3 205 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Besiktning eller ej, akut
Diskussion pågår fortfarande.Hep skrev:
De ska komma i veckan och sätta ett lager kakel ovanpå befintligt på en vägg för att få bort den stora fogen i hörnet.
Men ingen lösning gällande den trasiga safety bagen på wc-fixturen är presenterad.
Deras förslag va att limma med pvc lim men jag var skeptisk. TECE säger att de ej har en godkänd lösnlng för lagning.
Jag vill ha den utbytt men då blir det att riva hela badrummet för att få ihop tätskikt.
Får du hjälp av någon besiktningsman eller drar du själv? Kan bara säga Heja dig! Kämpa Och håll ut! Har du inte betalat så har du ett äss på ärmen.I Inteno- skrev:Diskussion pågår fortfarande.
De ska komma i veckan och sätta ett lager kakel ovanpå befintligt på en vägg för att få bort den stora fogen i hörnet.
Men ingen lösning gällande den trasiga safety bagen på wc-fixturen är presenterad.
Deras förslag va att limma med pvc lim men jag var skeptisk. TECE säger att de ej har en godkänd lösnlng för lagning.
Jag vill ha den utbytt men då blir det att riva hela badrummet för att få ihop tätskikt.
Hur gick det med tröskeln?
Drar i det själv. Jag och entreprenören är överens om att det är fel. De drar det med sin anlitade plattsättare som orsakat skadan i fixturen men de vill inte ta på sig det.Newgirl84 skrev:
Lycka till!I Inteno- skrev:
Jag har också drabbats av liknande företag. Det enda du kan göra på slutet är att dra av på fakturan, skriva en saklig referens och gå vidare med livet!
Moderator
· Stockholm
· 58 074 inlägg
Men hur ser avtalsbilden ut? Om plattsättaren är underentreprenör (alltså du har inget kontrakt/avtal med plattsätaren?) så ansvarar byggaren för den felaktiga fixturen mot dig. Om han sedan lyckas få plattsättaren att ta på sig felet blir en sak mellan dem.I Inteno- skrev:
Vi får hoppas att du inte hara betalat allt ännu? Se till att minst hålla inne så mycket att du kan ta dit en annan firma som fixar det här.
Exakt så är det. De för diskussion med sin anlitade plattsättare, de är inte överens. Jag för diskussion med min anlitade entreprenör endast.H hempularen skrev:Men hur ser avtalsbilden ut? Om plattsättaren är underentreprenör (alltså du har inget kontrakt/avtal med plattsätaren?) så ansvarar byggaren för den felaktiga fixturen mot dig. Om han sedan lyckas få plattsättaren att ta på sig felet blir en sak mellan dem.
Vi får hoppas att du inte hara betalat allt ännu? Se till att minst hålla inne så mycket att du kan ta dit en annan firma som fixar det här.
Har inte betalat något alls och kommer inte göra det förrän det är hanterat
Kom ihåg att du kan göra prisavdrag för kosmetiska och andra defekter när allt är klart. Det är rimligtI Inteno- skrev:
Nu har plattsättaren vart här flera gånger och limmat safety bagen till fixturen. Både han och jag är överens om att det i princip är omöjligt att vatten ska läcka utanför sig efter vägen nu om det inte är så att det blir enormt tryck och limningen skulle spricka.
Nu är frågan om jag ska godkänna detta eller om jag ska begära att de ska göra om allting. De pratar om att de har självrisk på 10 000 i ansvarsförsäkringen. Skulle de göra om allting innebär det att de behöver riva halva badrummet och jag är inte jättesugen på det om jag ska vara ärlig. Jag vill bara ha allting klart.
Kan man bergära avdrag för att det blivit som det blivit? Hur mycket isåfall?
Nu är frågan om jag ska godkänna detta eller om jag ska begära att de ska göra om allting. De pratar om att de har självrisk på 10 000 i ansvarsförsäkringen. Skulle de göra om allting innebär det att de behöver riva halva badrummet och jag är inte jättesugen på det om jag ska vara ärlig. Jag vill bara ha allting klart.
Vad menar de/du med ansvar försäkring? Bor du i villa? Om de byggt felaktigt så har du ingen försäkring alls skulle jag säga.I Inteno- skrev:Nu har plattsättaren vart här flera gånger och limmat safety bagen till fixturen. Både han och jag är överens om att det i princip är omöjligt att vatten ska läcka utanför sig efter vägen nu om det inte är så att det blir enormt tryck och limningen skulle spricka.
Ingenting är omöjligt så enligt Murphys lag så kommer det att läcka där lagningen är.
Vad säger tillverkaren av säkerhetspåsen om att laga den? Och vad gäller enligt din hemförsäkring om det bli en vattenskada från en trasig säkerhetspåse? De kanske anser att den antingen är hel eller trasig och kan neka ersättning i det senare fallet.
Vad säger tillverkaren av säkerhetspåsen om att laga den? Och vad gäller enligt din hemförsäkring om det bli en vattenskada från en trasig säkerhetspåse? De kanske anser att den antingen är hel eller trasig och kan neka ersättning i det senare fallet.
Absolut. Grejen är dock att det är vatten utifrån och inte från cisternen som ska tränga in. Ska det ske så ska det stå 80cm vatten i badrummet.Pjosk75 skrev:
Ingenting är omöjligt så enligt Murphys lag så kommer det att läcka där lagningen är.
Tillverkaren har inget godkänt sätt att laga den
Eller att barn tokspolar toaletten med duschslangen i några minuter. Vilket är en större risk. Eller att det regnar in den gången någon glömt stänga fönstret.I Inteno- skrev:
Nej, jag skulle knappast vara nöjd med den risken efter att ha betalt flera hundra tusen. Och det är knappast värt ett avdrag på några tusen eller vad nu företaget skulle acceptera.
Kolla som sagt med ditt försäkringsbolag hur de skulle agera vid en vattenskada från denna skada.
Där har du svaret? Låt de göra om de. 4 veckor eller vad de tar är snart förbi. Hantverkare kommer undan för lätt.I Inteno- skrev: