Är i begrepp att köpa ett hus byggt -60, synnerligen välskött överlag vågar jag påstå och jag har väl inga egentliga tvivel, utom ett då, annars hade jag inte varit just här. Där är nämligen inte som brukligt är radiatorer, utan istället ett vattenburet golvvärmesystem (fjärrvärme). Estetiskt tilltalande, absolut, men tankarna börjar snurra gällande vad som är tänkbar livslängd på ingjutna rör från 1960?
Vidare låter det som ett av de mer osexiga projekt man kan ta sig för alla kategorier, att bila upp golv för att bara lägga i nya slingor och sedan gjuta om igen. Att istället ersätta med radiatorer och utanpåliggande rör känns inte som ett alternativ. Ett långskott av tyngre sorten, kan man relina golvvärmerör på något sätt? (Vet tyvärr inte dess dimension.)
Jag är i "besiktningsfasen" och har 1000 olika tankar, alla inte rationella, in-put kring mina tankar mottages tacksamt! Jag har själv svårt att särskilja vad som är realistiska funderingar kontra katastroftankar...
Men jag tänker att på något sätt måste man få till en besiktning av systemet och det känns inte riktigt som Anticimex Steg 1-besiktning utan var vänder jag mig lämpligen?
Som sagt, tacksam för all in-put!