Nu är jag lite irriterad.
Mitt släp har besiktigats i Sverige sedan 2006, utan anmärkning varje gång.
Idag fick jag plötsligt nedslag på "skymd sidomarkering/reflex" och man säger att jag måste fixa ett typintyg från tillverkaren som visar att släpet ska se ut på detta vis. Det är potentiellt svinkrångligt förstås men som tur är ser nya släp exakt likadana ut.
Jag vet att det är fler än jag som kör PSX-släpet här, har ni också fått problem med detta?
Det gäller alltså de orange markeringarna (det är lampor) som sitter på ramen under lastytan.

Mitt släp har besiktigats i Sverige sedan 2006, utan anmärkning varje gång.
Idag fick jag plötsligt nedslag på "skymd sidomarkering/reflex" och man säger att jag måste fixa ett typintyg från tillverkaren som visar att släpet ska se ut på detta vis. Det är potentiellt svinkrångligt förstås men som tur är ser nya släp exakt likadana ut.
Jag vet att det är fler än jag som kör PSX-släpet här, har ni också fått problem med detta?
Det gäller alltså de orange markeringarna (det är lampor) som sitter på ramen under lastytan.

Frågade du varför de inte var godkända hela plötsligt efter 15 år?
Jo givetvis men den frågan får inga vettiga svar. Jag försökte förstås framföra att släpet sett ut på detta sätt när det levererades från tillverkaren samt vid varje efterföljande besiktning, men de säger bara att "det kan ju inte vi veta, du kan ju ha ändrat det igår".Lindgrenski skrev:
Detta regleras i https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2013_63.pdf
I §96 framgår att släpvagnar ska ha sidomarkeringslykta:
Släpvagn ska ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan.
Lyktan ska också vara typgodkänd men detta är det ingen som ifrågasätter i detta fall.
Från §98 och framåt anges Installationskraven och där kan man läsa i §100 vad som gäller för placeringen (längs och höjdled är reglerat i andra paragrafer).
100 § Sidomarkeringslyktas geometriska synbarhet ska vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 framåt och 45 bakåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Nu får jag väl göra en 15grades papperstolk och gå ut å mäta........
Liknande regler gäller för sidomarkeringsreflex som för sidomarkeringslyktan, på anssemssläpen är dessa kombinerade vilket också är ok enligt §106.
I §96 framgår att släpvagnar ska ha sidomarkeringslykta:
Släpvagn ska ha sidomarkeringslykta/-lyktor som avger orangegult ljus åt sidan.
Lyktan ska också vara typgodkänd men detta är det ingen som ifrågasätter i detta fall.
Från §98 och framåt anges Installationskraven och där kan man läsa i §100 vad som gäller för placeringen (längs och höjdled är reglerat i andra paragrafer).
100 § Sidomarkeringslyktas geometriska synbarhet ska vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 framåt och 45 bakåt. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Nu får jag väl göra en 15grades papperstolk och gå ut å mäta........
Liknande regler gäller för sidomarkeringsreflex som för sidomarkeringslyktan, på anssemssläpen är dessa kombinerade vilket också är ok enligt §106.
....kontrollmätning visar att lyktornas/reflexernas placering med GOD marginal uppfyller lagkravet om 15 grader.
Ett jävla slöseri med min tid är vad det är och imorgon ska stationschefen få förklara varför besiktningspersonal står å gissar om reglerna.
Ett jävla slöseri med min tid är vad det är och imorgon ska stationschefen få förklara varför besiktningspersonal står å gissar om reglerna.
Nu har stationschefen hört av sig och jag måste åka tillbaka med släpet så att de själva kan mäta.
Först ska jag dock gå igenom alla revisioner av TSFS 2013 63 så det inte gömmer sig några överraskningar däri. Det är inte alltid lätt att hitta tid, men ibland har man tur och hittar sidan som visar alla ändringar som gjorts i en förordning.
https://www.transportstyrelsen.se/s...10/details?RuleNumber=2013:63&RulePrefix=TSFS
En fråga här kan vara vad som gällde 2006 när släpet tillverkades. Det är inte lätt att hitta. Stationschefen pratade om 10 grader som nu är 15 grader i 2013 års (den första) utgåvan. Det kan alltså vara en annan föreskrift som gäller för något tillverkat 2006.
Först ska jag dock gå igenom alla revisioner av TSFS 2013 63 så det inte gömmer sig några överraskningar däri. Det är inte alltid lätt att hitta tid, men ibland har man tur och hittar sidan som visar alla ändringar som gjorts i en förordning.
https://www.transportstyrelsen.se/s...10/details?RuleNumber=2013:63&RulePrefix=TSFS
En fråga här kan vara vad som gällde 2006 när släpet tillverkades. Det är inte lätt att hitta. Stationschefen pratade om 10 grader som nu är 15 grader i 2013 års (den första) utgåvan. Det kan alltså vara en annan föreskrift som gäller för något tillverkat 2006.
Redigerat:
Sådärja, då var det färdigsnackat om detta. Synd bara att besiktningsmannen fortsatte att ha en pissig attityd och trots att siktvinkeln var 24 grader istället för lagstadgade 15gr så skulle bm ge ”råd” om var reflexerna egentligen borde sitta, allt för att få sista ordet i frågan. Nu får istället hans chef sista ordet ifrågan eftersom han både hörde dialogen och fick ett samtal efteråt, och jag väljer en annan station än Opus Sätra nästa gång eftersom jag inte är säker på att få en objektiv bedömning på denna station längre. Stationschef Ulf får dock en guldstjärna för gott kundbemötande.
Klicka här för att svara