5 046 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Beslutsångest - Vilken sänksåg
Jag väntar på en offert för följande:
Plan och rikthyvel
Skänksåg TS 55 EBQ-Plus-FS
Fräs OF 1010 EBQ-Set
DOMINO Förbindningsfräs DF 500 Q-Set
En massa tillbehör till åvanstående + till Rotex 125, Dammsugaren 22 E SG
Nu till frågan:
Ska jag köpa sänksåg TS 55 eller TS 75?
Någon som har erfarenhet av båda och som kan hjälpa mig?
Prisskillnaden på ca 850:- gör inget.
Jag kommer oftast att ha sågen i källaren.
Snälla hjälp mig med mitt livsviktiga beslut

Plan och rikthyvel
Skänksåg TS 55 EBQ-Plus-FS
Fräs OF 1010 EBQ-Set
DOMINO Förbindningsfräs DF 500 Q-Set
En massa tillbehör till åvanstående + till Rotex 125, Dammsugaren 22 E SG
Nu till frågan:
Ska jag köpa sänksåg TS 55 eller TS 75?
Någon som har erfarenhet av båda och som kan hjälpa mig?
Prisskillnaden på ca 850:- gör inget.
Jag kommer oftast att ha sågen i källaren.
Snälla hjälp mig med mitt livsviktiga beslut
vad ska du såga ? eller hur tjocka grejor ska du såga ? det är det du ska fråga dig ...
ts75 väger ju ändå 2 kg mer , det är värt att tänka på , lycka till med köpet
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har precis köpt en TS75:a och den är väldigt bra, men det är en ganska stor pjäs. Säkert inga problem med inredningssnickeri och det mesta utomhus. Däremot skulle jag inte släpa upp den på taket för att kapa takkanter osv.
Men om man ska klyva grova plank osv. så är 55:an lite liten, men behöver lite mer att spela på där.
Jag vill hellre ha en lite större, tyngre och alltså lite klumpigare maskin om den är stark och stadig. Jämför 55:ans 1200 eller 1050W med 75:ans 1600. inte oviktigt.
Har sedan tidigare en vanlig cirkelsåg som tar 55mm om det behövs.
Tänkte tillverka en extra bottenplatta av plåt och plywood att ha för frihandssågning om underlaget är risigt, dvs. på gamla plank och sånt. Återkommer med rapport om hur den fungerar senare.
Men om man ska klyva grova plank osv. så är 55:an lite liten, men behöver lite mer att spela på där.
Jag vill hellre ha en lite större, tyngre och alltså lite klumpigare maskin om den är stark och stadig. Jämför 55:ans 1200 eller 1050W med 75:ans 1600. inte oviktigt.
Har sedan tidigare en vanlig cirkelsåg som tar 55mm om det behövs.
Tänkte tillverka en extra bottenplatta av plåt och plywood att ha för frihandssågning om underlaget är risigt, dvs. på gamla plank och sånt. Återkommer med rapport om hur den fungerar senare.
Klicka här för att svara