Jag har uppfört en friggebod på 6,5m2 som jag inrett som bastu och naturligtvis monterat en vedeldad bastukamin. Jag har monterat kaminen själv och beaktat samtliga säkerhetsavstånd på kamin, rökrör etc. Man måste fylla i en anmälan om eldstad till kommunen (Huddinge kommun), fylla i en kontrollplan och även bifoga ett intyg av sotare. Jag antar att besiktningen går ut på att kontrollera säkerhetsavstånd på kamin och skorsten och se så det är tätt.

Min fråga är vem annan än sotare som kan besiktiga installationen? Det står att man ska vara "sakkunnig", vem annan än sotaren är sakkunnig? Har ni något tips på en besiktningsman i (södra) Stockholm?

En annan fråga gäller taksäkerheten. Bastun är alltså en friggebod där höjd till nock är ca. 2,90m. Om jag tolkat rätt behöver man ingen fast installation av stege på en byggnad där höjden är under 4m. Glidskydd till stege ska dock finnas. Taket har en lutning på 21 grader. Har jag tolkat det rätt eller behöver jag montera något utöver glidskyddet till sotaren?

Andreas

Hemmakatten
Enklast är väl att ta dit en sotare. Det behöver dock inte vara skorstensfejarmästaren i din kommun utan du kan välja vilken du vill.

Glidskydd behövs men huruvida du behöver taksteg eller inte till din lilla bastu vet jag inte, men det låter otroligt

Det blev sotaren till slut, han kunde besiktiga samma dag jag ringde...

A antto77 skrev:
Det blev sotaren till slut, han kunde besiktiga samma dag jag ringde...
Vilka krav ställde sotaren?

Christian Ferm Christian Ferm skrev:
Vilka krav ställde sotaren?
Vilka krav? Hur menar du? Jag hade gjort allt efter lagar och regler, krav utöver det kan inte ställas. Förklara hur du menar.

A antto77 skrev:
Vilka krav? Hur menar du? Jag hade gjort allt efter lagar och regler, krav utöver det kan inte ställas. Förklara hur du menar.
Hej, håller på att bygga en liknande bastu och undrar hur kraven är med glidskydd för stegen, som jag förstod så behövs ett glidskydd men hur är det med plattform av något slag, behöver man fixa något som sotaren kan stå på typ? Tack för svar!

Christian Ferm Christian Ferm skrev:
Hej, håller på att bygga en liknande bastu och undrar hur kraven är med glidskydd för stegen, som jag förstod så behövs ett glidskydd men hur är det med plattform av något slag, behöver man fixa något som sotaren kan stå på typ? Tack för svar!
Såhär gjorde jag, glidskydd och sen några steg som man fäster direkt i plåten. Smidigt och enkelt. Sotaren var nöjd. Tak med glidskydd och fastmonterade steg för sotaren på ett rött plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
A antto77 skrev:
Såhär gjorde jag, glidskydd och sen några steg som man fäster direkt i plåten. Smidigt och enkelt. Sotaren var nöjd.[bild]
super! Tack

Hejsan. Jag är själv i bastu i friggebod byggartagen, och skall installera kamin och skorsten. När sotaren kommer och besiktigar vill han ha foton på själva installationen då? alltså hur det ser ut i tak och skorstensgång? eller hur fungerar det?

L Liljewall skrev:
Hejsan. Jag är själv i bastu i friggebod byggartagen, och skall installera kamin och skorsten. När sotaren kommer och besiktigar vill han ha foton på själva installationen då? alltså hur det ser ut i tak och skorstensgång? eller hur fungerar det?
Hej, jag har inte isolerat friggan så skorstenen går rakt genom responsen och takplåten. Inget efterfrågades vid besiktningen.

• Gilla
Liljewall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.