6 162 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Beskära/"sänka" thuja-häcken
Hej,
vi har en jättefin thuja-häck kring vår tomt, men tycker att den har fått bli för hög (redan innan vi köpte huset). Den är väl nu ca 2,30 hög tror jag, och då har vi redan börjat för ett par år sedan med att långsamt "sänka" den. I fjol tok vi den dock ned kanske 40-50 cm, och då kom vi ju såpass långt ned att man fick använda inte bara häcksax, utan också kapa tjockare grenar på mitten. Det ser ut som den har klarat det bra, det "växer till" med gröna skott på toppen.
Nu vill vi gärna ta ned den ca 30-50 cm till innan den börjar växa - och undrar
- Kan/bör vi göra det redan i april? (Stockholm) Är frost ett problem? Vårsol? Eller är det tvärt om bra att göra det tidigt, mht nya skott?
- Är det riskabelt att ta ned häcken så mycket som vi gör, att den skall bli sjuk/dö av det?
Tacksam för svar - hittar inget i trädgårdsboken om just detta.
Lillekitte
vi har en jättefin thuja-häck kring vår tomt, men tycker att den har fått bli för hög (redan innan vi köpte huset). Den är väl nu ca 2,30 hög tror jag, och då har vi redan börjat för ett par år sedan med att långsamt "sänka" den. I fjol tok vi den dock ned kanske 40-50 cm, och då kom vi ju såpass långt ned att man fick använda inte bara häcksax, utan också kapa tjockare grenar på mitten. Det ser ut som den har klarat det bra, det "växer till" med gröna skott på toppen.
Nu vill vi gärna ta ned den ca 30-50 cm till innan den börjar växa - och undrar
- Kan/bör vi göra det redan i april? (Stockholm) Är frost ett problem? Vårsol? Eller är det tvärt om bra att göra det tidigt, mht nya skott?
- Är det riskabelt att ta ned häcken så mycket som vi gör, att den skall bli sjuk/dö av det?
Tacksam för svar - hittar inget i trädgårdsboken om just detta.
Lillekitte
Jag skulle nog vänta till maj innan jag beskar den. Du kan såga ner den på samma sätt som tidigare dvs du tar huvudstammen men låter sidogrenarna bli kvar så att det egentligen inte syns att du beskurit den. Det blir en del sågande men jag tror faktiskt att du kan få ner höjden på detta sätt. Det är lite knepigt men jag har själv gjort på samma sätt som du nu gör i min förra trädgård. Samtidigt putsar du sidorna så att häcken inte blir för yvig. Om det är Brabant du har blir det ett evigt jobb *suck* som du måste göra varje vår. Tillväxten på en äldre Brabant kan på höjden bli uppemot 80-100 cm ... LYCKA TILL!
Tack Yonna! Då väntar jag lite. Det finns ju tillräckligt med annat att göra i trädgården just nu - härligt!
Baserat på vad jag har läst här inne, har jag konkluderat med att det nog är Smaragd som jag har (eller i alla fall inte Brabant) - den är jättegrön och fin hela vinteren och har inte så mycket "kottar". För några år sedan så dog en av buskarna, och då köpte vi en ny för att ersätta den gamla. Den ser ganska annorlunda ut än resten nu - DEN ser ut att vara en Brabant...Inte så enkelt när man är "färsk" trädgårdare!
Lillekitte
Baserat på vad jag har läst här inne, har jag konkluderat med att det nog är Smaragd som jag har (eller i alla fall inte Brabant) - den är jättegrön och fin hela vinteren och har inte så mycket "kottar". För några år sedan så dog en av buskarna, och då köpte vi en ny för att ersätta den gamla. Den ser ganska annorlunda ut än resten nu - DEN ser ut att vara en Brabant...Inte så enkelt när man är "färsk" trädgårdare!
Lillekitte
Klicka här för att svara