10 149 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Besiktning av släpkärra
Sida 1 av 3
Hej
Har en Thule-släpkärra som ska besiktigas senast den 31 januari. Jag kommer inte hinna det och jag använder den inte så ofta så det är helt ok att jag inte får ut och köra med den på ett tag. Kanske orkar ta tag i det framåt våren. Behöver fixa något sidoljus har jag för mig.
Finns det några nackdelar med att ställa av den tills jag kan åka och besiktiga?
Finns det några fördelar med att låta den vara påställd men ej körbar pga körförbud?
Har en Thule-släpkärra som ska besiktigas senast den 31 januari. Jag kommer inte hinna det och jag använder den inte så ofta så det är helt ok att jag inte får ut och köra med den på ett tag. Kanske orkar ta tag i det framåt våren. Behöver fixa något sidoljus har jag för mig.
Finns det några nackdelar med att ställa av den tills jag kan åka och besiktiga?
Finns det några fördelar med att låta den vara påställd men ej körbar pga körförbud?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Spelar väl inte så stor roll så länge den inte används.
Har du en försäkring på den brukar den väl upphöra om fordonet blir avställt, kan ju vara en nackdel ifall den skulle bli stulen under tiden.
Är den påställd måste du betala ev. skatt, det behöver du inte om den är avställd. Min släp kostar 360 kr/år så det handlar ju hur som helst inte om så stora pengar för någon månad.
Har du en försäkring på den brukar den väl upphöra om fordonet blir avställt, kan ju vara en nackdel ifall den skulle bli stulen under tiden.
Är den påställd måste du betala ev. skatt, det behöver du inte om den är avställd. Min släp kostar 360 kr/år så det handlar ju hur som helst inte om så stora pengar för någon månad.
Jag lät min (obromsade) vara påställd, sen behövde jag den akut och började använda den, sen fortsatte jag använda den, Det har gått 15 år nuD Derbyboy skrev:Hej
Husägare
· Västerviks kommun
· 464 inlägg
Finns inga fördelar med att ställa av den. Behåll den påställd, då får du ju provköra (säger man så om en släpkärra?) den i samband med reparation och till besiktning.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag hade då min kärra påställd med körförbud i 8 år.. men den har ingen skatt eller liknande... Men släpvagnsförsäkringen blev förändrad om jag ställde av den (Kommer dock inte ihåg hur)D Derbyboy skrev:Hej
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Visste inte jag heller.
Min är bromsad, totalvikt 1000 kg
Min är bromsad, totalvikt 1000 kg