21 360 läst ·
126 svar
21k läst
126 svar
Beställa bänkskiva mot förskottsbetalning och med estnisk lagstiftning?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Köps det från Sverige av en svensk konsument har svensk rätt företräde. Det framgår (utöver av svensk rätt) av artikel 6.1 Rom I-förordningen och är alltså EU-gemensamma regler.Alfredo skrev:
Fullt förståeligt. När jag köpte bänkskiva senast så kollade jag runt med säkert 15-20 firmor. Nerostein som jag rekommenderade var 5-7k lägre i pris på sista raden. Men det kan ju så klart ha ändrats.D Derbyboy skrev:
Tycker många leverantörer har olika prissättning för att förvilla. De har låga kvm/priser men svindyr bearbetning. Eller billigt totalpris på skivan men svindyr mätning osv. Många som gått på niten tidigare att inte fokusera på slutpris.
Viktigt att säljaren finns i ett EU land då med andra ord. Antar att det i praktiken inte är ett problem när det handlar om saker som bänkskivor i sten...Nötegårdsgubben skrev:
Men vad menar du med "utöver av svensk rätt"? Om jag exempelvis beställer något från en säljare i USA, hur påverkas denne av svensk rätt?
Här ett bolag som inte kräver en krona i förskott, dessutom klart billigast. Ivf för 2år sedan, tog in ca 10 offerter fick pris från 35-55k, Steninporten var billigast och kanon bra att ha att göra med. Kan både mäta & montera, vi gjorde det själva men fick skivorna inburna och avembalerade.D Derbyboy skrev:Hej,
Söker man på bänskiva i sten så får man upp en rad återförsäljare med hemsidor på svenska. Sågott som alla har:
1) Lagvalsregeler som hänvisar till estnisk lagstiftning, dvs tvist ska avgöras i estnisk domstol med estiska lagregler
2) Förskottsbetalning ska ske med 100 procent innan leverans.
Känns jävligt osäkert utifrån dessa avtalsvillkor att beställa ngot som ska milimteranpassas och som dessutom kostar i mitt fall närmare 40-50k.
Hur ska man tänka?
Vi använde Andrews Granit efter rekommendationer och var väldigt nöjda.
Om företaget marknadsför sig i det landet annars verkar det inte gälla av vad jag förstod. I det här fallet verkar dom ju göra det.Nötegårdsgubben skrev:
Men så där rent praktiskt hur ställer du ett företag som bara finns i ett annat land inför rätta i Sverige?
Det finns säkert några sätt att göra det men är det något som görs för privatpersoner när det gäller förhållandevis små fall?
Jag körde Stoneks likväl, men upplevelsen var ganska "gungig".K krambriw skrev:Vi anlitade Stonek. Dom var helt suveräna, proffsigt både vad uppmätning, tillverkning och montage.
Vi betalade en del (10%) innan för uppmätning men resten mot faktura när arbetet hade utförts och allt var monterat. Vi är helnöjda helt enkelt och kommer anlita dom igen om vi behöver
PS Vi kontaktade även ett annat välkänt stenskive företag men dom ströks för dom ville inte hantera ROT. Märklig inställning, trots att dom även utförde montage
"Säljaren" kunde aldrig förmå att skicka en offert på det jag bad om, oavsett hur många ggr jag påpekade fel i offerten. Priset kunde skilja för samma moment mellan olika offerter likväl.
Men i något mail svarade han att offerten var på det jag ville även om det stod fel i den så jaja tänkte jag jag kör väl på det.
Mätkillen som kom med sin penna var trevlig och snabb, dagen efter fick jag ritningen och fick samtidigt hjärnblödning och hjärtinfarkt då den var helt fel.
De vägrade först tro på mig när jag berättade att det var fel, och även fast jag själv mätte upp allt och gjorde en ritning till dem som påvisade hur måtten skulle vara ville de inte tro på mig.
Tillslut kom mätkillen tillbaka och mätte om,och visst hade det blivit ett fel i första mätningen, så ny ritning kom som såg bra ut.
När sen leverans skedde inser jag när de bär in sista delen att den inte stämmer med vad jag beställt.
Jag ville ha diskhon nedsänkt i skivan ifrån ovansidan, men dom har bara gjort ett hål för att limma hon så den ligger ovanpå stenskivan med kanten runt.
Och det är i det här skedet som då "säljaren" jag haft kontakt med säger att stenen visst är rätt, det är ju enligt "offerten". Att jag skickar tillbaka bilder där han själv skriver att offerten trots att den är fel har med alla mina önskemål det skiter han i.
Eftersom jag rivit hela köket inför att få nya bänkskivan och vi är fem pers i familjen kändes det inte som det var läge att bråka, och stå utan kök i gud vet hur länge så jag går med på att de monterar "felaktigt".
Absolut fin sten, fint bearbetad, fint installerat och limmat med silicon med rätt färg, men jag kan inte rekommendera Stoneks utifrån min totala erfarenhet.
Just det, slutbetalning skulle ske senast 3 dagar efter installation tror jag det var så det var inte gott om tid att verkligen kontrollera slutresultat, särskilt eftersom dom sa att ingen fick peta på bänkskivan de första 24 timmarna.
Vet inte hur upplevelsen skulle varit med andra firmor, Stoneks var ju en av de billigare enligt offerter, de var faktiskt ca 100,000kr billigare än den dyraste 😮
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Nja, anspråken är universella. Men rent praktiskt är förstås enklare om man vet att motpartens rättsordning bryr sig om ens anspråk.Alfredo skrev:
Sverige har som sagt universella anspråk på att konsumenttvister med svenska konsumenter i Sverige avgörs enligt svensk rätt eller på villkor som är minst lika gynnsamma för konsumenten.Alfredo skrev:
Den typen av anspråk är vi inte ensamma om, och krockar anspråken finns det mellan civiliserade länder ofta avtal om vilken rättsordning som gäller. Finns inga sådana avtal kan man ju stå och skrika i varsitt land utan att motparten behöver bry sig.
Men vad betyder det i praktiken? Om jag beställer och betalar något från USA och får en tegelsten levererad, vad gör jag då? Kronofogden lär knappast åka över till staterna för att hämta mina pengar.Nötegårdsgubben skrev:
Kanske okunnig fråga men jag har aldrig funderat kring dessa frågor.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Om du betalar med kreditkort, inte debit kort med direktkoppling till ditt bankkonto. Så tar kortföretaget smällen. Du har köpt "tegelstenen" av kreditkortsföretaget som blivit lurad av leverantören i USA.Alfredo skrev:
Och dom har troligen inga större problem att driva in skulden i USA. Man lurar inte Mastercard ostraffat. Vet dock ej vilka ev. bevisproblem det kan bli för dig.
Jag kan ju svara mig själv på detta med att jag reklamerar till kreditkortsföretaget och utnyttjar det skydd som konsumentkreditlagen ger och därmed får pengarna tillbaka.Alfredo skrev:
Men om nu inte den möjligheten finns kvarstår min fråga, vad gör jag?
Edit: @hempularen han in med sitt inlägg medan jag skrev mitt. 😀
Jag tror att när det gäller en relativt liten summa så blir det dyrare att processa om det.Alfredo skrev:
Jag läste om en del fall som gällde upphovsrätt på den tiden då det var populärt att importera filmer från Usa och sälja dom i Sverige innan dom släppts här. Bolagen i Usa skickade arga brev med hänvisningar till div lagar i Usa. Men dom svenska företagen svarade genom sina advokater att Usas lag inte gäller i Sverige.
Nu var det här visserligen mellan företag så det skiljer säkert en del.