Hej alla!!

Är ny här så jag hoppas jag gör rätt.. ;)

Jag och min sambo kommer kanske att få möjligheten att köpa ett äldre hus direkt av säljaren. Mäklare kommer alltså inte att vara inblandad...
Är det någon som har några tips vad vi ska tänka på?
Bör vi besiktiga huset innan? Vilka ska man anlita då (i sthlm) och vad kostar det? ???
Bör banken hjälpa oss med pappersarbeten och sånt ??? Kostnad på det?
Jag kanske verkar lite fixerad på vad allt kostar men man vill ju inte bli lurad. Är ung och oerfaren... ::)

Tacksam för alla små och stora råd!

//Vilsen i husdjungeln

 
Jag tycker inte alls att du är "fixerad" vid kostnaderna.
Ganska naturligt när man skall ut med alla sina pengar...

Jag rekommenderar en besiktningsman. De kan hitta fel som man själv förbigår.
Däremot hittar de inte per definition alla fel, och då är ansvarsfrågan ganska diffus.
Finns ett par exempel nyligen som figurerat i dagspressen.
Men det är generellt en bra investering, innan den stora investeringen.

Se till att de hittar fuktskador och identifierar dolda utrymmen.

FInns f.ö. entråd om det, tror jag.
Prova att söka i forumet på "besiktning".
Det dyker nog upp en hel del matnyttgt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.