Vårt altanräcke har fullständigt ruttnat upp efter knappt 10 år. Vi behöver göra om den, men jag skulle ju definitivt vilja att det nya räcket håller längre än 10 år!! När jag frågade snickaren efter extra tätvuxet virke för att använda utomhus tittade han på mig som om jag kom från Mars. Samma sak när jag frågade i byggvaruhuset.

Existerar inte sånt virke annat än i böckerna? Eller är det obeskrivligt dyrt? Eller måste man personligen hämta det i övre Norrland? Eller varför tittar alla så konstigt på mig när jag frågar??

Tätvuxet virke även kallat senvuxet virke, finns lite överallt, det viktiga är ju dock kärnandelen eftersom den är mest rötbeständig, nu pratar jag tall här..

Sen så kan man ju behandla allt virke med olika medel, tjära, järnvitriol, eller använda andra träslag, då främst lärk som är vanligt altansmatrial.

Om folk kollar konstigt på dig i byggvaruhuset är nog för att dom har skitvirke, samt att sommarvikarierna har börjat jobba nu, sen så gäller formeln dyrt = bra när det angående virke såvida du inte känner någon skogsmulle som har ett minisågverk och gillar att avverka lite skog då och då.

Tack morsan, suverän länk! Mycket inspirerande och lärorikt att hitta när man surfade runt på den sidan.

Ring till Arvidssons såg i Benareby, (Härryda utanför Göteborg).
Han säljer virke som han fraktar ned från Skellefteå. Ca 7 till 15 årsringar på en 22 mm planka. (Hornbach har 3-10).

En annan stor fördel 'r att ALLT är prima så man behöver inte stå och sortera ut virke i timme efter timme utan bara lasta på!

Gotland är också en producent av kärnvirke. Vet att det finns (har funnits?) någon ekonomisk förening där som pysslade med kärnvirke, mne kan inte hitta deras webbsida nu. Kolla med http://www.osterbybradgard.com, dom kan ha eller kanske känner till var man kan få tag i det på Gotland.

/fredrik

Ta en tur till lokala brädgården och plocka ur dom fina kärnplankorna ur högen, större sågar och bygghandlare sorterar inte virket utan det finns både fina och skitplank i samma bunt.

Setra gör reklam för kärnfuru för uteplatser i ett dubbeluppslag i senaste nummret av "Allt om trädgård". Det är dom som levererar till Beijer. Verkar finnas en del info på deras hemsida:

http://www.setragroup.se/templates/Page.aspx?id=3612

/fredrik

Redigerat:
morsan skrev:
[länk] i Göteborg har nog
Haha! Har jag missat fullständigt och det är ändå på hemmaplan. Härlig hemsida med lika mustigt språk som virket är fett. Verkar helseriöst och förtjänar ett nyfiket besök redan imorgon.

:D :D :D

bhshpk skrev:
Ring till Arvidssons såg i Benareby, (Härryda utanför Göteborg).
Han säljer virke som han fraktar ned från Skellefteå. Ca 7 till 15 årsringar på en 22 mm planka. (Hornbach har 3-10).

En annan stor fördel 'r att ALLT är prima så man behöver inte stå och sortera ut virke i timme efter timme utan bara lasta på!
Om jag inte minns fel var det härifrån jag fick mina fasadbrädor (via hustillverkaren Hällingsjö Hus). Det stämmer att allt är prima och tätvuxet. Endast en enda bräda behövde kasseras. Den hade spruckit på längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.