Hej!

I höst får vi tillträde till vårt hus, kul! Det första steget är att ta bort en vägg på bottenplan (se röd pil) innan vi ska uppdatera ytskikten. Bifogar två "ritningar" från kommunens ritningsarkiv. Beskriver dessa ritningar vilka väggar som är bärande..? Jag förstår mig isåfall inte på hur. Bottenvåning är markerad BV och ovanvåning med OV.

Huset är ett 70-tals tegelhus i 1.5 plan.

Har även slagit upp ritningar för grannarnas hus men ritningarna är lika knapphändiga där.

Någon som förstår ritningen bättre än jag? Tänkte ändå ta dit en fackman men hade varit bra att kunna planera lite innan tillträdet..

Tack! :)

• Arkitektritning av ett 70-tals tegelhus i 1.5 plan, visar fasader, sektion och planritning, markerat med "OV" och otydligt blått klotter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av ett 70-tals tegelhus med bottenvåning markerad som BV, där en röd pil visar en vägg som planeras att tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den väggen ser ut att ha en bärande pelare som håller upp den streckade balken som går till höger om den.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den väggen ser ut att ha en bärande pelare som håller upp den streckade balken som går till höger om den.
Hej! Hur ser du pelaren? Det streckade är ett litet valv men kan absolut vara en bärande balk!

Tack för svar!

M matte11 skrev:
Hej! Hur ser du pelaren? Det streckade är ett litet valv men kan absolut vara en bärande balk!

Tack för svar!
Jag kan inte vara säker, men med stor sannolikhet så är den streckade delen en balk.
Och en balk behöver ligga på nått, i detta fall någon form av pelare.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan inte vara säker, men med stor sannolikhet så är den streckade delen en balk.
Och en balk behöver ligga på nått, i detta fall någon form av pelare.
Så kan det absolut vara, låter rimligt. Tack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.