Byggahus.se

Besiktning - frågor

1. S
    Medlem · 18 inlägg

Sten_L

Medlem
    Hej,

Lite osäker var jag ska lägga min tråd, får väl flytta den om det är fel...

Vi ska sälja vårt hus (byggt -82) och har via mäklare fått en köpare som skall skriva under i morgon och besiktning skall ske på måndag. Min undran gäller besiktningen...

1) Vilken typ av fel, eller hur grova fel skall finnas för att köparen skall ha rätt att häva köpet?
    2) Vilka typ av fel kan köparen pruta ner priset på? Har han rätt att pruta överhuvudtaget? Låt säga att panelen på vår gavel behöver bytas ut till en kostnad på ca 15 000:-, har köparen då rätt att pruta på detta, och om vi inte går med på detta, rätt att häva köpet?
    3) Vi har bott i huset i ca 2 år, om ett fel upptäcks som kan härleda till förra ägarna, är det då vi eller förra ägarna som skall stå för detta? Felet hittades inte vid vår egen besiktning (med besktningsman) för 2 år sedan...
    4) Om man hittar fel där man inte vet om det uppkommit under vår tid eller förra ägarnas, vad händer då?
    5) Om ett fel hittas nu som vår besiktingsman borde sett, vem bär då ansvaret?
    6) Är en ansvarsförsäkring/dolda fel någon idé.

Det kan låta som om vi säljer en rivningskåk men så är inte fallet, jag vill bara ha lite kött på benen inför måndag :-/

Väldigt tacksam för svar

Tack på förhand!

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: Besiktning - frågor

1) Jag sålde nyligen mitt gamla hus - i köpekontraktet var en standardskrivning att köpet kunde hävas om besiktningsmannen fann allvarlig skada som översteg ett reparationsvärde av 1 basbelopp. Besiktningsmannens utlåtande om 'riskkonstruktion' innebär inte att något måste åtgärdas utan endast en varning till köparen. Besiktningsmän använder väldigt gärna 'riskkonstruktions'begreppet för att friskriva sin egen besiktning.

2) Ingen prutning sker efter att köpekontraktet skrivits. Man köper ett hus 'i befintligt skick'.

6) När det gäller ansvarsförsäkringen, läs senaste Villaägaren (nr 3) sid 34. Varningen i denna artikel gäller främst för köparen. Försäkringen ingår ofta i mäklararvodet.

I övrigt är det vettigt att före kontraktskrivningen plita ner alla dina egna punkter som du vill påtala. Här lönar det sig faktiskt att vara ärlig i överkant men din mäklare bör definitivt hjälpa dig med detta!

3. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: Besiktning - frågor

1) Det bör framgå i kontraktet ni skriver imorron.
    Se till att det står att köpare säljare skall komma överens om ersättningsnivå vid eventuella fel annars så går köpet tillbaka.
    Det skall inte stå att köparen har rätt att häva vid fel eller att säljaren ersätter eventuellt fel.
    Står det som senaste formuleringen så kan köparen kräva er på ersättning om han/hon låter köpet gå igenom.
    Fråga mäklaren speciellt om detta, att även ni som säljare har rätt att häva om ni inte kommer överens om eventuell ersättningsnivå.
    Mycket viktigt!

2) Han har ingen egentlig rätt att pruta om kontraktet är påskrivet. Han har endast rätt att häva köpet om skadan överstiger ett visst belopp, se punkt 1.
    Men oftast kommer säljare och köpare överens om en prissänkning för att köpet skall gå igenom.

3)Köparen kräver er på felet, sedan får ni kräva den som sålde till er, eller er besiktningsman.

4)Då är ju ni ansvariga.

5)Borde han/hon sett det och man kan bevisa att skadan redan fanns när ni köpte huset, då för besiktningmannen stå för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.