E etompau skrev:
Vi har precis haft arborister som har beskurit en rad med stora björkar. Inga problem med det.
Björkar tar inte skada av detta. Man får skilja på skadade träd och friska.

Björken på bilden skulle lätt kunna beskäras på nederdelen. Ett 10-tal grenar skulle kunna kapas, blir ett mycket snyggare träd och mer solljus runt hus och på gräsmatta.

Kapade ner en björk en gång, Bara några centimeter stubbe kvar. Nya skott sköt från stubben och nu står där en ny björk på 2,5 m.
Att man kan beskära björken innebär inte att den överlever det.
Att arborister åtar sig att beskära björkar innebär först och främst att de vill ha arbete.

Det du skriver strider mot alla mina erfarenheter från gallring och röjning och småskaligt skogsbruk. Jag började vara i skogen med pappa redan som liten pojke så det blir väl nästan 30 år som jag har hållit på. Ibland lyckas det att kapa någon gren av en björk utan att den tar skada men väldigt ofta tar den skada.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att man kan beskära björken innebär inte att den överlever det.
Att arborister åtar sig att beskära björkar innebär först och främst att de vill ha arbete.

Det du skriver strider mot alla mina erfarenheter från gallring och röjning och småskaligt skogsbruk. Jag började vara i skogen med pappa redan som liten pojke så det blir väl nästan 30 år som jag har hållit på. Ibland lyckas det att kapa någon gren av en björk utan att den tar skada men väldigt ofta tar den skada.
Låter som en överdriven försiktighet när det gäller björkar.
Kanske är din försiktighet relaterat till var dessa björkar växer. Här i Skåne så växer dom som ogräs. De skadade björkarna jag någon gång ser är vindskadad/vindfällda.
Att "lyfta" björkar (kapa bort nederdelen) är inget ovanligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.