 %, inte mer.

F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle säga att svaret på den sista frågan är oklart. Om du kunde vänta dig att entreprenören själv skulle göra eljobbet är det listpris som gäller. Om det är en snickerifirma som av bekvämlighet för dig ser till att det även kommer någon och gör eljobben så skulle jag säga att snickaren enligt avtalet har rätt att lägga på 15 %.

Elmaterial skulle jag titta extra på. Det är en genomkorrupt marknad där ingen elektriker någonsin betalar i närheten av listpris. Ta några typvaror och jämför med priserna på en byggmarknad/nätet. Skiljer det mycket åt din nackdel – gräv vidare! Givetvis finns risken att du jämför olika kvaliteter, men ett hum får du i alla fall, och du ska betala elektrikerns inköpspris+15 %, inte mer.
Hmm, det är en generalentreprenad där entreprenören sköter snickeri, tätskikt och plattsättning, men tar in elektriker, målare och rörmokare. Men det är fastpris på allt utom några tillval.

Jag gjorde en snabb titt på material där jag jämförde vad de har fakturerat mot vad motsvarande skulle kosta på elbutik.se och får att skillnaden ligger mellan 22 och 150 %, men mest runt 50 %. Vad är det jag ska be om från elektrikern? Fakturaunderlag för material?

En annan fråga handlar om rimlighet
Vi har i avtalet att det ingår sättning av 20x20-kakel och att de får fakturera överskjutande arbete om vi väljer något annat som tar längre tid. Vi tycker att de har lagt på väldigt många timmar för det kakel de har satt. Det handlar främst om 20x30, 30x30, 15x15 och 10x30-kakel. Dessa tar väl inte nämnvärt längre tid att sätta?

Utöver det är det dekorränder med mosaik på karta (30 cm breda) från golv till tak. Kan det ta 1 timme extra/rand?

Slutligen finns 5 kvm 30x60 på en plan del av ett badrum (långt från golvbrunn), där förstår jag att det tagit lite mer tid. Kanske 3 h extra?

Eller vad skulle ni säga är rimligt?

BirgitS
F frågvis_1 skrev:
Vi har i avtalet att det ingår sättning av 20x20-kakel och att de får fakturera överskjutande arbete om vi väljer något annat som tar längre tid. Vi tycker att de har lagt på väldigt många timmar för det kakel de har satt. Det handlar främst om 20x30, 30x30, 15x15 och 10x30-kakel. Dessa tar väl inte nämnvärt längre tid att sätta?
När vi renoverade ett badrum så hade vi ännu inte bestämt kakel när vi tog in offerter och då gav firmorna ett pris baserat på standardstorlek och sen påslag för större eller mindre plattor, liksom för mosaik.Som standardstorlek betraktades allt från 10x10 upp till åtminstone 20x30 (varierade lite mellan firmorna).

• Gilla
HusISkogen
  • Laddar…
A Anton Svensk skrev:
Apropå nr 5: Okej, men vad blir konsekvensen för t.ex. elektrikerfakturan? Säg att man har avtalat 450 kr/h och de har debiterat 500. Får entreprenören lägga på 15 % efter att de har korrigerat ned till 450 och därmed fakturera 517.5 kr/h? För material är jag helt med, där tycker jag att schablonmässigt påslag på 15 % är vettigt för att täcka omkostnader för införskaffande osv, men för arbete? En följdfråga på det: Om elektrikern har lagt på 15 % på material, får sedan entreprenören göra samma sak? Alltså så att påslaget blir totalt ~32 %.
Du tar hela fakturan från UE exl moms, lägger på 15% sedan moms ovanpå det.
Fakturan ifrån UE till GE är redan med påslag på material osv.

Exempelvis om en elektriker köpt in en grej som han betalar 100 kr för ex moms på gross.
100 kr i inköp
UE gör sitt påslag på 40% = 100+40%=140 kr på fakturan till GE
GE lägger på ytterligare 15% = 140 + 15% = 161 kr
GE lägger slutligen på moms 25% = 161 + 25% = 201 kr

Du som kund betalar 201 kr för grejjen som kostade 100 kr.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Fast om avtalet han har säger att det är faktiskt inköpspris + 15%, då kan inte UE lägga på 40% först.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

svaret på sista frågan är inte oklart alls.

entreprenören har rätt att lägga på 15% på ue kostnad, detta är ju själv klart
dock på avtalade timpriser så gäller ju dessa

H hempularen skrev:
Fast om avtalet han har säger att det är faktiskt inköpspris + 15%, då kan inte UE lägga på 40% först.
"Kostnader för material, varor, hjälpmedel, överenskomna underentreprenader och övriga kostnader debiteras med självkostnad med tillägg för entreprenörarvode på självkostnaderna om 15 %. Därutöver tillkommer mervärdesskatt."

Det tolkar jag som att UE får göra vilket påslag på sitt material de vill mot GE. UE har ju avtal med GE inte med kunden. Avtalet om timpris osv gäller ju bara entreprenörens eget folk, ej UE.

Självkostnad innebär ju vad det kostar för GE att UE skall göra en viss sak, tex sätta upp ett vägguttag. Så fakturan från UE till GE är ju självkostnaden, som GE får lägga på 15% på mot kund.

H hul skrev:
svaret på sista frågan är inte oklart alls.

entreprenören har rätt att lägga på 15% på ue kostnad, detta är ju själv klart
dock på avtalade timpriser så gäller ju dessa
Nja, det är ju bara överenskomna underentreprenader som får faktureras enligt de reglerna, så det kräver ju att man först är överens om att en UE alls skulle tas in.

F frågvis_1 skrev:
Jag gjorde en snabb titt på material där jag jämförde vad de har fakturerat mot vad motsvarande skulle kosta på elbutik.se och får att skillnaden ligger mellan 22 och 150 %, men mest runt 50 %. Vad är det jag ska be om från elektrikern? Fakturaunderlag för material?
Svårt att säga exakt vad man ska be om, men kan du som privatperson hitta produkterna så mycket billigare har elektrikern skurit emellan. Be om underlag där dennes inköpsrabattet är specade (alltså inte bara grossistens listpriser); i alla fall om du bedömer att det är pengar stora nog att bråka om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.