10 183 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Besiktning av släpkärra
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 429 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 429 inlägg
Den där regeln om provkörning i samband med reparation (av bilar) togs bort för några år sedan. Jag minns det som mer än ett par år sedan, så det kan vara 15-20 år sedan.Fel av Åke skrev:
Ett fordon som har fått körförbud p.g.a. utebliven besiktning får numera bara köras kortast möjliga väg till verkstad för reparation och kortast möjliga väg till besiktningsstation, kör man till verkstad får man bara köra till besiktningsstation därifrån, inte hem igen innan man åker och besar.
Min 750 vagn har då aldrig kostat något mer än registreravgiften. Och den får man betala oavsett om fordonet är av eller påställt.
Men tänk på att om du nu drar omkring på vagnen trots körförbud så är det en bot till om vagnen är avställd. Så ställ på den om du ska till verkstad med vagnen.
Men tänk på att om du nu drar omkring på vagnen trots körförbud så är det en bot till om vagnen är avställd. Så ställ på den om du ska till verkstad med vagnen.
Ja, det kan man. Det gäller även på bilar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är förbud mot dubbdäck på sommaren. Jag tolkar det som det gäller alla.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Trevlig attityd du har.D Derbyboy skrev:
så himla fel hade jag ju inte.
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/vinter--och-sommardack/
Brandkåren / räddningstjänsten har haft tillåtelse att köra dubbat åretom, hur det är numera vet jag inte.
Protte
om bilen har dubbdäck så ska vagnen ha dubbdäck.
svensk besiktnings kontroll bryr sig inte om du besiktar med eller utan vinterdäck vise versa sommardäck huvudsaken är att de håller mönsterdjup för just den typen av däck.
Det är polisman som avgör väglaget på plats och om du får böter eller ej..
vid kontroll och körning på sommarväglag och dubbdäck kan det kosta.
Annars är det bara att åka.
Går ju att slita ur dubben ur dåliga vinterdäck.. Då blir de lagliga oavsett
.
svensk besiktnings kontroll bryr sig inte om du besiktar med eller utan vinterdäck vise versa sommardäck huvudsaken är att de håller mönsterdjup för just den typen av däck.
Det är polisman som avgör väglaget på plats och om du får böter eller ej..
vid kontroll och körning på sommarväglag och dubbdäck kan det kosta.
Annars är det bara att åka.
Går ju att slita ur dubben ur dåliga vinterdäck.. Då blir de lagliga oavsett
.
Man får som sagt inte köra till besiktningen med dubbdäck på sommaren eller med sommardäck på vintern (med vissa undantag) men bilprovningen har inga synpunkter.
Man behöver ju inte köra fordonet till bilprovningen heller utan kan ta det på släpvagn dit och lasta av på deras parkering. Inte helt ovanligt med hobbyfordon faktiskt
Man behöver ju inte köra fordonet till bilprovningen heller utan kan ta det på släpvagn dit och lasta av på deras parkering. Inte helt ovanligt med hobbyfordon faktiskt
Ja ber om ursäkt, det kanske va lite väl spydigt.prototypen skrev:
Men ditt påpekande, som dessutom var det som föranledde mitt svar, satte tonläget. Lite som man bäddar får man ligga.
En halv ursäkt med andra ord.
För att avbryta er lite.D Derbyboy skrev:
Låt din vagn vara påställd och sedan går du över den, skickar in den på besiktning när det passar, du kanske har någon i din närhet som skall besikta snart, denne kan ta vagnen med sig då... Eller liknande..