M Melo skrev:
Det finns inga bilder på husets källartrappa så jag vet inte ännu hur den ser ut.
Det som avgör är ju om det finns reella problem på insidan av källaren i form av doft, fukt, mögel. Försök ta reda på det.

Självklart ska man besikta som köpare. Försök vara med och lära er om huset.

Man kan ha en blöt källare, det hade man förr och förvarade redskap eller potatis i. Ska man ha sovrum eller biorum är det en annan sak.

Med det sagt. Nu för tiden bör väl husgrunder vara dränerade. Lite ovanligt att det inte gjorts på 80 år.

S Sir Duke skrev:
Det som avgör är ju om det finns reella problem på insidan av källaren i form av doft, fukt, mögel. Försök ta reda på det.

Självklart ska man besikta som köpare. Försök vara med och lära er om huset.

Man kan ha en blöt källare, det hade man förr och förvarade redskap eller potatis i. Ska man ha sovrum eller biorum är det en annan sak.

Med det sagt. Nu för tiden bör väl husgrunder vara dränerade. Lite ovanligt att det inte gjorts på 80 år.
Ja, jag tyckte inte att just det var så tydligt i besiktningsprotokollet, är det ett problem eller inte med fuktinträngningarna. Vi ska försöka se själva men vi kan inte så mycket om detta så är isf beroende av att vi får göra en besiktning själva.
Det står på ett annat ställe att något har gjorts med dränering av husets södra hörn, så kanske att det varit mer problem där som åtgärdats, för ca 10 år sedan tror jag.

Problemet kan ju vara om tex skyddet mellan källarväggen som är blöt och syllen är slut. Då lär syllen ruttna och ovanvåningen vilar inte längre på något stabilt.
Vad det gäller besiktningsklausul så är det ju något ni själva får begära när ni lägger ett bud. Dvs ni kan redan vid första budet säga att budet ligger förutsatt att säljaren går med på att ha en besiktningsklausul i avtalet.

M Melo skrev:
Källaren ska få förbli källare. Men vet inte om det är stor risk att det kan bli så allvarligt så att man ändå behöver dränera för att slippa fukt/mögel och lukt som sprider sig?
Sannolikt inte. Betong, puts och sten tål lite fukt bra. Därför man gärna använder sådana material utomhus.
"Nu måste vi/ni dränera om" är ofta ett slentrianmässigt påstående. Är källaren inredd med en massa trämaterial, gips och annat som inte uppskattar att stå fuktigt, kan det vara rent nödvändigt att dränera.
Själv har jag hel källare i två av mina hus och delvis källare i det tredje, och brukar påstå följande: "potatis, dahliaknölar och varmvattenberedare kan bo i källaren, inte folk". Och då blir det heller inga dräneringar gjorda på mina hus. På sin höjd kan man leda om stuprören så att regnvattnet inte rinner ut precis emot källarmuren.

T TypRätt skrev:
Problemet kan ju vara om tex skyddet mellan källarväggen som är blöt och syllen är slut. Då lär syllen ruttna och ovanvåningen vilar inte längre på något stabilt.
Vad det gäller besiktningsklausul så är det ju något ni själva får begära när ni lägger ett bud. Dvs ni kan redan vid första budet säga att budet ligger förutsatt att säljaren går med på att ha en besiktningsklausul i avtalet.
Hm, undrar hur man kan undersöka syllarna? Då behöver man öppna upp väggarna?

C
S Sir Duke skrev:
Gissar utifrån åldern att grunden är dränerad med tegelrör och bestruken utvändigt med asfalt.
Idag har asfalten troligen mer eller mindre vittrat bort. Så som du säger kan det finnas anledning att se över det med tiden.

Magnus E K
T TypRätt skrev:
Det kan förstås variera mellan olika hus, men de flesta källargrunder är så höga att syllen ligger långt ovan mark och där finns ingen anledning att det skulle bli fuktigt av markfukt. Skulle säga att det är betydligt större risk för syllproblem på hus med platta på mark då syllen då är betydligt närmare marken.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det kan förstås variera mellan olika hus, men de flesta källargrunder är så höga att syllen ligger långt ovan mark och där finns ingen anledning att det skulle bli fuktigt av markfukt. Skulle säga att det är betydligt större risk för syllproblem på hus med platta på mark då syllen då är betydligt närmare marken.
Då låter det som att vi behöver ta reda på mer info om syllarna, speciellt om de är under marknivå eller ej. Även om vi behåller källaren som källare så kan det krävas dränering om syllarna blivit för fuktiga etc

Om ni är "riktigt" intresserade av huset men känner en osäkerhet, så ställ krav på egen kontroll.
Ett hus från den tiden kan kräva en del arbeten om man har ambition att modernisera, men fullt görbart.
Lite fukt i källare får man räkna med i de här husen, men behöver inte alls påverka ovanför i bostadsdelen.
Har ett hus från-60 där jag i slutet av 80-talet dränerade om och isolerade med Pordrän. Problemet här var inte dränering utan igensatta betongrör för takavvattning.

A AndersS skrev:
Om ni är "riktigt" intresserade av huset men känner en osäkerhet, så ställ krav på egen kontroll.
Ett hus från den tiden kan kräva en del arbeten om man har ambition att modernisera, men fullt görbart.
Lite fukt i källare får man räkna med i de här husen, men behöver inte alls påverka ovanför i bostadsdelen.
Har ett hus från-60 där jag i slutet av 80-talet dränerade om och isolerade med Pordrän. Problemet här var inte dränering utan igensatta betongrör för takavvattning.
Vi är riktigt intresserade av huset (så mycket man kan vara utan att ha sett det på plats) men risken är att vi tappar huset till annan budgivare om vi kräver besiktningsklausul. Även fast det såklart är vad vi önskar. Men det kanske inte går att ta reda på så mycket mer själv än vad som redan står i protokollet, så då är det klausul eller chansning. Försöker därför ta reda på ungefär hur stor risken för omfattande jobb för källaren är.

M Melo skrev:
Då låter det som att vi behöver ta reda på mer info om syllarna, speciellt om de är under marknivå eller ej. Även om vi behåller källaren som källare så kan det krävas dränering om syllarna blivit för fuktiga etc
Nej, jag kan i princip garantera att syllarna inte är under marknivå. Mtp husets ålder sticker källargrunden troligen upp en bra bit ovanför marknivå, åtminstone en halvmeter, och då är det inte sannolikt att grunden är så fuktig att det drar upp fukt i syllarna.

Det är förmodligen inga bekymmer med källaren öht. Fördelen med källare kontra exempelvis krypgrund är att hela golvbjälklaget är inspekterbart underifrån. Dessutom lär det gå en hoper vatten- och avloppsinstallationer i källartaket, vilket gör att de är väl synliga och lätta att byta vid behov.

Däremot skulle jag vilja flagga för en annan vanlig riskkonstruktion på äldre hus, som inte källar-alarmisterna verkar vara bekanta med.
20251113_112803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är något att titta efter! Som synes är både vilplanet och översta trappsteget högre upp än fasaden. När det blir blött är det väldigt stor risk att det rinner in vatten bakom fasaden, vilket kan leda till rötskador i både yttervägg och golvbjälklag.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, jag kan i princip garantera att syllarna inte är under marknivå. Mtp husets ålder sticker källargrunden troligen upp en bra bit ovanför marknivå, åtminstone en halvmeter, och då är det inte sannolikt att grunden är så fuktig att det drar upp fukt i syllarna.

Det är förmodligen inga bekymmer med källaren öht. Fördelen med källare kontra exempelvis krypgrund är att hela golvbjälklaget är inspekterbart underifrån. Dessutom lär det gå en hoper vatten- och avloppsinstallationer i källartaket, vilket gör att de är väl synliga och lätta att byta vid behov.

Däremot skulle jag vilja flagga för en annan vanlig riskkonstruktion på äldre hus, som inte källar-alarmisterna verkar vara bekanta med.
[bild]
Det här är något att titta efter! Som synes är både vilplanet och översta trappsteget högre upp än fasaden. När det blir blött är det väldigt stor risk att det rinner in vatten bakom fasaden, vilket kan leda till rötskador i både yttervägg och golvbjälklag.
Det var intressant! Ena långsidan är precis som du säger iaf 0.5m upp. Andra långsidan är mindre, kanske 20cm. De sluttar väldigt mycket nedför och ena kortsidan verkar delvis vara på berg, iaf uterummet som är byggt där. Sista kortsidan ca 20cm upp. Så det var ju skönt. Ska försöka se mer hur det ser ut under uterummet på visningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.