Badrumsrenoveringen närmar sig slutet, klinker sitter och inredning monteras i detta nu. Senaste dagarna har problemen avlöst varandra och jag börjar bli nojjig.

Hur stor är idén att ta in en oberoende besiktingsman för slutbesiktning?
Tätskikt mm har ju inte besiktats under tiden.

Det är alltid att föredra att besiktningsmannen har fått syna av alla momenten under byggtiden, men en slutbesiktning kan man ju göra men då kommer han enbart att kunna bedöma tätskikt vid golvbrunnen och eventuella fogsprång i plattsättning.

Om du har tagit bilder själv under byggtiden och har bilder på golvbrunnen och plattsättningen så kan du ladda upp dom här så finns det duktiga forumsmedlemmar som kan ge dig bra råd om det är värt att ta ut en besiktningsman.

Samt att om du tar ut en besiktningsman så kan du visa han bilderna från byggfasen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dessa är de bilder jag har tyvärr, varit dålig på att fota. Golvbrunn och tätskiktet där är ok det kikade jag

• IMG_3458.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3478.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3433.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3432.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3435.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3459.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3462.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3460.jpeg
    Skapa konto
Jahappp.. Badrummet ”klart” idag. Skulle själv montera spolknappen då den inte hann komma. Upptäckte då art safety bagen till Fixturen från Tece är trasig. Förmodligen efter att de fick knacka loss en platta som blev fel. Bara riva allt å byta fixtur antar jag?

Sedan är fogen i hörnet alldeles för bred då glipan blev för stor, vad säger ni?

• IMG_3627.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3629.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_3631.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
Norrlandet
Jag hade inte varit nöjd med den fogen, nej.

K
Jag skulle bett om att få silikonet bortskuret och draget på nytt. Är alla hörn dragna lika breda i rummet? Om det bara är ett hörn så har dom förmodligen slarvat vid mätandet av plattorna mot hörn och dolt det med en extra bred en. Toaletten däremot, där har dom förstört hela principen med ett säkert system för vattnet att vandra ut. Den blir inte tummen upp från varken försäkringsbolag eller en besiktningsman. Jag har själv stött på dessa påsar och det är en riktig match man får gå med den då snickaren ofta bara släpper ut dom utan att läsa hur dom ska göra.

Det går inte att göra fogen smalare för plattorna möts inte i hörnet. Det är enda hörnet med denna bredd, de andra är bra.

Ja det känns som att det bara är att bryta loss allting och byta fixturen…

Deras förslag va att laga med PVC-lim men vet inte hur sugen jag är på det

K
Bryta loss och börja om känns onödigt, om dom kan laga så gör ett dokument där dom få skriva på att dom tar fullt ansvar över sin lagning isåfall.

K Kambom skrev:
Bryta loss och börja om känns onödigt, om dom kan laga så gör ett dokument där dom få skriva på att dom tar fullt ansvar över sin lagning isåfall.
Känns lite halvdant eller? Vet inte hur de ska få till det bra faktiskt. Verkar ändå som att de lär behöva bryta kakel för att få till hörnet så då kan de lika gärna ta resten..

K Kambom skrev:
om dom kan laga så gör ett dokument där dom få skriva på att dom tar fullt ansvar över sin lagning isåfall.
Frågan är väl vad det sådant dokument är värt. Ingen större sensation ifall ett bolag med uppenbarligen lite klantig personal konkursar och sen återuppstår med ett annat namn..

K
Förstår helt, tråkigt att lägga så mycket pengar som det kostar och inte kunna känna sig 100% nöjd. En sådan investering ska kännas väl värd.
Insyltad i branschen som jag själv är så vet jag att bryta loss är det sista både dom och du kanske vill, tätskiktet kommer gå sönder på fler ställen och det slutar med att hela badrummet ligger i en container. Företaget kommer kämpa med allt dom har för att slippa en sådan kostnad.
Kan det vara ett alternativ att tekniker från tillberkaren av ”pvc-limmet” samt kanske tekniker från wc tillverkaren får lämna ett grönt ljus att det är en håll ar lösning.
L lbgu skrev:
Frågan är väl vad det sådant dokument är värt. Ingen större sensation ifall ett bolag med uppenbarligen lite klantig personal konkursar och sen återuppstår med ett annat namn..
Ja så är väl verkligheten. Men jag gör hellre vad jag kan än ger upp så lätt. Koppla in tekniker från wc-tillverkaren. Säger dom nej till lagning så får företaget rätta sig efter det. Säger dom ja så står dom ju bakom konstruktionen och hjälper till vid framtida problem.

K Kambom skrev:
Förstår helt, tråkigt att lägga så mycket pengar som det kostar och inte kunna känna sig 100% nöjd. En sådan investering ska kännas väl värd.
Insyltad i branschen som jag själv är så vet jag att bryta loss är det sista både dom och du kanske vill, tätskiktet kommer gå sönder på fler ställen och det slutar med att hela badrummet ligger i en container. Företaget kommer kämpa med allt dom har för att slippa en sådan kostnad.
Kan det vara ett alternativ att tekniker från tillberkaren av ”pvc-limmet” samt kanske tekniker från wc tillverkaren får lämna ett grönt ljus att det är en håll ar lösning.

Ja så är väl verkligheten. Men jag gör hellre vad jag kan än ger upp så lätt. Koppla in tekniker från wc-tillverkaren. Säger dom nej till lagning så får företaget rätta sig efter det. Säger dom ja så står dom ju bakom konstruktionen och hjälper till vid framtida problem.
Jag förstår, snickaren jag anlitat som håller i allt nämnde dock ”det är bara att riva och göra om” visst det vore det ända rätta men ver inte hur sugen man är på fler veckor med stök..

Hörnfogen är ju dock svår att rätta till utan byte av plattor

K
Jag förstår, du har ju i slutändan betalat för en korrekt konstruktion men inte fått det. Det snickarn säger är helt klart rätt och bra att även han nämner det. Ett nytt badrum är en stor investering och jag skulle ej bli nöjd om jag köper en ny Volvo men får en Skoda och låter det passera.

I Inteno- skrev:
Jag förstår, snickaren jag anlitat som håller i allt nämnde dock ”det är bara att riva och göra om” visst det vore det ända rätta men ver inte hur sugen man är på fler veckor med stök..

Hörnfogen är ju dock svår att rätta till utan byte av plattor
Det lite tråkiga är att det är samma klåpare som kommer och gör om det. För att komma till rätta med dessa klåpare så borde lagen vara sådan att vid uppenbart slarv/inkompetens så borde hantverkaren inte få rätt att göra om utan man skulle få anlita någon annan som på hantverkarens bekostnad fixar till det. Detta skulle säkert avskräcka en del slarvpellar. Din hantverkare kan ju knappast ha missat att han gjort bort sig och körde en fuling och hoppades att du inte skulle säga något.

Sen när det slarvas så här på fullt synliga saker så kan man ju tänka på hur det slarvats där det inte syns, t.ex. tätskiktet.

Så ska klåparen komma och göra om så är mitt tips att du eller någon som kan besiktigar arbetet under gång för att säkra kvaliteten i arbetet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.