67 930 läst ·
135 svar
68k läst
135 svar
Besiktningen slaktar säljarens egenfixade badrum
Finns många Åsa-nisselösningar 😂vi bodde i en lägenhet i tokholm en gång när vi var där och jobbade och den duschkabinen var i förrådet vägg i vägg med toan och en typ pump från en tvättmaskin pumpade över till handfatsavloppet i rummet bredvid om man kom ihåg strömbrytaren till pumpenRoTe skrev:
U umk74 skrev:Hej.
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.
Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:
Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet är ej fackmässigt utfört med flera felaktigheter och brister
gällande Fiboskivor på väggar, otätheter, sviktande skivor och glipande
lättmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebär en viss säkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör användas med försiktighet
För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.
Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har
Besiktningsmanen har gjort helt rätt! Hen upplyser om att fel finns och vilka risker det innebär.U umk74 skrev:Hej.
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.
Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:
För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.
Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har fel. 😅
Man kan säkert nyttja det som det är idag dock skall man ha i åtanke att eventuella fuktskador får man inte lyfta gentemot säljaren då Besiktningsmanen tydligt informerat om felen. Samma gäller försäkringen.
Våtutrymmen har ett reglemente som är ganska komplicerat när det gäller val av material har själv jobbat i byggbranchen minns ett exempel där kunden vägrade tätskikt han hänvisade till miljön hans hus skulle va kemikalie fritt hans försäkringsbolag friskrev sig från våtutrymmena mitt råd är gör ordentligt utan genvägar du höjer värdet på husetU umk74 skrev:Hej.
Har jag rätt?
Du har rätt, golvbrunn är inte ett krav. Man kan istället ha en duschkabin med bräddavlopp för att uppfylla säker vatten. Jag bygger en sån dusch just nu i ett gästhus. Jag har borrat ett hål i karet på högsta punkten och satt ett bräddavlopp från en diskho som lösning. Dessa kostar 100 bagis och sen får man komplettera med ett vattenlås mm. Duschkabiner med bräddavlopp är svåra att hitta men kombinationen ovan skall var okej. Men det ställer ju högre krav på korrekt tätskikt mm.O [old rusty] skrev:Fast varför ska det vara just golvbrunn där du har duschkabin?
Många av reglerna är ju skrivna för att ett hus ska kunna brukas av hela spannet av kognitiva variationer.
D.v.s. även dom som duschar 45 minuter med öppen dörr eller utanför kabinen..
Ligger man på medel eller något över i IQ så klarar man nog att hålla sin duschrutin och underhåll av kabinen på en sådan nivå att det inte ökar risken för fuktskador?
Sen är ju varningsflaggorna fler än bara golvbrunnen , är det så dålig renoverat som det låter så är ju kanske inte dom viktiga sakerna (tätskikt golv/tröskel) rätt heller.
Sen ska ju givetvis priset på huset avspegla att man ar et icke godkänt badrum.
Håller med dig i stort men fiboväggar är väl just vattentäta?T TechChad skrev:Inser att man bör förtydliga lite. Ditt badrum uppfyller inte alls gällande standard. Skulle du tex välja att ta bort duschkabinen och installera en vanlig dusch kommer du få med stor sannolikhet få problem. Du kommer behöva göra om badrummet, kanske installera en golvbrunn (vilket innebär att du måste riva upp hela golvet). Väggarna är inte täta så även där finns risk att du kommer behöva göra om. Dom faktorerna kan då göra att du måste ta in din "badrumsmontör" som får göra om och göra rätt.
Men är man medveten om ovan brister och kan leva med dom så KAN det vara ett helt okej badrum att nyttja.
mojjen, när du skrivit ett inlägg, så ta och läs igenom det du skrivit.M mojjen skrev:Så länge man har duschkabin, och inte barn som sprejajr enr väggar och golv utanför, så komemr det nog kalra sig. Lite så här det gick till innan det fanns riktiga tätskikt. Som barn avr det väl rätt vanligt att badrum var tapetserade emd någon vinylaktig men tunn (Inte badrumsmatta) tapet. Utan dushkabin så hade det inte funkat alls. Jsg hade sett det lite som ett nytt fungerande 70 tals badrum. Har varit i många hus där sådana fortfarande funkar. Avsakand av golvbrunn är nog en sanning med modifiaktion. Lär sitta en brunn eller röruppstick/avlopp under duschen. Om det är ett fast rör koppalt till duchsne och inte en golvbrunn, så är det helt kalrt en större risk, då vatten som eventuellt svämamr över i duschen inte har någonstns att ta vägen. Bäst hade ju varit en brunn med vattenlås under duschkabinen.
Har samma upplägg i vår sem lägenhet utomlands. Dssutom en mini dushbalja, med drapepri runt. Så där kommer alltid vatten utanför. Inte skapt några större problem vid normal användning. Vi vet om det och torkar upp när det komemr utanför. Men en gång kom jag ner och det ahde droppat från en otät anslutning till tvättstället, rätt länge. Då var det ordentligt blött. Hade det inet avrit stenhus så hade vi garanterat fått en ordentlig vattenskada. Så frekevnt tillsyn är en mycket bra ide i sådan lägen.
Mo jga sak srkiav smo ud bil dte ås hrä.
Och det är ju inte så läsvänligt, eller hur?
Det är ju rätt logiskt att det inte är godkänt för ett badrum. Var ska vattnet ta vägen om det rinner över i duschkabinen tex? Det måste ju va en golvbrunn och fall på golvet.U umk74 skrev:
Det kanske inte är läsvänligt men definitivt läsbart. Kan ju mycket väl vara så att det handlar om läs och skrivsvårigheter. F.ö tror jag det står i forumsreglerna att man inte kommenterar andras skrivfärdigheter. Iaf har det varit så….Drönaren skrev:
Ok, till samma rör som stoppet sitter i då?pacman42 skrev:
Själv är jag såpass på att om/när vattnet stiger till anklarna i duschkabinen (för att det är stopp i avloppet) så slutar jag duscha ( jag stänger alltså av tillförseln av vatten) och rensar kabinens vattenlås från den propp av hår och tvålklegg som bildats.
Men, om man inte fattar sånt så får man väl ha en våtdammsugare i badrummet så man kan tömma kabinen 😅
Det spelar ju ingen roll vad var och en tycker utan det är ju så reglerna är satta. Ska han som besiktigar badrummet skita i det då eller ? Han följer ju dom reglerna som gäller för ett badrum. Jag skulle inte vilja ha ett badrum utan golvbrunn.D Dilato skrev:Ok, till samma rör som stoppet sitter i då?
Själv är jag såpass på att om/när vattnet stiger till anklarna i duschkabinen så slutar jag duscha ( jag stänger alltså av tillförseln av vatten) och rensar kabinens vattenlås från den propp av hår och tvålklegg som bildats.
Men, om man inte fattar sånt så får man väl ha en än våtdammsugare i badrummet så man kan tömma kabinen 😅
Jag skulle inte heller vilja ha ett badrum utan golvbrunn, men om reglerna säger att bara du har ett hål i sidan på kabinen så är det ok...men det hjälper ju inte om hålet i kabinen mynnar ut i samma rör som redan är täppt.Aajnor skrev:
Bräddavloppet i mitt handfat hjälper ju föga när vattenlåset är fullt med skit....
Enl. BBR skall rummet ha golvbrunn och golv som är utfört av certifierad hantverkare. Att väggar övrigt är dåligt utfförda är bara en åsikt av besiktningsman å finns inget i BBR som hindrar aktuella utförande.U umk74 skrev:Hej.
Har jag rätt?