Bara så jag får det klart för mig - man skriver aldrig kontrakt innan man besiktigat huset (självklart förutsatt att man bestämt sig för att använda en utomstående besiktningsman)?

Hej... kan inte låta bli att "lägga mig i" denna tråd...

Att besiktiga en fastighet innan man skriver på köpekontraktet är givetvis det önskvärda, men i många fall fungerar det inte så i praktiken, då både säljare och köpare ofta vill ha ett påskrivet kontrakt så fort som möjligt. Besiktningen görs alltså ofta efter att köpekontrakt skrivits, givetvis med klauser att det går att häva köpet eller att man kan få prisavdrag om det skulle finnas väsentliga oegentligheter i besiktningen.

Det säger sig självt att det är lättare att pruta när man inte skrivit på ett köpekontrakt, och det är framförallt lättare att hoppa av... ;). Och med detta vill jag också tillägga att det är fullt tillåtet att hoppa av ett köp, både för säljare och köpare, innan man skrivit på köpekontraktet. Det spelar ingen som helst roll om man varit med i en budgivning och lagt bud!

Det ideala är alltså att vara med på budgivning, blir man sedan den som får köpa huset (behöver ju inte ens vara det högsta priset som avgör, det är ju säljaren som bestämmer vem som får köpa dennes fastighet), så begär man att få besiktiga huset innan kontraktsskrivning. Då är det förstås bra om man har någon som snabbt kan rycka in, för annars är ju risken att säljaren går vidare till nästa spekulant, eftersom de inte vill vänta.

Besiktningsmannen skriver inte in i protokollet vad olika åtgärder kostar! H*n kan muntligen "gissa" vad olika saker kostar att åtgärda men det är inget som vare sig är bindande eller som man ska förlita sig på.

Självklart ska man anlita en "egen" besiktningsman!!

Lycka till med det framtida husköpet!
:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.