Fick ett samtal idag från inredaren till vår lgh, inredaren hade besiktat den och sett att dom satt kaklet fel i badrummet. Vi beställde med halvstensförband, dom har satt med rak sättning. Så nu är frågan om vi vill få detta bytt till det vi beställt eller få en kompensation (oklart vad den är).

Hur tycker ni det ser ut?

Min spontana tanke är att det är mer lugn i halvförband. Har inte fått se live men ska få göra det nästa vecka.

Har halvförband idag och gillar det starkt. Eller är detta en bagatell man inte tänker på när livet rullar på?

• Badrum med gråa kakelplattor lagda i rak sättning på väggar, synligt toalett och duschyta under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kakel i badrum monterat med rak sättning istället för beställt halvstensförband.
    Skapa konto
  • Kakel i badrum med rak sättning istället för önskat halvstensförband, mönstrad grå nyans.
    Skapa konto
Personligen hade jag förhört mig om kompensationen, vore den rimlig (vad nu som vore rimligt) hade jag valt den. Det hade inte tagit mig många dagar innan jag glömt att något annat någonsin varit påtänkt.
Med det sagt så håller jag med om att halvförband ger ett lugnare intryck generellt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Snyggt.
Personligen hade jag valt som nu men det är ju inte vad ni beställt.
Hör om ni inte kan få något extra gjort, oftast lättare att få igenom än en monetär kompensation.
Tror ni ganska snart glömmer att det inte är enligt beställning.

• Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
T
Mer lugn med halvförband, sicket trams, det är ju tvärtom och dessutom rekommenderar tillverkarna av klinker helförband alltså rak sättning på grund av att plattorna inte är helt plana och då hade ni fått fogsprång att gnälla över istället om dom hade suttit i halvförband.

• Gilla
rogfro och 6 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Personligen hade jag förhört mig om kompensationen, vore den rimlig (vad nu som vore rimligt) hade jag valt den. Det hade inte tagit mig många dagar innan jag glömt att något annat någonsin varit påtänkt.
Med det sagt så håller jag med om att halvförband ger ett lugnare intryck generellt.
Ja exakt, vad är rimligt? De lär behöva riva både golv och väggar för att göra om allt, kanske t.o.m. tak? Vad kostar det dem?

Vi har lite planer på att måla några väggar/rum och ha en heltäckningsmatta i sovrummet. Mycket billigare totalkostnad än att göra om badrummet. Så det skulle kunna vara en deal. Så är det klart när vi flyttar in. För jag antar att dom vill klara sig undan så billigt som möjligt.

tttomten tttomten skrev:
Snyggt.
Personligen hade jag valt som nu men det är ju inte vad ni beställt.
Hör om ni inte kan få något extra gjort, oftast lättare att få igenom än en monetär kompensation.
Tror ni ganska snart glömmer att det inte är enligt beställning.
Ja man kan nog lika gärna vänja sig vid detta och då är det ett bra läge att göra en deal. Gäller att vara öppensinnad. Som sagt målade rum och en heltäckningsmatta kanske blir win/win.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Mer lugn med halvförband, sicket trams, det är ju tvärtom och dessutom rekommenderar tillverkarna av klinker helförband alltså rak sättning på grund av att plattorna inte är helt plana och då hade ni fått fogsprång att gnälla över istället om dom hade suttit i halvförband.
Bra poäng, man kanske springer över ån efter vatten. Har inte mycket erfarenhet, får se vad känslan säger när man ser utrymmet live.

Jag skulle säga att med sånt livligt kakel spelar förband eller halvförband mindre roll.
Hade det varit ett material som var enfärgat hade det sett väldigt annorlunda ut beroende på förbandstyp

Så kolla kompensationen. Känns den rätt så ta den. :)

Tekniker Tekniker skrev:
Ja man kan nog lika gärna vänja sig vid detta och då är det ett bra läge att göra en deal. Gäller att vara öppensinnad. Som sagt målade rum och en heltäckningsmatta kanske blir win/win.
Den inställningen kommer tjäna dig i framtiden. Har haft den med mina hantverkare och generellt skulle jag säga att den gjort livet mycket enklare :)

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Mycket snyggare som det är nu!
Halvförband på stora plattor blir aldrig snyggt i mitt tycke.
Det är ju några dagar jobb att fixa till så tänk på det när du begär kompensation!

• Gilla
torparnorpan och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Den inställningen kommer tjäna dig i framtiden. Har haft den med mina hantverkare och generellt skulle jag säga att den gjort livet mycket enklare :)
Tack, ja livet blir nog mycket lättare om man är lösningsorienterad. ☺️

Blev riktigt snyggt,
Jag förstår att dom inte lyssnade på dina usla önskningar :)
Halvstensförband är bara snyggt i en tegelfasad.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mycket snyggare som det är nu!
Halvförband på stora plattor blir aldrig snyggt i mitt tycke.
Det är ju några dagar jobb att fixa till så tänk på det när du begär kompensation!
Rak verkar poppis!

Detta är ett nybygge, så det lär kosta att både riva och bygga upp igen. Egentligen för en sådan bagatell. Frågan är vad totalkostnaden skulle landa på för dem? Är runt 7kvm golvyta badrum.

Vi har valt tillval för 160k, så antingen en ren ekonomisk kompensation. Eller att dom målar rum, lägger heltäckningsmatta eller vad man nu kan komma att tänka på.

Vad är gränsen för skälig kompensation? När är man girig? 50% av vad det kostar för dem att göra om göra rätt?

GoC GoC skrev:
Blev riktigt snyggt,
Jag förstår att dom inte lyssnade på dina usla önskningar :)
Halvstensförband är bara snyggt i en tegelfasad.
Haha och få kompensation på köpet? Not bad!

Jag har samma kakel och jag ville absolut inte ha halvförband utan precis som du fått. Olika smak har vi alla men tycker du ska försöka få en liten kompensation.

snyggt är det

• Gilla
Tekniker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.